Mineur
Moderator
Men det här låter ju jättekonstigt! Vad menar du med att "registrera sig i ett annat land"? Det enda jag kan tänka mig som skulle utlösa en sådan situation som du beskriver är ifall du själv anmäler dig som utflyttad till Skatteverket, men det behöver man som sagt inte göra för så lite som 6 månader. Annars finns det ju liksom inget sätt för banker och myndigheter att veta att du flyttat, såvida du inte talat om det för dem själv alltså.Så fort jag hade registrerat mig i Ett annat land skickade varenda myndighet och bank och skulle ha reda på både det ena och andra och fick inte längre ha kvar min adress här i Sverige. jag skulle vara borta i 6 månader. Blev utkastad ur försäkringskassan osv.
Dock kanske det skiftar beroende på vad för land. Detta va ett EES land.
Ring både Skatteverket och försäkringskassan och fråga är mitt tips!
Det va ett helvete för mig.
Det enda som hände mig när jag anmälde mig som utflyttad (vilket jag för övrigt gjorde först efter 4 år ) var att jag fick en blankett från Försäkringskassan där jag skulle bekräfta att det faktiskt stämde. Bank, CSN och liknande hörde jag överhuvudtaget aldrig av, och jag har inte haft några problem med dem heller.