Blundar dagens föräldrar för sina barns problem?

Status
Stängd för vidare inlägg.

break_a_leg

Trådstartare
Jag har använt min lediga dag till att läsa trådar på ÄU, och jag förundras faktiskt av hur många föräldrar som faktiskt inte upptäcker att deras barn dricker alkohol, använder andra droger, begår brottsliga handlingar.....

Är dagens föräldrar naiva? Eller väljer man att blunda för problemen?

Sv: Blundar dagens föräldrar för sina barns problem?

Barnen blir ju väldigt duktiga på dölja sina problem, och jag tror att det sett samma ut i alla tider.
Men visst kan man tycka att föräldrarna inte kanska bör lita på sina barn i alla lägen... Att åka ut på stan en kväll för att kolla läget är ju aldrig fel, och det är den biten många föräldrar missar!

Exakt...Jag har pratat med fältare i Sthlm som säger att det är oerhört få föräldrar i innerstaden som faktiskt går med på föräldravandringar.

Det är oerhört lätt att dölja sånt om man anstränger sig.

Men om du skulle ha ett barn under 15 år som sprang ute hela nätterna, skulle man inte ana något då? De barnen sitter ju inte hemma hos någon kompis och leker med Barbie direkt.

Dessutom så finns det föräldrautbildningar i ANT-problematiken.

dagens föräldrar ..

är väl som dagen ungdom en mångfasseterad grupp. Det finns gifta 15 åriga kurdiska flickor i rinkeby, 17 åriga snusande epa-traktorägare i Bjästa, 20 åriga högskolestudenter i matematik...

en del föräldrar har koll andra inte.

glt

Ja många blundar stenhårt, det är INTE svårt att kolla sina barn. Man skjutsar, hämtar, ringer, luktar osv, mycket enkelt men det är lättare att blunda.
Häromkvällen när det var tonårsdisco och kvällsvandrande föräldrar tog bussen från kranskommunen, där fick dom rädda medvetslösa, bevittna samlag, hålla kräkpåsar, bryta slagsmål - allt detta på ca 3 mil.
Dom skrev sen en insändare under titeln Vet ni i T##ro kommuner vad era ungdomar gör på bussen?
Följden blev insändare från grannkommunen som rasade över att någon klagade på deras ungdomar......Ta hand om era egna istället...

Jag fattar inte hur man kan undgå att se vad som pågår. Om man vill.

uscha, mitt blivande barn kommer inte få det lätt.. Jag vet ju själv vad jag gjorde i 14-15 års åldern.. ;)

Fast frågan är ju då också hur långt man egentligen kan gå. Om man håller för hårt slår det ofta över förr eller senare och man "tar igen" allt man "missat". Känner många det blivit så för. Man kan ju inte förbjuda allt heller.
Jag tycker det är viktigt att man får lära sig att ta ansvar och konsekvenser av det man gör till viss del också.
Min mamma har alltid hämtat mig mitt i natten om jag kommit hem, ringer alltid när jag är ute osv. Men det är INTE svårt att borsta tänderna och spruta på lite parfym innan man träffar päronen. Och även om man är rätt dragen är det inga problem att skärpa till sig en liten stund.

Visst är det bra att man ställer upp och hämtar sina barn, men jag tycker inte att 12-13 åringar har något ute att göra på nätterna...

Jag hade frihet under ansvar när jag var tonåring, mina kompisar bodde i Sthlm och jag i förorten och fick umgås med dem när jag var runt 15. Dock missbrukade jag aldrig den friheten. Men jag har aldrig känt något behov av annat än att dricka måttligt med alkohol och röka vanliga cigaretter.

Jag har nog gjort allt man inte fick, druckit alkohol, rökt droger, haft sex på diveres ställen m.m, iofs växt ifrån det men ändå :/ Min största rädsla är att mitt barn kommer bli likadant, vet själv att jag var hopplös, lyssnade inte på någon. Hoppas hon/han tar efter pappas goda egenskaper :bow:

Ett tips är att faktiskt gå med i föräldravandringar även om man själv inte råkar ha en tonåring för ögonblicket.
Man får en ganska klar inblick i verkligheten och gör en samhällsinsats.

Ja och det är kul att vara ute o vuxenvandra.
Att kontrollera skjutsa o hämta innebär inte att man har en totalkontroll över sin tonåring, det är den psykologiska effekten man är ute efter - tonåringen känner att man bryr sig och en trygg tonåring är inte riktigt lika benägen att skrida över gränser.
Självklart kommer en och annan att magpumpas iallafall men chansen är större att man går igenom denna fas fortare.

