Bockande unghäst

Sv: Bockande unghäst

Ska köpa på mig ett gäng böker och börja läsa och sen ska jag gå kurser. Gärna med henne med så att man kan få en "proffsigare" inblick i varför hon är som hon är...:idea:[/QUOTE]

Jättebra idé! Vi hejar på! :banana:
Se upp bara för det finns en hel del amatör NH skojare där ute också, så du får tag på någon seriös tränare.
Finns väl en hel del bra NH-trådar här på buke också, har du kollat NH bildtråden, det är störtskön. :D

Håller med dig! En "fegisrem" runt halsen är bra i många avseenden men om dom börjar bocka så föredrar jag en rem i framvalvet, finns att köpa å ser ut som en rundsydd rem med 2 spännen, eller så sätter man bara en nedre nosrem, det är billigare men lika effektivt :D
Står alltid över en ung häst för att underlätta, men börjar dom sätta rutin i att bocka iväg så gör jag precis som du skrev.. En hand i remmen å djupt i sadeln medans den andra handen håller koll på huvudet.. :angel: Ser ingen anledning att underlätta för dom när dom blir "olydiga".. Lycka till!

missade en hel sida.. nr 2.. där fanns många kloka råd. Lycka till!

Men om hon inte är röntgad i ryggen så skulle inte jag anse henne som kollad. Har du haft dit equiterapeut, tandläkare och gjort sadelkoll? Man får ju försöka "ringa in" problemet för att verkligen hitta orsaken. Typiskt för ks-hästar brukar vara oberäkneligheten.
Jag hoppas verkligen att du får ordning på bockeriet, jag förstår att ingen annan vågar sitta upp!

Jo men då menar ju nog samma "grodhopp" Men har hon huvudet ner med? Det går väl inte så värst fort framåt? Mao, jag tror bara hon står emot. Låter du henne galoppera varv på 8 meter så är det rätt stor risk det är därför! Fatta galopp o följ med framåt ut ur volten i sådana fall, om du vill arbeta med fattningarna alltså. Jag gillar annars inte att galoppera unghästar på lina, det krävs massor med balans o koordination att galoppera på sådan liten volt "helt fritt" utan ryttarens understöd.

Haha, vad jobbigt det blev när d svarade i mitt inlägg typ, tur jag inte behövde svara tillbaka så mkt, säg till om jag missade något i förvirringen :D

Håller med dig! En "fegisrem" runt halsen är bra i många avseenden men om dom börjar bocka så föredrar jag en rem i framvalvet, finns att köpa å ser ut som en rundsydd rem med 2 spännen, eller så sätter man bara en nedre nosrem, det är billigare men lika effektivt :D
Står alltid över en ung häst för att underlätta, men börjar dom sätta rutin i att bocka iväg så gör jag precis som du skrev.. En hand i remmen å djupt i sadeln medans den andra handen håller koll på huvudet.. :angel: Ser ingen anledning att underlätta för dom när dom blir "olydiga".. Lycka till!

Hihi, vad kul att vi gör likadant :D

Japp, utprovad sadel, regelbundna tandkontroller (i alla år) och genomgången av equi "stavas?!?".
Och bland annat hon säger att hon inte är någon ks kandidat. Dom brukar vara stela i ryggen pga antingen smärta eller att det helt enkelt inte går att böja/ställa dom i ryggen.
Men ingen människa har ju röntgen syn, så funkar det inte efter nh träning...

