Efterlyser er som bor på landet och har barn i skolåldern. Hur löser ni logistiken? Hur långt har barnen till skolan och hur kommer de dit och hem?
Vi längtar ut till landet för att kunna ha hästarna hemma. Barnen är 9 och 11. Går inte på fritids utan tar sig hem själva. Bor ca 1 km från skolan.
nu har vi hittat en fantastisk gård aom skulle passa oss som handen i handsken. Men den ligger 1 mil från stan. Inga direkta bussförbindelser. Jag jobbar dag, kväll och natt. Sambon 8-17.
i bästa fall kan de nog få skolskjuts men köper vi gården kommer de tillhöra en annan skola (dock ligger den lika långt ifrån som deras nuvarande gör och det är den de kommer gå på sen i högstadiet så skolbyte är inte aktuellt). Jag är lite dålig på regler för skolskjutsen, men det går ju ta reda på.
Jag har aldrig bott på landet. Uppvuxen i stan med den frihet det innebär att själv kunna ta sig till och från skola, kompisar och affärerna i stan.
Men jag ser det så här:
Det finns fördelar och nackdelar med allt. Om gården innebär en massa positivt för föräldrarna men inte för barnen så tycker jag nog att man ska fundera en gång till innan man fattar beslut som gör deras liv jobbigare/tråkigare/svårare att umgås med kompisar/byte av skola etc. Men om gården innebär att de får en massa utav det de också t.ex. egen häst, kunna rida mer och allt vad som ingår i det så är det ju mycket möjligt att barnen känner att det är värt det.
Bara för att föräldrarna tycker att gård på landet är en idyll så behöver inte barnen tycka det. Sen kan de ju absolut också älska det! Jag hade älskat det om det hade inneburit att jag fått en egen häst istället för att bara få rida 1 gång per vecka på ridskolan. Men om det bara inneburit mindre möjlighet att umgås med mina vänner, lång pendlingstid och allt annat fortsätte som vanligt så hade jag nog inte trivts så bra.
Så det du måste fråga dig själv är:
-Hur kommer livet ändra sig för barnen? Positivt och negativt. Anser barnen att det positiva överväger? Är de medvetna om den förändring det kommer att innebära? Vad tycker de om det nu så här i förväg?
-Kommer ni att hinna/orka köra dem dit de vill/behöver bli skjutsade? Vad kommer detta att kosta i tid och pengar? Anser du att det är värt det?
-Kommer det erbjudas skolskjuts till den nuvarande skolan barnen går på? Eller kommer de behöva byta skola alt. bli skjutsade av er varje dag? Funkar detta för er, era jobb och dem? Kommer ni klara av att skjutsa dem till nuvarande skola om kommunen ändrar busslinjernas dragning? Det händer lite då och då att jag läser i tidningen om familjer där det funkat bra med buss till skolan i flera år och sen ändrar bussbolaget sina linjer p.g.a. att för få åker med linjen. Sen står familjen där och gråter ut i tidningen om att barnen inte längre kan åka buss till skolan. Barnen går då oftast på en annan skola än den som kommunen erbjuder skolskjuts till. Skolan är väldigt viktig i barnens liv. Att barnet får gå på en skola hen trivs på är guld värt. För mig som har ett barn som vantrivts på sin skola och sen lyckades få plats på en annan skola som hen nu trivs jättebra på har sett skillnaden och inget hus i världen hade varit värt att behöva tvinga iväg ett ledset barn med ont i magen till skolan varje dag.