Blueberrys hus

Sv: Blueberrys hus

+ Garaget

Tack, vad snälla ni är! :bow:

Den senaste veckan har det flyttat in fyra kaniner hemma hos oss:

dsc_0712_50ee8dadddf2b365a6e05b30.jpg

Hehe :angel:
Kaninskinnen är extremt närproducerade (cirka 14 meter från vår ytterdörr) och alla kaniner har levt ett gott liv innan de blev huvudingredienser i kaningryta. Efter slakt fick jag skinnen och lämnade in dem på beredning i grannkommunen.

Och vi har äntligen satt upp taklister + dörrfoder i vardagsrummet och salongen. Mycket skönt! Nu fattas det sockel och trösklar.

I dag köpte jag en karta över vårt område. Den är så himla fin:

dsc_0744_50f3f03de087c313c554d81f.jpg

dsc_0746_50f3f037ddf2b34a38669e3d.jpg

Kartor har blivit sjukt populärt som tavlor men det känns ju extra + i kanten när det är över där man bor! Coolt.

Ja, det vet jag. Det är även med hjälp av lantmäteriet (och museet) som de här kartorna är upptryckta, men det är versionerna från fältmätningar 1883-1895. Dessutom kostar de inte ens en tjuga styck ;)

Vart hittade du kartorna? :)

Och vad fick du betala för att bereda kaninerna? Lämnade du in dom nyavlivade eller frysta?

Senast ändrad:

På Värmlands museum, som givetvis bara har kartor över värmland.

Jag lämnade in kaninerna frysta (och ganska nyflådda, de låg på altanen lördag kväll till måndag morgon i -10 grader). De kostade 180 kronor styck att bereda och det tog ungefär en månad att få dem. Jag vet ärligt talat inte om det är mycket eller lite.

WÄH!
Just nu roar jag mig (inte det minsta) med att skrapa av färgen från två av skåpsdörrarna. Skåpet i källaren, that is. Någonstans under flera lager av hysterisk orange lackfärg finns en väldigt, väldigt fint skåp...

dsc_0778_50fa96aae087c35e9deb0891.jpg

dsc_1546_50f80557ddf2b3078bdf450e.jpg

Orange, ljusblått, grönt inuti och orange och brunt utanpå, med lite vitt på dörrarna. Mums!

Blåbär nu är jag sur på dig!
Du måste ju förstå att viss vett och etikett finns det!
Man får helt enkelt inte hålla på helt som helst och sen på det skryta om det - det är INTE okey!

Till att börja med har du två duktiga och superduktiga hundar!
Och nu så gör du det skitsnyggt i ditt hus!!

Fyyyy dig!!!

(inte ett dugg avis, nej inte alls, absolut inte, inte aktuellt - bara enormt mycket!!)

Hehehe :D
För att inte tala om att jag har en sjukt snygg och händig man som alla bara älskar :angel:

+ en till på det.

Gräsmattor är lite av min käpphäst. Visst det är väll praktiskt att ha en kortklippt gräsyta där man kan visstas, speciellt om man har barn och vill ha en någorlunda mjuk fallyta. Men det är en av trädgårdens värsta miljöbovar med bevattning, gödning (borttagning av mossa, vilket förövrigt är helt onödigt då mossan bara växer där gräset inte växer) och klippning. Hur kan man tycka att det ok att spendera ett par timmar en till tre dagar i veckan på att klippa gräs. Men tycka att det är jättejobbigt att rensa ogräs i en rabatt var tredje till fjärde vecka eller att slå av ängen en gång om året. Men jag har precis samma diskussion med våra parkarbetare, det sitter väldigt hårt rotat det här med gräsmatta.

Vill man ha rabatter, buskar eller andra typer av planteringar som är någorlunda lättskötta så gäller det att ha en ordentligt kant runt så gräs och annat ogräs inte flyttar in i rabatten. Sedan ser man till att täcka ytan antingen med växter eller med något material typ täckbark. Täckbark tar dock näring när det brytsned så det är inget man lägger kring unga eller näringskrävande växter. Det bästa är att helt enkelt skaffa sig växter som täcker ytan själva och att sköta dem mycket ordentligt tills de fått fäste och kan hålla stånd själva vilket generellt sett är de två första åren.

Tackar!

Nu är jag i gång med renoveringen av skåpet.
Och alltså... jag smälter lite varje gång jag ser de här spikarna :love:
Jag är en spiklover av sällan skådat slag, så till den milda grad att mitt företag heter Spik Kommunikation :D

Se bara!
De är så fina:

DSC_0004-630x445.jpg

Och så två riktigt dåliga mobilbilder på måleriet:

dsc_1593_51059ef8e087c32cbc44b88b.jpg

607de7f46a1511e2b1c522000a9f18eb_7_5107d4b2ddf2b34fb5207ce8.jpg

I dag har jag målat andra strykningen på dörrarna, och därmed är skåpet förpassat till att stå i ide tills jag kan måla resten. Det blir till våren när jag kan ställa det på altanen. Och just nu känns våren väldigt, väldigt avlägsen... Bläh!

Hurray - byggarbetsplatsen är bortstädad och matsalen är KLAR!
I dag kom golvlisterna på plats och vy flyttade upp matbordet från källaren.

... bara för att inse att vi inte vill ha det längre.
Det passar inte in.
Det känns inte rätt.
Det känns inte alls som hemma hos oss.

Bläh.
Så nu ska bordet och stolarna säljas, och jakten på ett nytt bord (och pinnstolar!) kommer att starta any minute now...
Älskar dock tapeten :love:

Och ja, jag har målat förråds-/garderobsdörren svart :angel:

bordet_510c14519606ee09ccebcbcd.jpg

bordet2_510c1467e087c32187926e6c.jpg

Nä, den matgruppen känns alldeles för anonym för dig. Fast jag tycker den är väldigt fin i sin enkelhet, men inte blåbärs-aktig:D

Nä, den matgruppen känns alldeles för anonym för dig. Fast jag tycker den är väldigt fin i sin enkelhet, men inte blåbärs-aktig:D

Jag kan knappt med ord beskriva hur ful (och inte speciellt trevlig att sitta i) jag tycker att den sortens matgrupp är. Dessutom finns den i vart och varannat hem. Håller med dig om anonymiteten, tror att det går att få tag på något betydligt snyggare!

Jag förstår vad du menar men jag (som är en krusidullhatare) skulle faktiskt långt hellre välja en rokokogrupp. Och då har det gått långt...;)
Jag förstår ju att det har en tydlig målgrupp med de som vill ha det någorlunda modernt och inte sticka ut åt något håll men...

Vi älskar också lampan :D

Men jag kommer inte ihåg vad den heter.
Det är i alla fall någon slags designlampa som vi kom över larvigt billigt på en lampoutlet för typ fyra år sedan.

Sar och Lady_vip
:

Tack för att ni förstår precis hur vi kände när vi hade ställt dit matgruppen :D

Så fint ni börjar få i huset!! (stalkar din tråd i hemlighet:D) Matgruppen är tyvärr gräslig i mina ögon.. Något som jag tror varit snyggt är ett gammalt svartbetsat barockbord och lite moderna stol till det. Blir lite mer känsla i ett hem om man blandar gammalt och nytt så det inte blir ett "monterhem".

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka