bockande häst

Sv: bockande häst

Att en häst bockar kan ju också vara ett sätt att protestera om man kräver för mycket av den. Är den tillräckligt utbildad och stark för det som krävs av den? Obalanserad ryttare kan också vara en orsak som nämnts tidigare.
Får hästen tillräckligt med motion? Kan det bero på överskottsenergi? Isf kan du prova att longera en stund före.
Annars skulle jag tippa på att det har med ledarskapet att göra. Min ena herre bockade som en galning i början av vår bekantskap. Han är skyhög i rang och var då ganska skarp så jag arbetade mycket från marken med honom just för att förstärka ledarskapet.
Han bockar fortfarande, men betydligt mer sällan och endast av glädje.

Lycka till! :)

Min första ponny var så. Han bockade alltid hur mkt som helst, ner med huvudet i backen och sen var det typ rodeo. Han hade inte heller ont någonstans.
Drev man på så bockade han ännu mer, spelade ingen roll hur fort det gick utan han bocka tills jag flög av, och då blev det väl som en grej att han skulle ha av mig. Peta på han med spö var inte heller någon idé för då blev han dessto vildare.

Men ju duktigare jag blev och ju mer jag tränade med honom från marken så han fick mer respekt för mig så ju mindre bockade han.
Hade ut en tjej som höll på mkt med islandshästar och NH och grejer som jobbade med honom från marken och lastade honom och så, och efter det blev det faktist mkt bättre så det är ett tips!

Testa att snurra honom. Så fort han bockar ta tag i innertygeln höger eller vänster och led honom på en så liten volt som går tills han lyssnar på dig och sköter sig. Gör det varje gång han visar några som helst tecken på att han tänker bocka. Han ska lära sig att det inte lönar sig genom att bocka. En anledning till att han bockar kan vara att sadeln glider fram och ger honom obehag. byt sadel om det är i fel storlek om han har dåligt sadelläge kan du testa att lägga en gel pad mellan sadeln och shabraket. Lycka till

Jag hade tidigare ett sto som var The Bockdrottning! Hon var extremt snabb och explosiv så man hann aldrig känna av att nu är det dax. Min lösning på detta (efter att ha provat det mesta, bla driva framåt) var att vänta ut första bocken, när hon landade böjde jag mig fram och tog tag i tygeln på ena sidan framme vid bettet och vek halsen på henne. Med mulen vid sadeln kan hästen inte fortsätta göra något förutom att springa runt på en pytte pytte volt = blir mkt jobbigt för hästen. Det viktiga var att vänta ut henne så hon stod helt stilla samt var helt avslappnad. Nyckelordet är avslappnad! Annars har du inte vunnit kampen.

Detta kräver dock teknik, men övning ger färdighet!

*Lite knapplån och knapprån*

Min häst kan oxå tänka sig att bocka när jag galopperar ute på ridstigen.
Stigen är smal och upphöjd med omväxlande träd, gräs och stengärdsgård jäms med.
Alltså, böja in hästen funkar ej och om/när han sätter i gång så är han så våldsam att man kommer fullständigt ur balans så det finns ingen möjlighet att driva på. Han kan även bocka fastän det går riktigt fort (fort enligt mig altså). Han galopperar även helt annorlunda ute, mycket längre språng och svänger baken från sida till sida.

I och med detta så blir det riktig feg-galopp där jag vill ha kontroll i varje språng men det blir sakta bättre och bättre.

Har inte läst hela tråden utan svarar på ditt inlägg.

Om du är säker på att hästen inte har ont så tycker jag att du bör ta ut en bra kiropraktor! Min häst bockade i galoppen men då blev jag rekomenderad att ta ut kiropraktor. Min häst satt "fast" i 2 kotor i ländryggenoch efter att kirpraktorn hade varit där så bockade han inte!! Dock måste man ta ut kiropraktorn med jämna mellanrum och ändra sin ridning så att man som ryttare inte sitter snett och trycker hästens kotor fel.

Att unghästar bockar i galopp brukar bero på att de känner sig osäkra vad det gäller balansen med ryttare.

Det kan även bero på att de tycker livet är skitkul så fort man ger dem tillåtelse att galoppera...

Galopp = bästa gångart för min valack och då börjar buset... Men jag skrattar bara åt honom och han ger sig efter en stund.

En sak jag har märkt är att buset startar när man börjar ställa dem i grushagar och de inte får röra sig lika fritt längre. Överskottsenergi så det förslår! :D
Hur är det med era hagar TS? Går de fritt eller står de mycket stilla om dagarna? Du kanske måste ha din häst i en stor hage tillsammans med några kompisar så att han får utlopp för sin leklust?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 552
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 552
Senast: akleja
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 931
Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 772
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar