Bockande unghäst

Sv: Bockande unghäst

Jag tycker jag har rätt mentala inställning hela tiden, men vi ligger nog inte på samma våglängd just då jag o hästen :D

Busande hästar är han rätt van vid, och jag har alltid varit _väldigt_ sträng på den punkten. Dessutom är grannens hästar lätta att jaga upp (annan gångart än skritt) så vi kan öva hur mycket vi vill :D

Mjuk o fin barmark. Där jag cyklar är hårt på sommaren (lugnt tempo i kanterna rider vi ändå i måttlig mängd) men nu är det underbart både i mitten o kanterna fastän hjulspåren är fasta för mig att cykla på, kanoners! Dessutom enda vägen här utan backar (däremot går det skogsvägar upp från den med korta mellanrum och där är det backar minsann!) och den går ut med ån här. Mysig värre :)

Hon kanske försöker fiffla in bockandet i andra lägen oxå den busan, du gör nog gott i att säga till på skarpen då när hon eg inte är rädd. Tokunge :D

Jag undrar om hon hade blivit särskilt snygg med ryckt man heller...

Idag hände det för första gången: Jag åkte av. Med huvudet före i backen (varför landar jag alltid på bakhuvudet?)
Gissa om hennes lilla fula svans stod rätt upp när hon galopperade hem! :devil:
Iof var det bara 50 m hem, hade nästan precis kommit upp när hon exploderade.

Häst-:devil:!! :mad:

*kl*

Är intresserad av att höra hur det gått för er alla som svarat i tråden!

Har själv samma problem nu. Har en unghäst på fyra år som jag ska börja galoppera med, har bara gjort det än gång hittils men jag fick inte galopp utan bara bockningar tills jag flög av. Jag hade trots det fegisrem framför sadeln, höll upp huvudet med ena handen och drev, drev, drev. Kunde dock inte alls driva henne ur bockningarna.

Efter jag flög av så bestämde jag mig för att försöka få till fattning som är "galopp-aktig" och sen snabbt bryta av till trav igen för att jag inte skulle flyga av igen och det fick bra men som sagt så var det ju inte galopp utan bockalopp som jag döpt det till.

Jag har ju haft stora problem med min donna med bockningar sedan tidigare när jag skulle börja rida på henne så hon har lätt för att ta till det men nu börjar allt gå riktigt bra förutom galoppen som jag skulle lägga in nu då.

Jag tänker att jag ska försöka jobba med galoppfattningar ganska mycket i tömkörning och longering för att få det helt avdramatiserat där för hon brallar nästan jämt när jag gör det oxå och sen försöka igen från ryggen.

Mottag tacksamt andra råd och tips :)

Hehe, jo lite halv farlig är hon:crazy:

och DET ÄR INGEN ANNAN SOM VILL RIDA HENNE...:o

Och hon är kollad, det är inget fel på henne:confused: (mer än i huvudet;))

Har fått blodad tand på natrual horsmanchip nu och hade tänkt att börja med det på henne. Se om man kan få henne att lugna sig ett snäpp iaf och att hon ska vara med lite mer i huvudet..
Det är precis som att om hon inte fattar så knyter det sig för henne och så exploderar hon.

Men det behöver inte vara så, det kan vara om det är något hon tycker är läskigt att gå förbi, och någon annan häst busar (åkte av många gånger på tävlingar när man red med avd:b hästarna som kan vara lite busiga) eller för att hon har bestämt sig för en sak och inte vill göra det...
Ja, anledningarna kan vara många...
det behöver absolut inte vara i en speciell situation (som då absolut skulle tyda på smärta)

när jag köpte mitt sto (7år) var det bockande, stegrande, allt hon kunde komma på för att bli av med mig. en tjej i stallet hjälpte mig att träna NH och ledarskap med henne, och sen tog det ca tre veckor och sen försvann bockandet :idea: nu är det bara glädjesprång, oftast, som emellanåt kan "dyka upp".

låter som en häst jag skulle "vilja" provrida..vet inte om jag skulle sitta kvar dock..:angel:

hur går det för er???

Jag har en treåring som jag haft samma problem med. Det började så att han var hur fin som helst ett ridpass, galopperade två varv i ridhuset kanske och sen på ena långsidan började han bocka som en galen, det höll han på med i 2 varv kanske. Jag lyckades sitta kvar trots att jag tappade båda stigbyglarna, en jäkla tur! Iaf, nästa gång jag skulle rida hände samma sak bara det att då höll min tränare fortfarande oss i longerlina, som tyvärr gick av och tyvärr så flög jag av 5 sekunder efter att den brustit och jag krossade fotknölen när den slogs mot sargen. Nu har jag 4 veckor kvar tills jag får ta bort gipset.

Det jag gjort, är att jag slängt upp en fälttävlansryttare som är väldigt modig, själv är jag lite småfeg men jag har låtit honom ta det där. ANledningen till att han bockar är att han inte går fram...och han har bara försökt få honom att bjuda framåt och ta skänkeln. När han fått sina små bock-attacker emellanåt, har han gått på honom och satt stopp, genom att smälla till honom med spöt och visa att det inte är okej, du ska faktiskt gå fram.

Det funkar jättebra och han ska helt klart få rida min häst tills han är vettig och han går att rida. Jag vägrar sätta mig upp föränn de där dumheterna är borta!

Usch det lät verkligen inte roligt! Ja problemet är ju att man vet aldrig när man skadar sig om man flyger av så man måste ju vara försiktig oxå! En gång när jag flög av en bockande häst, det var inget farligt fall alls, ingen trodde att något hade hänt så lyckades jag oxå bryta fotknölarna och fick operera med massa skruvar och grejer. Å det vill man ju inte gärna göra igen!

Ett bra tips:
Testa att longera honom så att han är ordentligt trött innan du sitter upp på honom. Då orkar han inte bocka ska du se.
Kan nästan garantera att detta fungerar för er!

MVH Mikaela

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 560
Senast: akleja
·
Hästmänniskan Precis som rubriken lyder. Är hästägarna riktigt hårda mot deras hästar eller är jag för snäll mot mina? Jag står för tillfället...
2
Svar
35
· Visningar
4 290
Senast: Yrja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
410
Senast: cassiopeja
·
Träning Min 3-åring är alltid lugnet själv,JÄTTEsnäll i alla situationer,och inridningen har gått hur bra som helst. Dock så har han alltid...
2
Svar
34
· Visningar
5 054
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar