BLUP for dummies!

ÄvenTyra

Trådstartare
Det här med BLUP, det är svårt det! Jag har äntligen satt igång min world Fengur och försöker förstå mig på detta. Min fråga är om och hur man kan räkna ut ett förväntat blup på ett kommande föl?
Jag har ett sto med 101 i blup. Om jag betäcker henne med en hingst med exempelvis 117 i blup, var kommer avkomman att hamna?
Tacksam för hjälp!

Sv: BLUP for dummies!

101+117 = 218, delat på två = fölingen får 109. MEN det är på dessa siffror, BLUP:en är ingalunda statisk och oförändrad, så om någon av föräldrarna sänks eller höjs så kommer det att påverka fölet.

Blupen är ju BLUP ett "index som kombinerar på optimalt
sätt all tillgänglig information om härstamningsuppgifter och avelsbedömda egenskaper/mätningar i olika FEIF – länder"
enligt Plan & Riktlinjer som du hittar under Avel hos SIF.

Mera om blup på Arnarsons hemsida (han vet ju!):
http://www.ihbc.se/

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 579
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej! Jag är helt ny på detta forum och hoppas på att kunna få lite tips från er erfarna hästmänniskor :) Kort om mig. Jag red på...
2
Svar
22
· Visningar
3 400
Senast: Mustang
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?