Blyghet, ett problem ?

Sv: Blyghet, ett problem ?

Jag har nog flera introverta drag i min personlighet "naturligt" som jag tkr ofta det blir ganska jobbigt/rörigt när det blir mkt nya människor och intryck. Jag blir väldigt trött i huvudet av det. Funderar mkt och analyserar det mesta in i minsta detalj.

Men sen har jag nog "fått" andra egenskaper av andra människor. Min högstadie tid var väl inte super rolig, blev ofta retad för att jag var nördig och en plugghäst osv. Det gjorde mej ännu mer blyg och tyst, och har väl gjort att jag ofta är misstänksam mot nya människor.
Har "kommit över" högstadiet eller vad man ska säga, men mkt av beteendet och tankesättet sitter ändå kvar. Fast jag fått bevisat flera ggr att de flesta människor inte är elaka :)

Så tror att man kan påverkas att bli mer blyg, men sen oxå att man har det naturligt i sin personlighet.
 
Sv: Blyghet, ett problem ?

Det att nu har jag varit tyst så länge så om jag säger något nu blir det bara konstigt, känner jag verkligen igen mej i! Plus att för mej blir det ett invant beteende. Kan tänka att "jag brukar inte prata med den människan, varför skulle jag då göra det idag ? den tkr säkert det är jätte konstigt om jag börjar prata med den".
Jag tänker väl inte jätte rationellt när det kommer till mej själv jämt ;)
 
Sv: Blyghet, ett problem ?

Det känner jag igen att många extroverta blir väldigt nervösa/obekväma om det blir tyst. Vilket inte stör mej jätte mkt, antagligen inte alls lika mkt som den andra personen. Men eftersom jag lätt känner av att den andra blir obekväm för att det är tyst, blir även jag obekväm och lite stressad :p brukar då försöka prata för att underlätta för den andra och slippa den jobbiga stämningen.
 
Sv: Blyghet, ett problem ?

I vissa sammanhang skulle jag vilja kunna ta mer plats och vara mindre tyst, är väl där det blir en inre konflikt med min blyga sida. Att jag vill och vet att jag kan om jag anstränger mej lite, men jag gör det ändå inte.
Vill ju inte bli en person som älskar att stå i rampljuset och typ "titta på mej". Det har jag inget behov av och är heller inte den som slåss om utrymmet.
Men känner väl att om utrymmet finns ledigt, dvs. det är tyst i de lägena skulle jag vilja bli bättre på att ta utrymme :)
 
Sv: Blyghet, ett problem ?

Jag tror inte jag är blyg men är heller ingen pladdrare. Kan vara helt tyst ena dagen och ha massor att säga nästa dag. Lite avvaktande kanske men det är väl inget negativt. Jag stör mig inte på blyga personer. Det är deras personlighet. Vill, vågar eller kan de inte prata så är det ingen stor grej. Tycker alla ska vara sitt bästa jag som de för tillfället är. Det tar ofta mer på krafterna att umgås med personer som känner ett stort bekräftelsebehov och ska göra sin röst hörd jämt. Jag är mer för verksta än massa snack.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 091
Senast: Sasse
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 044
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 391
Senast: lilstar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 220
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp