Spyro192

Trådstartare
Hejsan!

Jag vet inte om jag är helt fel ute men, det är okej att flytta tråden :)

Jag är på jakt efter bra dressyrböcker att bli inspirerad av :d . Har ni några favoriter som ni vill dela med er?

Sv: Böcker

Mina favoritböcker är:
Dressyr med Kyra av Kyra Kyrklund
Ett med hästen av Sally Swift
Ridlära av Bo Tibblin
Rid i harmoni med hästen av Perry Wood

Och sedan har jag lärt mig mycket av en bok som inte direkt är en dressyrbok, utan faktiskt en unghästbok:
Utbildning av den unga hästen av Jens Fredricson och Ingrid Andersson
Den handlar om hur man skolar en unghäst från 1-åring till 5-åring, och är mycket intressant. Jag har dragit nytta av den trots att jag inte rider unga hästar. :) den är som sagt inte fokuserad på dressyr, men nyttig på något sätt att läsa ändå. :)

Unghästen- Reiner Klimke

Det är den enda boken som behövs :D

Om du ska envisas med fler:

Cavaletti- Reiner Klimke

Riding with understanding and feeling - Michael Putz, har iofs bara läst den på tyska men antar att översättningen är bra.

Jag håller med om dessa rekommendationer förutom Bo Tibblin som jag inte är förtjust i. Tycker Jens Fredricssons bok är utmärkt! Jag gillar även

Jane Savoie, Dressage 101 och
Alois Podhaisky, The Complete Training of Horse and Rider

Klimkes böcker ska jag skaffa!

Jag tycker att de är riktigt bra. Många skisser på övningar att använda sig av under utbildningens gång.

Liknande trådar

Hundträning Letar efter bra böcker om lydnad, bruks, allmän valpuppfostran.. ja lite allt möjligt. Det finns ju ett helt hav med hundböcker där...
Svar
4
· Visningar
424
Senast: farin
·
Juridik & Ekonomi (Tråden delvis inspirerad av Willes tråd om sjukersättning) Om man får godkänt sjukersättning på deltid, t.ex 25 eller 50%. Och om man...
Svar
6
· Visningar
784
Senast: Rosett
·
Mat Jag har sett att frukostmuffins dyker upp som tips i olika trådar, och jag tänker att det är en perfekt grej som mellanmål på språng...
Svar
4
· Visningar
274
Senast: emma-vsm
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka