Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Någon som har erfarenhet av att bo lantligt ödsligt antingen med barn eller som barn?
Exempelvis utanför by/stad med 7-10km in till dagis/skola och inga barn inom gå/cykelavstånd utan man måste i princip in till byn/staden för att finna jämnåriga.
Någon som har erfarenhet av att bo lantligt ödsligt antingen med barn eller som barn?
Exempelvis utanför by/stad med 7-10km in till dagis/skola och inga barn inom gå/cykelavstånd utan man måste i princip in till byn/staden för att finna jämnåriga.
Japp! 6 km ifrån närmsta samhälle är jag uppvuxen. Hade dock ett par jämnåriga kompisar inom ett par km avstånd som jag lekte med. Och kusiner som bodde inom typ 1 km avstånd där en var två år yngre än mig. Man höll sig sysselsatt utan problem vi red och cyklade.Någon som har erfarenhet av att bo lantligt ödsligt antingen med barn eller som barn?
Vi bor så. Kanske inte ödsligt, men lantligt och utan andra barn i byn.Någon som har erfarenhet av att bo lantligt ödsligt antingen med barn eller som barn?
Vi gjorde likadant. Sålde hästgård och flyttade till villaområde. Smidigt med dagis, skola, kompisar etc etc. Hade vi bott på landet men mer tillgängligt och dessutom i ett något större hus hade vi kanske bott kvar, men som vi bodde så var man tvungen att åka på en 90- väg utan varesig cykelbana eller bussförbindelser så barnen hade verkligen inte kunnat ta sig någonstans alls själva förrän de fått körkort och då är man ju rätt stor... Sedan hade jag ändå bara en häst och då kändes det smidigare med villa och inackordering än hästgård med fixade hästkompisar och allt vad det innebär med eget stall. Men visst kan jag sakna det också- särskilt nu när barnen börjat visa hästintresse. Är dock ändå mycket nöjd med vårt val och har bott där vi bor nu i 6 år.Vi bor och har bott så sedan sonen föddes (5,5 år + 2 år innan sonen föddes). Jag tycker att det är helt värdelöst när det gäller sonens umgängesliv; det är ett litet arrangemang varje gång han ska leka med en kompis och det blir alldeles för sällan som han leker med kompisar (förutom på dagis). I oktober flyttar vi in till stan och ska bo i ett villaområde, och det ska bli så skönt och så himla kul att han bara kommer att kunna gå utanför dörren för att hitta kompisar att leka med.
Vad vill du veta?
Jag är uppväxt på en bondgård, 3-4km från närmsta samhälle. I byn, någon kilometer bort, fanns en jämnårig när jag var liten.
Mest om barn i olika faser av barndommen upplever det mycket negativt eller om det har fått negativa konsekvenser mht socialt samspel och kompisar.
Är rädd för det @Thalia beskrivit i sitt inlägg om utanförskap
Vi skulle inte ha något mot att skjutsa till vänner och aktiviteter flera gånger i veckan/varje dag men det kanske inte räcker...
Mest om barn i olika faser av barndommen upplever det mycket negativt eller om det har fått negativa konsekvenser mht socialt samspel och kompisar.
Är rädd för det @Thalia beskrivit i sitt inlägg om utanförskap
Vi skulle inte ha något mot att skjutsa till vänner och aktiviteter flera gånger i veckan/varje dag men det kanske inte räcker...