MittNyaJag

Trådstartare
Idag var vi hos BM. v. 28+2.
Blodtryck 105/50.
HB 125 (barnmorskestudenten tog två prover, det första visade 118 och det andra 125. :))
Bebis hjärta slog 142 slag i minuten och låg med huvudet nedåt, djupt i bäckenet.
Mätte SF för första gången och hamnade på 28 cm.

Vägde mig hemma imorse och har gått upp drygt 9 kilo. :eek::cool:

Barnmorskan sa att det är helt okej att jag rider så länge jag mår bra av det men hon tyckte inte jag skulle rida i skogen och framförallt inte ensam och definitivt inte i det här vädret. Det snöar på tvären och blåser kors och tvärs här... :)

Vad är normalt blodtryck och var går gränsen för att det är lågt? BM sa att mitt blodtryck var bra men det låter lågt? Låg på 115/50 förra gången tror jag.
Är glad att HB börjat klättra iallafall, knaprar ju järntabletter så jag tror jag blir knäpp.
Första gången bebis haft så "få" hjärtslag, har legat över 155 förut. :)
Var, som sagt, en barnmorskestuderande med oxå så hon fick klämma och känna lite på magen hon oxå och så lyssnade de på hjärtat med en pärontratt. :D Synd man inte når att lyssna med den själv för hjärtljuden skulle tydligen låta väldigt bra i den.

Hur är det med era magar? :)

Sv: BMbesök

Jag ska till BM igen på onsdag, då ska hon mäta sf-mått för första gången. Spännande att se om magen är så liten som den känns eller om den är normal för åldern. Jag har slarvat mycket med järntabletterna så jag hoppas Hb´t är ok, hade inte lågt innan men vill inte ha det lågt heller.
Jag tycker ditt blodtryck låter lite lågt, men jag vet inte vart gränsen går, om bm inte sa ngt om det så var det säkert ok. Jag hade 130/80 förra gången och det var normalt men åt det högre hållet.

ditt blodtryck ligger rätt så lågt!! och hb ligger helt normalt (ska ligga 120-150) ett normalbltr brukar man säga ska ligga runt 120/70 men det skiljer sig en del pga vilken grundkondition man har en vältränad har ett lägre undertryck än vad en otränad har. bltr ändras oxå med åldern.

turbofling: 130/80 är fullt normalt men undertrycket ligger som sagt lite för högt men de börjar inte behandlas fören det ligger över 85 enligt dagens rekommendationer.

jag låg på 130/79 bltr 4,7blsr och 119Hb
så fullt normalt... har oxå slarvat med järnet men mest för att jag gått o oroat mig för bieffekterna fått väldigt orolig mage ev niferexen(järn)

Å vad bra med en sån här tråd! Kan vi inte låta den vara en liten "uppdateringståd"?

Jag har en BM tid på fredag som jag ska ändra, så antingen blir det tidigare den här veckan eller i början av nästa vecka. I morgon går jag in i v 33 enligt UL (och v 34 enligt sista mensen). Jag var hos BM för en och en halv vecka sedan och då såg det ut såhär:

SF: 31
Blodtryck: 117/72
Vikt: +6kg
Hjärtljud: 142-154
Hb värde: 127 (och jag har inte ätit några järntabletter!!)
Bebis ligger i säte...

Min lilla bebis har inte fattat att hon ska ligga med huvudet neråt ännu! Jag tycker att det känns som att hon ligger lite på tvären, ska bli intressant att se vid nästa BM besök. Hon hickar mycket, knör mycket i magen (finns inte så mycket plats längre, det märks!) och verkar trivas bra =) Det är så mysigt med magen, men jag längtar väldigt mycket efter innehållet!

//Julia

Absolut!
En mått och värdestråd! :D
Kan sannerligen behövas, man har ju lite att fundera på och ventilera när man kommer från BM. ;)

Mitt HB har varit nere på 114 och vänt så jag är väldigt glad att det äntligen bestämt sig för att klättra, men det känns lite som att jag äter järntabletterna för barnmorskans skull för jag är nästan tröttare nu än vad jag var innan jag åt dubbla tabletter.. magen fungerar dock bättre med niferexen än utan så det är väl bra... :)

Under dagen har bebis snurrat runt, nu sparkas det på höger sida. Imorse var fossingarna på vänster sida. Än så länge finns det tydligen plats därinne.

Nästa besök hos BM är den 16 december. :)

min snurrar runt som bara den inne o sparkas lite överrallt ;)så ännu finns det plats. men nu har det varit lugnt en stund :)

jag ska dit på måndag och mitt hb lär inte vara så bra.

Dina värden är bra! Det enda som kan vara farligt med ett lite lägre blodtryck är att man kan svimma och slå sig. mår man inte dåligt av lågt blodtryck är bättre för hjärtat i längden.

Turbofling: 130/80 är ett helt godkänt tryck.
Har man marginellt högre tryck kan det vara för att man har stressat, för att man inte har vilat innan och å naturligtvis "white coat" effekten.
120/70 är normalt för en vältränad yngre person utan övervikt!

Jag vet att det är ett godkänt tryck, men åt det lite högre hållet (skrev till det så TS inte blev orolig om hon såg att det skiljde mycket). Jag har alltid legat däromkring så jag är inte oroligt.
Nervös blir jag alltid när dom ska kolla trycket, förstår inte varför :) Annars är jag normalt tränad men lite överviktig.

o neverever.

Hade 100/60 på inskrivningen och det högsta värdet jag haft under kollerna under graviditeten är 120/60 så jag har nog aldrig haft särskilt högt blodtryck. Jag har aldrig i mitt liv svimmat dock så jag är väl skapt så här antar jag. :) Det verkar fungera bra så jag är inte orolig. :)
Hade varit roligt att veta vad jag hade för blodtryck i somras när jag inte tog mig mer än 3,5 meter från soffan innan världen snurrade för mig när jag reste mig. Om jag har så pass lågt blodtryck i vanliga fall. :D
Jag är inte så stressad av mig så det kanske bidrar till lågt blodtryck trots att jag inte skulle må dåligt av att bli av med några kilon (i mitt normaltillstånd alltså, nu är det ju bara att acceptera vikten som den är några månader till!). *spekulerar*

Sist jag var där i v. 32 hade jag samma blodtryck som jag haft hela tiden. 140/någonting som jag inte kommer ihåg just nu. Så det är är alltså högt. Men BM har inte sagt något om det iaf. Jag har gått upp 15 kg så det kan ju bero på det, plus att jag var överviktig innan. Mitt HB-värde var 121. Däremot har mitt sockervärde varit ett problem, första gången hade jag 7.5! Sen gick det gudskelov ner till 5. 8. I förra veckan fick jag göra ett glukosbelastningstest, och hade 8.5 efter två timmar och de sa att allt under 10 var okej för gravida, så det känns bra. Jag har flera diabetiker i släkten så jag har varit rädd för grav.diabetes hela tiden men det ser ju bra ut än så länge. Däremot har jag insett att om jag blir gravid flera gånger ska jag vara normalviktig innan!!!
Och bebisen sparkar på värre än nånsin, ibland känns det som han försöker spräcka hål på huden runt magen!:)

Vadska man ha i sockervärde då?
Jag tror jag hade 7,5 eller kanske 7,2 både den här gången och förra och det var bra sa de?

ett blodsocker hos en frisk person som inte ätit på ett par timmar är ett normalt hb på 5,6 eller lägre och har man nyligen ätit är det normalt med värden upp till 8,7. värden under 4 ses som lägre än normalt.

Eftersom blodsockret varierar beroende på om man har ätit och även kan påverkas av andra saker räcker det sällan med ett prov. Gränsvärdena är inte exakt lika för kapillärprov och venprov. Men eftersom Hb taget med ett stick i fingret är vanligast är det de värdena man pratar mest om.

Senast ändrad:

Idag var jag hos barnmorskan.

v. 25
Vikt: + 5,5 kg (vägde mig hemma)
SF: 24
hb: 114
blodsocker: 5,1
Blodtryck: 140/70
Hjärtslag: 150-155

Jag måste sluta slarva med järntabletterna, hb var lite för lågt.
Övertrycket sa hon var lite högt, men inget att oroa sig för än men vi ska hålla lite extra koll på det. Allt verkade bra med Bäbis iaf och sf låg straxt över normalkurvan.
Har haft ganska ont i magen när jag har gått, det är troligtvis ligament som gör ont. Hon tryckte lite på ligamenten och aj vad det gjorde ont.

Jag var hos barnmorskan igår och här är mina värden!

v. 29
Vikt: + 6.5
SF: 29
hb: 114
blodsocker: 6.4
Blodtryck: 110/60
Hjärtslag: 136

Allt såg bra ut och jag är så glad över att jag fixar att få i mig Niferexen för järnvärdet var bra med min historik:)
Men jag har foglossning från helvetet och ont i ryggen efter vurpan jag gjorde i måndags. Inte riktigt optimalt!

kl

Idag har jag varit hos BM (V 32+6 enligt UL och v 33+6 enligt sista mens)

Blodtryck: 120/80
SF:33
Vikt: + 7,5 kg
Bebis FIXERAD!!!!! :banana: :banana: :banana:
Hjärtljuden lät toppen (kommer dock inte ihåg vad de låg på eftersom jag var så lycklig att hon äntligen hade vänt sig).

Jag har haft rätt mycket sammandragningar och "mensvärk" de sista veckorna, och det kan ju ha sin förklaring i att hon vänt sig och fixerat sig (som flera av er trodde)!

//Julia

var oxå hos BM idag

v.23+1
hb: 110 (äta ännu mer järn :()
bltr: 120/80 :laugh:
blsr: 4,8 :laugh:
hjärtljud: 145 :laugh:
men det var knappt hon fick lov o ha doptonen på magen bebisen sparkade på den hela tiden så fosterrörelse var u.a :)

nästa lördag blir det 3D/4D ul :)

kl

Eftersom jag har haft en del molvärk och sammandragningar har jag fått lämna ett urinprov för att utesluta urinvägsinfektion. BM ringde nyss upp och talade om att allt såg bra ut! Så jag får väl helt enkelt stå ut med att det ska vara såhär nu...

Det är egentligen inte så farligt så jag ska inte klaga, men på kvällarna och nätterna är det lite besvärligt... det molar och har sig så jag inte kan sova! På dagarna känner jag bara av det ibland och när jag går raskt får jag sammandragningar, men det är ju inget konstigt (de gör inte ont). Härom kvällen var vi på bio och då fick jag stanna flera gånger på vägen från parkeringen för det kändes som om jag hade en blyklump i magen som tryckte sig neråt! När jag sedan satt i biostolen molade det som tusan, men sen släppte det efter ett tag.

Det känns ju lite roligt att det händer något annorlunda, det visar ju att det inte är så väldans lång tid kvar! Jag längtar ihjäl mig!!!!

//Julia

kl

BM besök idag i v 35 (34+6) enligt UL

Blodtryck: 125/72
Blodsocker: 5.4
Hb: 136 (inte knaprat en ynka järntablett!!!)
Vikt: + 8 kg
Hjärtljud: 144 slag/minut
SF: 35

Bebis fixerad sen några veckor och ligger MYCKET djupt ner. Jag befinner mig tydligen i en latensfas nu...

//Julia

BM besök idag i v 32 (31+3) enligt UL

Blodtryck: 115/60
Blodsocker: 6,3
Hb: 122 (Äter fortfarande två niferex om dagen. Vad jag är avundsjuk på ditt järnvärde Julia!!)
Vikt: + 10 kg från min "innan-graviditeten-vikt".
Hjärtljud: 135 slag/minut
SF: 31

Bebis ligger fortfarande med huvudet ner och är rörlig. :)

Liknande trådar

Övr. Barn I snart 10,5 år har jag burit mina känslor inombords, tryckt undan dom med ett leende om att barnet trots allt mådde bra. Men allt...
2
Svar
32
· Visningar
4 346
Senast: Tramptass
·
Gravid - 1år Lite bakgrund: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=957339 Jag var på Aurora-samtal och blev lovad lustgas under alla...
2
Svar
28
· Visningar
3 306
Gravid - 1år Efter att ha gått hos en måttligt slarvig och otrevlig barnmorska, så valde jag att byta. Hos den gamla barnmorskan gjordes inga...
2 3
Svar
41
· Visningar
20 487
Senast: Clintan
·
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 586
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?