Jo jag ska leta upp en "bra" nh-tränare. Har faktiskt såld en häst till en nh-tränare så jag ska snacka med henne och kolla om hon har några bra tips, ideer, böcker?:idea:

Tipsar! Kom på en bok som i alla fall jag tycker är bra, den heter "Perfekt uppförande" och är skriven av Kelly Marks.
Bläddra igenom den nästa gång du knallar förbi en bokaffär och se om den faller dig i smaken! :D

Connemara!
Ja men precis så kände jag också, att det inte kan vara så lätt att balansera sig på volten, tror det kan vara där kruxet ligger.... ja huvudet är ner, hon ser mycket "samlad" ut, vi menar nog samma sak. Ja inlägget blev lite rörigt, men jag var också lat! :p
Idag snöar det som tur är så jag kan vara inne och plugga! *gäsp*

Så hade jag med agerat - att tvärt bryta beteendet. I ditt fall är det ju inte brist på framåtbjudning som är det som orsakar bockandet utan mer ren olydnad. Din lilla madame :D

Hon är lömsk min lilla Räka. Idag var det så blött på fältet att hon kändes halt, gick ut på asfalten och skrittade bortåt (där gick hon rent). Var på henne rätt rejält till att skritta på framåt ordentligt och inte gå och såsa.

Sen kommer vi ut på en gräsväg lite längre bort. Hinner inte sätta mer än hovarna på dem så lägger hon två jättebocksprång. Jag satt fortfarande på lång tygel, jag har inte en chans att hinna reagera på henne. Hur kan en häst som är så klumpig och lat reagera så jäkla fort?? :eek:

Tur hon inte galopperade iväg också, gjorde bara de sprången och sen vänder hon huvudet bakåt och kollar på mig: Den var du inte med på, va? :D

Jag kan inte låta bli att skratta åt henne. Jag sitter ju kvar. Men tanken är ju att någon annan (typ ägaren kanske) ska kunna rida henne, och han är nybörjare. :crazy:

Hahaha, du med din Räka :rofl:

Ojda, är det tänkt att någon mer ska rida, osis... Jag vill då inte försöka :D

VA? :crazy: Jag som faktiskt tänkte på det idag, om det går att locka ner dig en tur! :angel:

Finns en svensk tjej som har ridit en del (hon har suttit på Räkis också, men det var innan hon blev så ... stark), men hon har inte ridit regelbundet på många år, och får inte ramla av pga en nackskada hon fick vid en hoppolycka. Kanske olämpligt.

Nån måste ju rida stackarn! Jag tror inte jag har råd att ta med henne till Sverige. :p

Kom nu på att jag bara måste visa din Räka för mamma, men du hade nog tråden på gnägg med filmer o så på henne (och den där hunden?) för jag hittar den inte :( Du vill inte länka till ditt lbum eller så här eller i PM?

Hmmm, det krävs nog alldeles för stor lockning då :D Men ska du sluta rida henne? När är du klar eg?

Hehe.... Här är albumet:
http://s191.photobucket.com/albums/z192/MarvinX222/Reszgo/

Det är en himla oordning bland bilderna, och jag lyckas inte rätta till det, men det går ju att se ordningsföljden på ett ungefär... :angel:

Jag har bara en termin kvar, sen ska jag ut på praktik och den tänkte jag ju göra någon annanstans än i Ungern. Det känns trist att hon ska få stå sen. Hon tycker faktiskt att det är himla roligt att få komma ut. Hon har ju aldrig bockat av nåt annat än glädje.

I torsdags lyckades vi gå två varv på en stor åttvolt i trav. Efter ett års träning!! Wow... Hon får mig verkligen att känna mig som en ryttarstjärna. ;)

Tackar :)

Hihi, med tanke på hästen förutsättningar (mentalt i första hand kanske :angel:) tycker jag ni verkar väldigt duktiga, det är många som inte hade kommit så långt ska du veta *räcker upp handen*

Det är en rätt skärpt häst, lite odisciplinerad kanske... :angel:

Jag tror du hade klarat henne bra, hon är rolig att jobba med.
Mest är hon som ponnyn jag aldrig fick när jag var liten. Ägarens dotters svenska pojkvän undrade vad jag hade lärt henne... :o

Tja... gå nästan rakt fram, bromsa ibland, svänga lite, jaga rådjur, hoppa stockar, flirta med gränsvakterna, klättra i diken? Typ?

Haha, du får berätta vad din mamma sa! :D:angel:

Det är en rätt skärpt häst, lite odisciplinerad kanske... :angel:

Jag tror du hade klarat henne bra, hon är rolig att jobba med.
Mest är hon som ponnyn jag aldrig fick när jag var liten. Ägarens dotters svenska pojkvän undrade vad jag hade lärt henne... :o

Tja... gå nästan rakt fram, bromsa ibland, svänga lite, jaga rådjur, hoppa stockar, flirta med gränsvakterna, klättra i diken? Typ?

Haha, du får berätta vad din mamma sa! :D:angel:

:rofl:

Hon tyckte hon såg häftig ut :D Fast hon gillade inte manfriseringen (eller brist på :angel:) hon hängde upp sig på den, typisk min mor *haha*

Så kom jag till slut på att jag faktiskt har galopperat med henne, som handhäst brevid cykeln och när jag joggat utan bakutsparkar och annat trams. Var inte det skumt då... ! :rofl:

I söndags bestämde jag mig (innan jag tagit in pålle) att nu j*vlar skulle han galoppera bredvid cykeln. Attans, hästen var på sitt allra värstaste bushumör :eek:

Jaja, vi klarade oss förbi grannen i passage när deras 3 stora hästar flög runt som tokiga (jag travar honom förbi där o då vill de leka). SEdan busade han omkring så fort jag körde i gupp mm men en bit innan vi kommit så långt så vi skulle vända så tänkte jag att nu får jag banne mig testa. Var beredd att säga åt honom direkt så han inte skulle börja busa för mkt o vem blev förvånad när hästen fattar lugn galopp på första kommandot?!?! Jag mesade o bad honom så försiktigt jag kunde med rösten för att inte få "explosion" men han var guda snäll! Fick trampa på lite bara :D

2 galopper till blev det på hemvägen oxå, det var ju nästan smidigare än o trava :D Han brukar villa öka lite när han kommit i gång o det går hemåt så man får hela tiden passa å han ligger i rätt position o hålla koll på sig själv så man inte börjar bromsa med linan ist för att ha honom rätt. I galoppen var det ju bara att trampa på, inte en reaktion att öka :love:

Dessutom gav de 3 mkt korta galopperna mkt mer flås än traven så det får bli min nya kondisrunda :idea:

TACK för att du fick mig att våga :bow:

Ohh Vad kul! Tror helt att det är den mentala inställningen som gör det... nu är det jobb och allvar, och busa gör vi sen... :D
Och brevid busande hästhage, nice work!
Oh vad orättvist har ni barmark, eller vad har du för supercykel?
Pållan däremot var nästan till salu igår, då hon blev jätteupprörd över ett par ynkliga skidåkare och försökte sopa av matte i uppståndelsen :devil: Så fräck min lilla raring blivit, tror minsann att det börjar osa lite trots här... (mycket är hon rädd för men inte är det skidåkare) Nåväl, hon lyckades inte och är således inte till salu!
Trevliga grannen kom över på traktor och körde snöslungan, så vi fick lite traktorövning (som hon är rädd för). Gick jättebra, fast jag är glad att jag ändå inte satt på... :p

Hur tyckte hon att manen skulle se ut? Du får komma och fixa!!

Jag har lyckats kamma igenom den några gånger...
Den är kortare en bit framför manken, tror det beror på att jag lätt får tag där när hon skuttar. :angel: Och när jag klättrar upp. :o

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 560
Senast: akleja
·
Hästmänniskan Precis som rubriken lyder. Är hästägarna riktigt hårda mot deras hästar eller är jag för snäll mot mina? Jag står för tillfället...
2
Svar
35
· Visningar
4 290
Senast: Yrja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
410
Senast: cassiopeja
·
Träning Min 3-åring är alltid lugnet själv,JÄTTEsnäll i alla situationer,och inridningen har gått hur bra som helst. Dock så har han alltid...
2
Svar
34
· Visningar
5 054
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar