Sv: Blup

Någon vänlig själ som vill titta efter blupen på mitt nyköpta stos mamma? Hrima frá Skáney heter hon. Vet redan faderns blup, men har inte tillgång till WF nu och kan kolla mamman.

Någon vänlig själ som vill titta efter blupen på mitt nyköpta stos mamma? Hrima frá Skáney heter hon. Vet redan faderns blup, men har inte tillgång till WF nu och kan kolla mamman.

Det finns en hríma frá skáney född -99, kan det stämma?
bedömd? Om det är den som jag hittade så har hon 101 i blup.
Är hon efter Reynir frá skáney?
Är hon född ett annat år så säg till! Älskar efterforskningar!!

Jag tycker inte det. Och man ska ju inte stirra sig blind på alla de där siffrorna, det är ju mest om man ska avla som man är intresserad om vad hingsten och stoet har för poäng för att matcha ihop dom.

BLUP är liksom helt orelevant på en valack:crazy: Särskilt en inriden, jag kan förstå att man funderar på BLUPen om man ska köpa en ung oinriden valack i och med att BLUPen svallrar om hästens stam dvs vilka egenskaper den kan tänkas ha ärvt. Men det bästa sättet för att ta reda på om en inriden häst är bra eller inte är väl att prova den:confused:

Allmän reflektion över detta med BLUP!

BLUPen är ju en siffra som betyder förväntat avelsvärde (med betoning på förväntat). Den baseras på alla uppgifter om hästen och hästens släktingar som finn registrerade i WF, dvs den baseras på släktingars avelsbedömningar och den egna hästens bedömning samt avkommornas bedömning. Ev tävlingsresultat ligger inte till grund för hästens BLUP. Så långt allt väl.
Det riktigt intressanta (som man sällan hör att folk funderar på) är tillförlitligheten. En häst som Orri som verkat i aveln länge och har många bedömda avkommor är med (som det tidigare skrivits i tråden) mkt hög tillförlitlighet men de flesta hästar har inte hög tillförlitlighet. Alla som läst minnsta lilla statistik vet vad det betyder! Siffran är inte värd särskilt mycket, vilken slumpmässigt valt siffra som helst som är med tex 20 i avikelse från 100 (som är index) kanske skulle passa lika bra!

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 719
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hejsan Vårt stall har provtagit två hästar för EHV-1 då de haft neurologiska besvär. Vi får troligen provsvaren imorgon. Min häst som är...
Svar
3
· Visningar
478
Senast: Anonym456
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 998
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025