Jag var själv väldigt supig en viss period men hade alltid tryggheten att vad som än hände kunde jag ringa hem och dom kom o hämtade. Dom hade dock ingen aning om att jag drack i benämningen supa. Min värsta period hade jag dock efter min 18årsdag, jag är övertygad om att mitt drickande hade varit värre i tidiga tonåren om mina föräldrar inte alltid skjutsat, hämtat, pratat. Sprit fanns det gott om.

Inte så enkelt idag när många föräldrar börjar med en starköl när dom kommer hem från jobbet och sen håller konstant nivå hela helgen, inte fulla, bara alkoholpåverkade och därigenom inte kapabla att köra bil.

Jag var nyss på föräldramöte i min dotters klass.
Och läraren berättade att där var stora problem i klassen.
Jag visste ju detta väl eftersom dottern har berättat det.
Men de andra föräldrarna såg ut som fågelholkar och undrade varför de inte fått veta något tidigare.

De blev upprörda och krävde att skolan skulle ta krafttag och på något vis lösa problemet.
Kritiken mot läraren och skolan var stundtals hård.
Då de inte visste när barnen hade läxor, så skulle skolan redovisa det för föräldrarna så att de kunde följa upp.
De krävde dessutom att de stökiga barnen skulle få sitta bredvis de lugna, så att de stökiga inte kom efter i skolan.
Hur det gick för de lugna och ambitiösa barnen struntade de i.

Jag undrade då litet surt om de inte pratade med sina barn.
Och det gjorde de visst det, men barnen svarade inte.
Och varför gör de inte det då, kan det vara bristande förtroende kanske?

Min dotter vill göra ett gott arbete i skolan, hon vill vara hemma med oss när hon är ledig och jag skjutsar alltid om hon det behöver.
Och hon vet att hon skall ringa om hon råkar illa ut, så att jag kan komma och rädda henne.
Vi tycker ju om varandra hon och jag.

Vi skall också helst nattvandra.
Men jag vill inte lämna mina barn hemma en lördagskväll för att gå ut och ta hand om andras barn.
När jag är ledig så måste jag väl få vara med min familj?
Eller är jag osolidarisk nu med dem som har jobbiga barn och ingen kontroll?

Jag borde väl gå ut och nattvandra och ta hand om deras ungar så att de kan få sitta och öla i fred eller gå ut på krogen med polarna eller vad de nu gör.

Jag kan inte låta bli att påpeka att det finns ungdomar som INTE beter sig så. Jag har inte världens bästa relation med mina föräldrar, men de finns där och skjutsar mig till aktiviteter och tåg och liknande. Jag är nu snart 18 har aldrig rökt eller druckit alkohol, och jag känner många som har samma policy som jag. Jag mår bättre nykter.

Värst är faktiskt grupptrycket. Under nolleperioden på gymnasiet var det många gånger frestande att dricka lite för att passa in... Men man ser rätt fort vad alkohol gör med annars schyssta kompisar.

Nu är inte mina barn så stora ännu, men om trenden fortsätter så tror jag att min dotter kommer att bli ungefär som din. Dock skulle jag nog ställa upp och nattvandra ändå, även om jag visste att mitt eget barn var hemma. Om ALLA med barn i skolår 6-9 ställer upp så blir inte det här med vandrandet speciellt betungande alls.

Jag har lite svårt för det här med egna barn och andras ungar, skulle vi i vår familj leva så skulle kommunens föreningsliv få ett avbräck iaf...

nej, kanske inte.
Men så kanske man inte säger att man är ute och ränner heller...

Men bara för att man har ett bra förhållande till sina föräldrar innebär det inte att man helst sitter hemma och är lugn och "perfekta" barnet..
De som sitter hemma med mamma varje kväll, även i yngre år, är väl oftast de som är lite utanför och kanske inte har så många kompisar. Oftast, dock inte alltid.

Men det jag vill komma till är att det inte alltid går att göra det så svart eller vitt.

Nä, Inte Ung stanna du hemma hos dina barn och sen när dom flugit ut då kan du ta någon sväng på stan någon dag per termin, mycket uppskattat av oss som jobbar. Tänk om alla föräldrar gjorde en helgkväll om året.

Vad många tonåringar skulle slippa bli misshandlade/våldtagna då.
Vuxna på stan (nyktra) är jättelugnande, buset försvinner inte men varvar ner lite. Någon ser fulla Lisa på parkbänken och hjälper henne innan slemmiga Sven drar in henne i busken....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 928
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 303
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 393

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka