Sv: Bockar!!

har du kollat när hon ridit?
eftersom du känner hästen bäst kan du kanske ge hon någon lektion?
Min häst gör likadant om man råkar luta sig fram en cm, eller blir stum i handen av nån anledning i nån seknund, min syster (som jag delar honom med) har en tendens att göra det ibland på honom och då bockar han iväg!
Eftersom vi fortfarande har han på prov får vi lektioner av hans gamla ägare och hon sa till min syster att han är inte van vid att man inte sitter rakt eller inte är mjuk i handen hela tiden och då gör så.

Jag har ju aldrig sett ponnyn, så det är ju svårt att veta, men man får ju gå på det du säger och göra sej en bild.
Det lät innan som att ponnyn hade blivit en avkastardrottning, men nu när mamman säger att den stressar på andra vis, tex vid transport, så tycker jag att det är mer än bara en ful grej ponnyn har fått för sej. Jag tror inte att ponnyn bockar för att den tycker att det är roligt, utan jag tror att ponnyn protesterar mot någonting i tjejens ridning. Eftersom ponnyn inte fungerade med mamman heller, så verkar det vara någonting som inte stämmer. Sätter du på gräsätar tyglar nu, kan ponnyn bli farlig, eller så gömmer du problemet helt, istället för att lösa det.
När kollades tänderna sist??

Jag fattade att ponnyn inte åt 10 kg havre, men man måste också eliminera vad det kan vara för problem. Ju mer du vet att det inte är, ju färre saker är kvar i problemlösningen. Dessutom finns det folk till allt, och man kan aldrig så noga veta.

Jag vet inte varför ponnyn har blivit som hon har blivit, men jag har en mycket stark känsla av att allting inte står rätt till mellan ryttare och ponny....inte bara i ridningen.

Att hon har blivit jobbig i transporten kan dock lätt förklaras bort, kanske de kör lite fortare än vad ponnyn är van vid, ny transport kan också göra mycket. Dessutom har de ju en singel-kärra, vilket gör att kärran blir lite ostabil om man jämför med en dubbelkärra med boogie.
Jag skulle inte oroa mej för transportbesvären, dock för att ponnyn inte verkar trivas.

Är det bara i ridningen, eller har hon börjat trilskas när det gäler andra saker också?

Nej, inte än.. Men jag hoppas på att kunna åka dit så fort som möjligt.

Ja, jag ska ta och se hur det ser ut när flickan rider. Kanske kan jag ge henne något litet tips.. :)

Tack!

Jag ska forstätta kolla upp sakerna när jag kommer dit. Hur hon rider och sånt.

Nej, vid all övrig hantering (oavsett om det är mamman eller dottern) så går det jättebra, så då trilskas hon inte.

Jag hoppas att jag kommer dit så fort som möjligt och kan kolla upp hur hon verkar trivas....
Det känns bra i alla fall att det hade gått bra igår (eller idag eller vad mamman nu sa).., så vi får se.

ramonarunds skrev:
Daremot maste jag saga att det fungerar visst med spo, men man maste ju faktiskt ta i lite grann, ingen ide att forsoka doda flugor nar man har med en bangstyrig ponny att gora.
Satt nagon tuff ryttare pa, nar ponnyn borjar, ge den sa mycket stryk att den aldrig glommer det!!
Det tolkar då INTE jag som att änvända det på ett vettigt sätt!

ramonarunds skrev:
Precis det jag säger!! Du behöver inte, för att dina hästar gör som de ska i alla fall...men den ponnyn denna tråden handlar om, gör inte det.
Du svarade inte på min fråga om hur du skulle köst problemet med denna ponnyn??
Jag skulle ta reda på anldeningen till att ponnyn bockar och göra nåt åt den! Inte f*n skulle jasg ge hästen stryk alla fall!

Hoppas att du har möjlighet att åka dit snart!! Förhoppningsvis är det "bara" ideér hos ponnyn, men om du blir det minsta lilla orolig av det du ser så ta hem den!!!
Jag lånade ut vår "lillkille" för några år sedan och allt lät frid och fröjd, men när jag kom dit så var det rena missären! Jag mådde fruktansvärt dåligt av hur han hade haft det och kommer aldrig att göra om samma misstag igen.

Till er andra två som "tjafsar" om spöets vara eller icke vara, ett eller två REJÄLA rapp vid olydnad duger bra, inte mer men heller inte mindre!!! Det finns ingen anledning att "ge så mycket spö så han aldrig glömmer det" men heller ingen anledning att INTE ge en REJÄL tillrättavisning.
Herregud om alla hästar skulle ha mattar och hussar som letade anledningar till diverse olydnader utan att tillrättavisa, jag kan bara tänka mig hur det skulle se ut.... ta din nordis som bara "drar" som du säger. Så du sitter bara där och väntar ut honom/henne då? Eller ponnyskrället som bara drar iväg med flickstackarn som leder henne i grimman, inte tillrättavisa där heller kanske? Samma ponny bockar rejält i galoppen ute ibland, glädje språng förvisso, ska mamma bara säga "vilken pigg och glad ponny vi har"????? Grannen som hade en fjording som gick över allt och alla utan respekt, är det också ett problemlösarprojekt eller vad?????
:devil: :devil: :devil:

:bow: :bow: :bow: :bow:

Att köpa en ponny som inte riktigt fungerar i alla lägen till ett barn, är som att köpa ett par trasiga skidor och sätta barnet i liften, ställa sej på toppen av skidbacken, putta ut barnet i backen och säga:
"Tänk vad bra du kommer att åka när du får ett par hela skidor!! Du måsta lära dej att åka på dessa skidor också!!"
Jag är helt oförstående inför föräldrar och andra människor som låter ponnier och hästar agera chefer och ouppfostrade vildingar. Fattar inte dessa människor att en häst som är en ångvält eller en bockande ponny som slänger av ungar, är farligt för dess omgivning?
En bra ponny är ju en investering i barnets framtid. Det handlar ju om att skaffa barnet rätt utrustning (inkl ponny) att börja med, när barnet sedan är säker i sej själv och tillräckligt duktig, och dessutom vill, då kan man börja med en ponny som är lite mer problematisk eller svårriden.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej Vi har nyligen köpt en B-ponny till vår 10-åring. Det är hennes första ponny men det är familjens femte häst. Denna 13-åriga Welsh...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
11 069
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar