Bockande unghäst

Sv: Bockande unghäst

Det här låter bekant... :angel:

Jag började rida "mitt" sto för drygt ett år sedan. I våras gjorde hon små söta bocksprång i galoppfattningarna och jag bara skrattade åt henne (och höjde handen och drev på framåt med röst och skänkel).

Nu skrattar jag inte längre! :eek: Efter sommarvilan kunde hon helt plötsligt superbocka, i serier dessutom. :crazy:
Jag har inte fallit av än, men det är nog inte en trend som jag ska räkna med håller i sig...

Jag lärde mig ganska snabbt i höstas att vara beredd på dessa bockserier när vi galopperar, hon är en sådan om bockar och ökar farten samtidigt. Men nu far hon iväg när jag minst anar det istället:
Skrittar på lång tygel och sen låter det PIIIIIP och så sitter jag på trekvart och vi galopperar i full kareta på en åker. :confused::rofl:

Det är inte hållbart längre, hon är nästan farlig nu, så idag åkte gramanen på. Vid varje tendens till ivägpipning blev det nån typ av one-rein stop, och istället för att skutta omkring fick hon gå på en liten volt och sen stå still. Sen gjorde vi om vad det nu var vi höll på med. Känns som om jag måste bryta det här beteendet nu!

Connemara!

Bra tänkt, ja framåtbjudning har hon, men det är nog snarare som du sa att hon inte riktigt vet vad hon ska göra med den... (finns inget unns av illvilja). Utan min tolkning är att hon tror att det ska gå till så och sedan blir det konstigt med mig på ryggen, hon stressar upp sig och sedan stannar hon liksom upp och undrar vad det var som hände. :angel:

Provade igår att avbryta rodeon, plockade upp i trav, galopp igen och berömmde massor de gånger som hon gick hyfsat fint med bara ett par skutt... vad tror du? Iof så avbryter man ju då, men men...
Smackat på fungerar inte, skulle jag lägga till skänkel eller spö bryter nog helvetet lös skulle jag tro iom att hon är så känslig och redan spänd.

Ska prova igen i lina, hon är oerhört lättarbetad och lättlärd annars, växlar fint mellan tempon och övergångar (sköter sig exemplariskt)
Ja galoppen på lina har vi inte fått till heller riktigt än, hon bockar och sparkar (busar), med inslag av några "grodhopp" och sedan varvar hon upp sig själv och slutar också med att hon stannar upp efter en stund och undar vad som händer.:angel:
Ska prova och se om jag kan vara tydligare mot henne. Vill ju få henne framåt men inte att hon stressar upp sig totalt, däri ligger problematiken.

Så kom jag till slut på att jag faktiskt har galopperat med henne, som handhäst brevid cykeln och när jag joggat utan bakutsparkar och annat trams. Var inte det skumt då... ! :rofl:

Ja ja.. det blev långt, men tack för hjälpen! Skönt att bolla med någon! ;)

Har ett liknande problem hemma. Hon är nu 11 år och har hållt på såhär i hela sitt liv:confused:
Vet INTE vad jag ska göra för att få henne att sluta...

Hon var hos "proffsryttare" på inridning som unghäst. Hon gjorde så redan då (och jag vet att hon har fått en hel del stryk då)

Jag började rida henne själv som 4 åring (behöver jag säga att det inte är min egen häst, då hade hon ej varit kvar hos denna ryttaren).
Hon har kastat av mig både 1,2,3 och 100 gånger...:cool:
Hon blir väldigt spänd lätt och är mycket lättstressad. Så fort det börjar "koka över i huvudet" flyger hon i luften. Efter ett par år satt jag kvar ganska bra, men hon både bockar och slår bakut helt utan självbevarelse drift (har hoppat upp i lugten och slagit bakut så högt att hon tappade balansen och stod på näsan...:eek:) Det var senaste gången jag åkte av henne.

Efter 5 års ridning beslutade vi att betäcka henne för att se om hon coolade ner sig och sen kunna börja om från början (gick på lösdrift under dräcktighet och tills bebis var 7 månader)
Nu har jag ridit fyra gånger, hon har flugit i luften 1 gång och jag har trillat av 1 gång...:angel:

Jag har inga super tips precis men när jag började sitta kvar på henne så var det för att jag satt ner i sadlen (blev kanske lite mer låst då) och sen fick jag dra upp huvudet på henne och få stopp på henne. Börja om igen från början och berömma när hon gjort rätt.

Ps: Jag tar också gärna lite tips för vad man kan göra, ska ju sätta igång henne mer nu och jag vet verkligen inte vad jag ska göra...:crazy:

Huah! Jag det är ju precis så jag inte vill att min lilla pålla ska bli!
Connemara var är du?! :bump: :D

Fy det där lät inte alls kul.

Min unghäst bockade och slog bakut en hel del som tvååring när jag vande honom vid sadel. Oftast när han travade och galopperade när jag longerade honom.

Han har aldrig bockat eller sparkat bakut under inridningen, men det kan ju komma längre fram dock så man får väl vara vaken.

Det är ju himla otrevligt om dom sätter det i system att bocka och om det blir värre och värre.

Vi har en nybliven fyraåring i stallet där jag står som slog bakut rejält igår när vi var ute och red. Ryttaren satt av direkt, antar att hon blev rädd.

Njaee, någon ängel är hon inte...:angel:

Men som sagt, efter ett par år så lärde jag mig att sitta kvar. Men det är ju inte bara det som är grejjen med ridningen, man vill ju gärna att hon ska sluta med det där påhittet hon har.

Eftersom jag vet att hon har blivit bestraffad innan och att det inte funka så vet jag inte vad man ska göra nu. Att bara ignorera ett sådant felbeteende går ju inte heller...:crazy:

Det enda råd jag har är att hålla upp huvudet och driva framåt. Jag är inte förtjust i att sakta av efter bocksprången (även om ens egna förnuft gärna vill göra det) då man kan riskera att det blir ett sätt för hästen att spara sig. Ju fortare man galopperar desto mindre möjlighet har de att bocka! På unghästar sitter jag i "beredd-sits" och i dressyrsadel, ändan bara något över sadeln så att jag kan räta upp mig, ta upp huvudet och smacka på ordentligt vid tendens till bockning (dressyrsadelns stöd gör att man blir mer sadelfast vid en bockning). Står man för mycket i fältsits har man inte en sportslig.

Jag tycker att hon verkar riktigt farlig.:crazy: Jag tror faktiskt inte att jag skulle rida på henne (inte heller avla för den delen om hon förärver sitt beteende). Har ni kollat henne för kissing spines? Det kan lika gärna (nästan troligare) vara en smärtreaktion än en olat. Skulle det vara en olat kanske jag hade provat mixtra med ngt slags uppkäk men det hade överhuvudtaget känts som att leka med döden...

Så hade jag med agerat - att tvärt bryta beteendet. I ditt fall är det ju inte brist på framåtbjudning som är det som orsakar bockandet utan mer ren olydnad. Din lilla madame :D

Connemara!

Bra tänkt, ja framåtbjudning har hon, men det är nog snarare som du sa att hon inte riktigt vet vad hon ska göra med den... (finns inget unns av illvilja). Utan min tolkning är att hon tror att det ska gå till så och sedan blir det konstigt med mig på ryggen, hon stressar upp sig och sedan stannar hon liksom upp och undrar vad det var som hände. :angel:

Provade igår att avbryta rodeon, plockade upp i trav, galopp igen och berömmde massor de gånger som hon gick hyfsat fint med bara ett par skutt... vad tror du? Iof så avbryter man ju då, men men...
Smackat på fungerar inte, skulle jag lägga till skänkel eller spö bryter nog helvetet lös skulle jag tro iom att hon är så känslig och redan spänd.

Aha, jag fick inte med känslig och spänd i mitt förra resonermang ;) Och om hon inte alls gör det av illvilja samt är som ovan så hade jag nog med lugnt avbrutit och tagit om det. Känns som att galoppfattningarna är väldigt dramatiserade, hur lärde du henna fatta galopp? Hur länge väntade du med galoppen under ryttare?

Ska prova igen i lina, hon är oerhört lättarbetad och lättlärd annars, växlar fint mellan tempon och övergångar (sköter sig exemplariskt)
Ja galoppen på lina har vi inte fått till heller riktigt än, hon bockar och sparkar (busar), med inslag av några "grodhopp" och sedan varvar hon upp sig själv och slutar också med att hon stannar upp efter en stund och undar vad som händer.:angel:
Ska prova och se om jag kan vara tydligare mot henne. Vill ju få henne framåt men inte att hon stressar upp sig totalt, däri ligger problematiken.

Hur lärde du in galoppen här? Hur ber du om galopp? Har hon alltid gjort så?

Jag tog aldrig någon galopp på lina med min, han lärde sig galoppkommando delvis under löshoppningen (ganska mkt löshoppad inför 3-årstestet eftersom han var väldigt spänd länge och krävde väl planerad träning för tränare) och sedna smackade jag bara på lite när jag red ut efter mammas häst första gången så det blev ju inte alls samma "nu är det galopp"-dramatik.

Så kom jag till slut på att jag faktiskt har galopperat med henne, som handhäst brevid cykeln och när jag joggat utan bakutsparkar och annat trams. Var inte det skumt då... ! :rofl:

Shit, vågar du galoppera henne bredvid cykeln :D Det gjordej ag md min tävlingsponny - snäll som ett lam o väldigt reglerbar. Tiger har utsett cykelkorgen till sin lekkompis (läs: kompis som han ska attackera och hoppa på :eek:) så vi håller oss till trav och försöker få honom att fatta att han inte får busa bara för att han vill. Ber jag om galopp är jag rädd att han tar ett skutt innan jag hinner säga åt honom, dessutom har han sådan galopp så jag skulle aldrig hinna med *pust* Men i framtiden VILL jag kunna galoppera honom där med, men än så länge har vi inte sådan lydnad just i det läget :o

Cykeln respekterar han väldigt bra annars. Råkade skicka ned honom i ett vattenfyllt dike när vi fick möte med en bil en gång. Han blev lite ledsen och försökte kliva upp på fast mark men lät bakbenen stå i diket för cykeln stod ivägen :rofl:

Hur fort springer du när du joggar :eek: Ökar jag så blir det på sin höjd lite häng på traven på Tiger, annars är det snarare ett lite för friskt arbetstempo. Mitt normala tempo innebär att han slötravar o kikar på naturen under tiden som jag får kämpa mig framåt. Kondis :angel:

Fö så visar ju det (cykel o jogging) nästan ännu mer att det är fattningarna som blivit så dramatiska. Hur är hon att fatta galopp på en bana/fält på en stor volt? Så att hon är lite sysselsatt (svängs o formas lite) ist för att fattningen blir det stora på en väg som bara löper framåt.

Här borde du kanske ta lite hjälp av typ NH-folk eller western-folk? Bra sådant alltså :D Här hos mig är det helt "ute" eller ja, har aldrig blivit "inne" med hantering osv. Så vi är ridhästfolk som tävlar för sig, och resten (som ses på ungefär som "de som inte är tillräckligt duktiga för att rida som vanligt och tävla") för sig mestadels (såklart undantag men i det stora hela).

Men, ridhästfolk som får stora problem. Typ att deras hästar bara skickar av dem elelr inte går att hantera bra på marken utan blir farliga, de åker till ångon sådant western/nh-nisse och vips - deras hästar blir mkt mkt mer harmoniska och ryttarena lär sig trassla ut sådan hysteriska utbrott från grunden så att de antingen inte kommer tillbaka eller kommer tillbaka vid pressade situationer men i mycket mindre och då hanterbar form.

Det är nog mitt tips till ett sådant avancerat problem. Frö hästen mår ju inte bra någonstans av att få sådana utbrott (tänk motsvarigheten hos en människa) så man borde ju försöka hjälpa hästen att bli kvitt dem.

Hehe, jo lite halv farlig är hon:crazy:

och DET ÄR INGEN ANNAN SOM VILL RIDA HENNE...:o

Och hon är kollad, det är inget fel på henne:confused: (mer än i huvudet;))

Har fått blodad tand på natrual horsmanchip nu och hade tänkt att börja med det på henne. Se om man kan få henne att lugna sig ett snäpp iaf och att hon ska vara med lite mer i huvudet..
Det är precis som att om hon inte fattar så knyter det sig för henne och så exploderar hon.

Men det behöver inte vara så, det kan vara om det är något hon tycker är läskigt att gå förbi, och någon annan häst busar (åkte av många gånger på tävlingar när man red med avd:b hästarna som kan vara lite busiga) eller för att hon har bestämt sig för en sak och inte vill göra det...
Ja, anledningarna kan vara många...
det behöver absolut inte vara i en speciell situation (som då absolut skulle tyda på smärta)

Usch! Jag tentarpluggar också, så egentligen har jag buke-förbud! :p

Iom att hon är så känslig som hon är har jag varit topp noga från början, att hon ska lyda minsta vink från backen... hon har varit ganska omogen så jag har tagit det lugnt med inridningen, sen bröt jag foten av en helt annan anledningen så det blev ett litet naturligt uppehåll och då vågade jag bara skritta och trava för fotens skull, och sen när det väl var ordning på den passade inte sadeln längre så vi blev tvugna att byta upp oss. (suck och stön, dessa sadlar)Där av en något utdragen inridningen med mycket skritt och trav utan galopp.
Näe det är nog faktiskt inte bättre än så att det är matte som har dramatiserat upp det hela! Suck vad trött man kan bli på sig själv!
Jag provade i alla fall idag igen, dagsformen var fin och bra väder!
Gjorde faktiskt bara en bockning precis i början av galoppen, jag drog upp huvudet med ena tygeln, och "nejade", gick superb!
Vilket bra tips, fattar inte att jag inte kom på det själv! :D
Dock ska jag sätta på ett fegsnöre... så att jag slappnar av lättare, svor idag över att jag inte hade gjort det, men det blev ju inte så farligt som tur var! :D
Brukar ge henne en liten knuff med ena sittbenet och "pussar" och tänker nu! (antagligen har jag tänkte ett lite för stort nu! :p så att det resulterat i explosion istället).

Tack för att du skakade om hjärncellerna på mig! :bow: :bow: :bow:

By the way... fortsättning följer... nu har vi för mycket snö, men jag är jättesugen att försöka i lina till våren igen. Vad tror du grodhoppen beror på, allvarligt, hon hoppar fram som en groda eller kanin? Typ tre fyra skutt på raken... :bump:

Haha, jag gjorde det lätt för mig - tog inte med datorn till studieorten :D

Nu är jag lat i citerar dig såhär: "Gjorde faktiskt bara en bockning precis i början av galoppen, jag drog upp huvudet med ena tygeln, och "nejade", gick superb!
Vilket bra tips, fattar inte att jag inte kom på det själv!"

Vadå, vad gjorde du innan då? :p

Nej är superbra om de verkligen lyssnar på det. Jag i huvudsak två kommandon till min buse. Det är "prrro" som ALLTID betyder stopp och "nej" som just betyder låt bli typ. Han lyssnar grymt bra på nej, vilket var väldigt bra idag då han blev riden igen o var skodd igen (vart lte öm det sista). Han var MEGAGLAD och det blev lite fel en gång så han höll på o hoppa in i mammas häst bakom och blev sur när han märkte hon var i hans rumpa (korkade hästm det var ju du som studsade baklänges :rofl:) och då röt jag till på honom och han glömde direkt av vad han gjorde o gick fram.

Aha, jag är väldigt intresserad av det där med att separera gångarterna under inridningen sådär. Det är just det fenomen som du fått som jag alltid försöker påpeka till folk som drar sig för galoppen. Jag galopper mkt tidigare än 10: de ridturen under vanliga omständigheter. Just för att hästen ska ha det naturligt, lite av varje gångart är en självklarhet. Så slipper man förhoppningsvis det där med "NU E DE GALOPP".

En liten tanke om fattningarna blir för jobbiga. Hon fattar ju typ bra galopp nu (på kommando direkt, ingen slängtrav) förutom bockningarna. Du kan inte mer låta henne trilla in i galoppen av sig själv? Så att du tydligt avdramatiserar fattningarna?

Är min pigg pigg som idag så gör jag liksom ingen fattning alls. Han kändes fin i traven o var lugn så jag i princip bara lät honom falla in i galoppen genom att lätta lite på inner (jag fattar med innersittben som du plus tydligt med kontakt på ytter o mkt lätt/slak innertygel) och liksom bara släppa fram honom och då föll han in i galopp - helt utan ngn form av slängtrav pga yttertygeln som höll ihop vilket den alltid gör i fattningarna. För jag tror du snabbt kan få tillbaka kvickheten i fattnignarna när du vill sedna. Nu gör den ju ingen nytta så länge hon är så spänd.

Grodhopp? Med huvudet ner som när de har sadeltvång? Isf är det bara brist på framåtbudning - smacka på fram. Eller vad menar du för hopp?

Åh, jag är fortf helt upprymd av min ridtur, gud vad det är kul med unghästar :D

Den veten som vi brukar åka till (lite mer alternativ inställd) säger något väldigt klokt: "Beter sig hästen inte normalt är det något fel på den"

Säker på att det inte är något? Det kanske har varit och då uppkom/förstärktes beteendet som sedan blev kvar?

Ananrs är det väl bara så att hästen har tagit över på en punkt och den reder inte ut det själv - det knyter sig o hon får spel. Då tror jag nog en duktigt NH-människa skulle kunna hjälpa er :)

Jo, det är klart att hon ej better sig normalt, det kan vem som hellst se...

Men jag känner henne så pass bra och, hon har varit halt vid ett tillfälle och då blev det inte värre i sig utan det var mer som att hon "tappade glöden" (Jag tyckte dock att hon var snäll...:angel::D) Men då gick vi igenom henne hos vet, och det var som jag trodde, hon var halt.
När hon blev fräch, så blev hon "som vanligt" igen...

Men, hon är ej röntgad i ryggen...
Och skulle hon fortsätta så här nu under igångsättningen så ska hon röntgas (om jag så ska betala det själv).
Men jag tvivlar skarp på att hon skulle vara en ks häst eller liknande.
Dels för att hon är väldigt speciell hela hon, det är inte bara i ridningen, det är bara toppen på isberget.
Hon är likadan i all hantering, hon ska ifråga sätta allt VARJE GÅNG....
Hennes tankebubblor är oftast ganska lätta att läsa.
Typ: "måste jag stå still när du ska hoppa upp"
"måste jag öppna munnen när du ska tränsa"
"Måste jag hoppa det där hindret"
"Måste jag gå in i transporten"

Och mitt svar är alltid: Suck, ja, det måste du IDAG IGEN...
Varje gång ifråga sätter hon och varjegång blir det som jag vill..

Därför kan jag tänka mig att hon skulle bli bättre med lite mer NH tänk och aktivering från min sida. Hon är en smart dam som har huvudet på skaft och för att få utlopp för detta "hittar hon på egna grejjer "
men jag tänkte om man kan aktivera henne mer och kanske vända hennes håg i mer positiv riktning?:)

Någon som har erfarenhet av detta? För det har inte jag...
Ska köpa på mig ett gäng böker och börja läsa och sen ska jag gå kurser. Gärna med henne med så att man kan få en "proffsigare" inblick i varför hon är som hon är...:idea:

Låter lite som mammas sto, med ifrågasättandet. Jag tål inte ston :angel:

Men hon låter ju som en sådan typisk häst som mina avlägsna ridhästkompisar hade tagit till ngn snubbe som traskat runt med den en helg på marken o sedan har hästen blivit så gott som normalt okomplicerad. Så jag tycker det låter som en bra början :)

jag drog upp huvudet med ena tygeln, och "nejade", gick superb!
Vilket bra tips, fattar inte att jag inte kom på det själv!"
Vadå, vad gjorde du innan då?

Ingenting, fick panik och försökte hålla mig kvar och inte röra mig för mycket! Haha... (kortslutning med andra ord) :rofl:

och då röt jag till på honom och han glömde direkt av vad han gjorde o gick fram.
Ja men visst är det skönt, skulle aldrig köra bil utan broms heller! :D

Så slipper man förhoppningsvis det där med "NU E DE GALOPP". Absolut, det tror jag också på, definitivt nu! :p
Sen tror jag abslout på att ha en äldre läromästare med, suck har inte vi tillgång till, men i framtiden.. då det är pållans tur att få småttningar, då!

En liten tanke om fattningarna blir för jobbiga. Hon fattar ju typ bra galopp nu (på kommando direkt, ingen slängtrav) förutom bockningarna. Du kan inte mer låta henne trilla in i galoppen av sig själv? Så att du tydligt avdramatiserar fattningarna? Ska prova!

Grodhopp? Med huvudet ner som när de har sadeltvång? Isf är det bara brist på framåtbudning - smacka på fram. Eller vad menar du för hopp?
Nja, vet faktiskt inte har inte sett någon annan grodhoppa, men tänk dig en häst som börjar med båda bak och hoppar framåt, skuttar som en kanin. Låter jätteknasigt och ser ännu knasigare ut.:rofl: Mer som en terre á terre, böjer sig rejält bak och hoppar framåt. Funderade på om kan vara att hon inte fixar galopp på böjt spår? 8 m volt, kanske för liten, eller? Vi har inte gjort det i ridningen... Typiskt med all snön! Nu blev jag sugen att prova! :D

Åh, jag är fortf helt upprymd av min ridtur, gud vad det är kul med unghästar :D[/QUOTE] Jag också!! Det är så härligt!! :love:

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 560
Senast: akleja
·
Hästmänniskan Precis som rubriken lyder. Är hästägarna riktigt hårda mot deras hästar eller är jag för snäll mot mina? Jag står för tillfället...
2
Svar
35
· Visningar
4 290
Senast: Yrja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
410
Senast: cassiopeja
·
Träning Min 3-åring är alltid lugnet själv,JÄTTEsnäll i alla situationer,och inridningen har gått hur bra som helst. Dock så har han alltid...
2
Svar
34
· Visningar
5 054
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar