Bockande häst. råd tack.

Apollo 13

Trådstartare
Så här, min häst har ju fått diagnosen: hovledsinflammation vä fram, hovledsinflammation + kotledsinflammation hö fram. :cry:
Därför står han nu på vila och jag har INGET o göra förutom massa kärlek och promenader 10min * 2/ dag.

Därför funderar jag på att ta mig an att rida en häst som står i vårt stall som inte rids speciellt ofta.
Jag har aldrig suttit på hästen men har hört gott om honom förutom att han bockar i galoppen. Det första jag trodde var ju så klart att hästen har ont någonstans och ser det fortfarande som en möjlighet, men jag har hört att han bockar av glädje av en i stallet som ridit honom. Jag har sett honom blivit riden en gång, han var PIGG och rusade mest på och eftersom han inte rids särskillt ofta så kan jag mycket väl tänka mig att när denna glada och pigga häst väl kommer ut och får galoppera så ptja bock bock bock.
Då är min fråga, om han nu inte har ont, utan bockar av glädje, kan någon komma med några bra tips om hur man får denna lyckliga häst att sluta bocka? Detta är ju ett beteende jag inte alls har lust att vara med om och accepterar inte för 5öre... så, kan någon komma med något tips eller råd?

/ H

Sv: Bockande häst. råd tack.

Hmm jag vet bara en grej som funkar.. Som jag fått göra med flera av mina hästar jag haft.

Vill hästen springa? Låt den springa. Och när den inte vill springa mer så ber du den springa lite till. För då har du plötsligt tagit kommandot över situationen. (Obs, detta kan vara ett evighetsjobb. Det finns hästar som säger f*ck you och springer i hur länge som helst. Men ha tålamod, för det fungerar, bara du visare dig smartare än din häst. Allt handlar om överlist.)

Och det är i princip samma med en häst som bockar. Driv på den mera. Säg att "Om du ska bocka så får du springa mera" Och när han inte vill springa mer, så säger du "Jo, det var du som betedde dig så nu får springa lite till" Kom ihåg att det ska vara jobbigt för hästen när den beter sig illa.

Ett litet tips som har hjälpt mig ur MÅNGA liknande situationer mycket smidigt, utan skrik och bråk. Så länge man har bra balans och ett horn att hålla i :D (Och bli inte osäker bara för att hästen skulle råka börja löddra eller något, för det är fortfarande han som valt att hamna i den situationen. När han väl kommit på vad du menar så kommer han att sluta.)

Senast ändrad:

När du vet om att han vill bocka så kan du ju vara beredd på det, och inte låta honom köra ner huvudet , vilket han måste göra för att bocka,

Om det finns en rundkorall en närheten så tycker jag det bästa är att låta honom springa där inne i 5-10 min så att han får utlopp den värsta överskottsenergin, för det är det jag antar att han har om han nu rids så sällan. Då brukar de flesta hästar bli nöjda och sammarbetsvilliga och man slipper de onödiga "överskottsenergi bråken".

Det som är, är att tjejerna i stallet sagt, att "*hehe* ja sätter han igång så sitter man inte kvar" därför är det lite svårt att driva på när man ligger på backen. men jag är helt inne på ditt spår om att det ska vara jobbigt att göra fel, men det är som sagt svårt att göra det jobbigt när man blivit avbockad, och det är ingen liten häst heller, inte ofanligt hög men jag är van vid min lilla skit på 153 :p

jag har vart inne på att låta han trava, trava, trava, trava och trava och sedan galoppera.
men då känns det ändå som att man unviker problemet istället för att ta tag i problemet? jag vill ju få honom att inse att bocka, det är förbjudet.

Därför har man en westernsadel:D och man måste vara kvick, innan han ens hinner komma igång ordentligt så driv på honom, driv honom så fort att han inte har chans att bocka. Han måste ju hålla balansen också.

När du vet om att han vill bocka så kan du ju vara beredd på det, och inte låta honom köra ner huvudet , vilket han måste göra för att bocka,

Det funkar också, men du blir fortfarande inte kvitt problemet, utan du undviker det bara.

hehe, tack och lov så är han ju en "westernhäst" alltså han har westernutrustning men jag vet inte hur han är att rida faktiskt.
men jag vette fasen om jag skulle våga dirva på hehe, min egen häst bockar och jag åkte av riiiktigt rejält och gjorde illa ryggen som fasen och kom inte upp ur sängen. nu rider jag alltid med ett fegsnöre :angel:
får väll sätta ett sånt på hans sadel också såfall... men ändå läskigt, jag e inte van vid att rida med en hand, o de måste man ju om man ska hålla ena handen i sadeln huvaligen :p

mm och det är just det, att undvika problemet som jag vill komma bort från

hehe, tack och lov så är han ju en "westernhäst" alltså han har westernutrustning men jag vet inte hur han är att rida faktiskt.
men jag vette fasen om jag skulle våga dirva på hehe, min egen häst bockar och jag åkte av riiiktigt rejält och gjorde illa ryggen som fasen och kom inte upp ur sängen. nu rider jag alltid med ett fegsnöre :angel:
får väll sätta ett sånt på hans sadel också såfall... men ändå läskigt, jag e inte van vid att rida med en hand, o de måste man ju om man ska hålla ena handen i sadeln huvaligen :p

Det är det där med våga som de flesta har problem med i början. Jag hade också det och tyckte inte att han som lärde mig det var riktigt klok. Men sen lossnade spärren, och det lär den göra för dig med.. Om du bara tar tjuren vid hornen och tänker 'Nu jävlar!' :D

Jag har haft några hästar som varit kända för sitt bockande. Sista damen, ett halvblodssto (ansågs som oridbar), var en av de värsta jag hållit på med. Jag har fått samtliga att sluta genom att snabbt avsluta galoppen om dom tappar koncentrationen och börjar med annat. Stanna, ta om från skritt, upp i trav och ny galopp och stoppa direkt när hästen börjar dyka (som Bill nämner så måste man ha koll på huvudet och hästens form). Att driva på en häst som detta halvblod hade varit förenat med livsfara för hon kunde bocka även i mycket hög fart samtidigt som hon gick i snäv volt.

När hästen bockar av livsglädje, är min erfarenhet att det är mer effektivt att göra bockningen tråkig och ta om och ta om tills hästen håller formen även i galoppen och då berömma, ge eftergift och gärna låta hästen ta i lite...men så fort den gör det minsta antydan till att börja göra annat än att galoppera stoppar åtminstone jag och väljer att ta om istället.:cool:

Alla har sina olika ideér och alla tycker sina fungerar bäst. Så den som inte har en egen idé får ta den som dom anser passa dem bäst.

Om det är överskottsenegri som hästen har, som jag tycker att det låter som, så gör ju inte hästen något fel, man kan ju inte bestraffa hästen för att den har energi. Börjar man bråka med hästen när den är stressad eller fylld av energi så skapar man bara problem. Så genom att låta hästen springa av sig är det enda man undviker skapandet av problem. Men om hästen bråkar genom att bocka är det ju en helt annan sak. Det fösta jag skulle göra i sådana fall är att ta reda på varför hästen bockar, är det för att den lärt sig att man slutar om den bockar, förstår den inte vad du menar, trivs den inte med utrustningen etc. innan man fixar problemet. Man måste ju ha rätt åtjärd för olika problem, annars skapar man bara större problem.

Jag har också en häst som varit hemsk med sitt bockande. Varje träningstillfälle har fått börjas med att han longerades. Tills vi bytte foder!!! Han som så många andra quarterhästar tål inte havre!! När vi gick ifrån havren och endast gav hestekraft o krossat korn. Ja då blev han bra mycket lugnare.
Ett annat tips är att ta in hästens mule mot ditt ben när du känner att han är på väg att bocka. Hålla kvar huvudet där tills han står stilla.

Ta dit Tom*y Arvi***on, han rider den en gång åt dig, och sen är det ingen mer bockning!:bow:

ja fick hem en häst för nåra månader sen som ansågs som en problemhäst, o ja fick höra att den bocka stegra tryckte upp människor mot väggen när man gjorde i ordning den mm. emn sen den kom har de inte änns gjort en antydan på att vilja göra något sånt den har vart lung o fin hela tiden.. så hoppa upp på honom o kolla om de stämmer först:D
de kan ha mkt o gör me vem som hanterar hästen och hur man gör de...

och om de e som dom sakt så håller ja me lillaida ta reda på vrf han bockar och om han gör de för att bråka så gör de bara så jobbigt som möjligt t.ex ta in honom på en jätte liten volt o låt honom snurra nåra varv o sen stå still ett ta. o sen ta om allt från börja.
men va jätte noga me eftergift o va nöjd me små framgångar klara han o galopera ett lite tag utan o bocka så hoppa av o gå runt me honom som avskrittning o sen släpp ut honom i hagen lr nått ;)

Lycka Till:bump:

Senast ändrad av en moderator:

Håller med Sidekick. Väldigt bra knep!

Vill bara lägga till:
TA INTE I BÅDA TYGLARNA OM HAN BOCKAR!
Ena tygeln går bra (det har något med diagonalen att göra :p) eller att inte ta i munnen alls. Tar man i tyglarna får hästen stöd och gör (om möjligt...) ännu värre bockningar... :crazy:
Så driv på! :D

Mitt tips är att sätta på ett travhuvudlag med uppkäk till att börja med, så går det inte att bocka..... behöver inte vara så uppspänt som på tavet, men lagom så han inte får chansen att bocka.. så kan man känna sig säkrare.. ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 527
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 565
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 878
Senast: mars
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 142
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg