A

aana

Var kan jag fördjupa mej i detta? Vill ha förklaringar, måttstockar, vad de går efter osv osv.
Någon som vet nån bra sida/info om detta?
Mvh

Sv: Blup..

Om du vill kan du gå in på SIF och avel, där finns listor på bedömda ston och hingstar. Där finns även Blup angiven för varje individ, som förövrigt är beräknad på hästens avelsbedömning. En ung häst kan få en förväntad blup, den räknar man fram genom att slå ihop sto samt hingstens blup och sen dela den med 2 och då har man unghästes förväntade blup.
I övrigt är jag inte den rätta att förklar denna djungel med blupen. :angel:

Några mer tips om var i djungeln jag kan finna något????

Tack så jättemycket :bow: . Men finns det information på svenska?
Eller ngn annan som är jätteduktig på det här?

Jag tror det står lite i hingstkatalogen, men det är nog bara översiktligt.

Jag är ingen expert på detta men gör ett försök:

Det är så att föräldrar och släktingar tas med i beräkningarna, alla med olika viktfaktorer, dvs väger olika tungt, beroende hur nära eller avlägset de är släkt.

Det räknas sedan ut ett slags medeltal för varje egenskap. Varje egenskap väger också olika tungt när totala BLUPen för exteriör och ridegenskaper räknas ut. En unghästs BLUP beräknas på föräldrarnas BLUP ((far + mor)/2. När den sedan blir bedömd räknas BLUPen om.

BLUP är en beskrivning av hästens förväntade avelsvärde. Hur säker den är kan man kanske avläsa av procenttalet och standardavvikelsen.
Ligger procenttalet på 90 eller däröver visar det att avkommor efter individen visats. Förutsägelsen har då "prövats" och är betydligt säkrare.

Medeltalet är 100. En automatisk sänkning av individers BLUP sker varje år (om ingenting händer med t ex visning av avkommor eller att individen visas) för att man räknar med att avelsframstegen gör att det bli "inflation".

Jättebra :bow: . Jag får nog läsa detta några ggr för att få in det. Om jag tar ett exempel: ett sto som det står 84 på i WF vad står det då för, att föräldrarna är obedömda eller att stoet inte har några bedömda avkommor? Är jag ute och reser nu?
Mvh

Det här med att BLUPEN sänks för varje år, kan du förklara det lite närmare?
Du e jättegullig och jag tackar.

Orsakerna kan vara många. Hästen kan vara gammal (BLUP räknas ju ner lite varje år).
Hästen kan vara obedömd och ha gamla föräldrar.
Föräldrar eller far- och morföräldrar kan vara obedömda.
Det kan också bero på att det visats släktingar eller avkommor som inte varit så bra, så att statisktikt sett inte individen i sig heller kommer att få en bra bedömning. Finns det en bedömning av hästen så säger det ju mer än bara själva BLUP:en.

För att få en någorlunda vettig bild av hästens avelsvärde, kolla upp föräldrarna och deras bedömning, hästen själv och allra bäst är att kolla upp avkommorna.

Man ska heller inte titta på totalsumman. Mest information om hästens svagheter och styrkor får man genom att titta på värdet för varje egenskap.
Ovanstående gällde totalsumman av BLUP, men du kanske menade procenttalet?
84% tyder nog på att föräldarna är bedömda, men att inte några avkommor visats eller att kanske en avkomma visats.
I WF under fliken BLUP kan man avläsa hur många avkommor som visats, standardavvikelse osv.

Senast ändrad:

Nu har jag lite att bita i ;) . Synd att jag inte kan fixa det här med WF, då hade jag lättare kunnat titta på lite exempel. Men helgen är räddad :bow: Jag vet vad jag ska fördjupa mej i. Kommer du på något mer så skriv så mycket du vill :idea: . Nån gång måste polletten på mej trilla ner. :)

:bow: :bow: :bow:

aana skrev:
Det här med att BLUPEN sänks för varje år, kan du förklara det lite närmare?
Du e jättegullig och jag tackar.
Man har lagt in detta i beräkningarna för BLUPen för varje nytt år. En häst där det inte händer något positivt eller negativt när det gäller bedömning av släktingar eller av den själv ligger inte kvar på samma nivå som den hade vid t ex sin första bedömning. Man kan kanske krasst säga att BLUPen sänks lite varje år därför att man statistiskt sett räknar med att de hästar som föds varje nytt år är lite bättre än de föl som fötts året innan.
Men detta innebär då att fölet som föds inte har högre BLUP eftersom föräldrarna samtidigt sänkts i motsvarande grad. (om de inte bedömts om el dyl).

Så ett föl med gamla föräldrar som har få bedömda avkommor ligger inte så bra till om man tittar på BLUP-nivån.

Jag tycker för övrigt att det är synd att det inte finns lättåtkomlig och beskrivande text angående BLUP och hur man använder den på ett vettigt sätt. För det är inte bara att utläsa efter själva BLUP-talet, man måste ta flera faktorer med och vikta lite..

Har efterlyst kurser om detta med praktiskt användning av BLUP, vi får hoppas att det blir något...

Senast ändrad:

Ja, då e ja me. Om det skulle blivit nån kurs eller annat.
Tackar än en gång :bow:

Lånar denna tråd lite...

Var inne på sif och kollade deras BLUP listor, där fanns en lista med obedömda ston med BLUP över 100, är det alltså en förväntad BLUP? Är ett obedömt sto med högt BLUP alltid bättre än ett obedömt sto med lägre BLUP?

Är allt över 100 bra eller?

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 836
Senast: Rosett
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 693
Senast: Amha
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 304
Senast: Gunnar
·
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
1 006
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar