Blueberrys hus

Sv: Blueberrys hus

Ur den serien?
Hehehe.
De är över 100 år gamla - inte en aning.

Men bord i samma/liknande stil finns säkert; Nyrokoko.

Jag tror du skrev fel? Typiskt för rokokon är svängda mjuka former och inte svarvade ben som dessa har. I tidningsbilden tycker jag det står nyrenässans och det kan nog vara rätt, jag hade trott att de är lite yngre än hundra år pga. skicket och stilen men jag är ingen expert precis.

Fina är de i vilket fall som helst och helt klart ett fynd till det priset!

Ja, serie kanske var fel uttryckt, men det verkar ju finnas mer än en "upplaga" av dina stolar?
Tänkte att man kanske tillverkade ett tillhörande/matchande bord?

Jag har lyckats hitta 4 stolar på ett ställe och det "tillhörande" bordet på ett annat... Nu är det inte i närheten så gammalt, men... Ändå! :)

Ja, förstås!
Och vad jag har förstått så var nyrenässans var som störst i Sverige i slutet av 1800-talet, fram till sekelskiftet (när jugend blev senaste trenden). Med tanke på hur stolarna är stoppade och skicket på stoppningen så bekräftade tapetseraren att de är lite drygt 100 år gamla - vilket stämmer väldigt bra rent stilhistoriskt med de olika epokerna.

Garaget:
De stolarna i tidningen är alltså de stolarna som jag har köpt. Det är samma stolar.
Och det vore ganska fantastiskt och underbart att hitta bordet också, men jag tror att chanserna är väldigt små...

Blir du hemskt ledsen om jag berättar att jag sett både sådana stolar och bord? Dock inte jättebra skick, men det hade gått att ordna till och jag lovar att det var äckligt billigt 400 kronor...(Kommer ihåg det då jag stod och velade om jag skulle köpt det men tyvärr är mitt hus fullt redan).

Jahaaa!! WOW, snacka om "kändis-stolar" ;)
Hoppas att du kan hitta ett tillhörande bord, verkar ju inte omöjligt om man ser till Fraggel_Tess inlägg :D

Inte en aning vart de finns idag. De fick en ägare i Småland någonstans. Som sagt så stod jag och velade för budgivningen började på 50 kronor och slutade på 400 kronor på en vanlig lösöreauktion.

näää-e
nu blir jag nog avis för hela slanten. inte nog med att huset blir sjukt fint, stolarna du ropade in är gudomliga, neej, sedan har ni ett stall tvärsöver vägen oxo :)

Ni har verkligen gjort ett fint arbete! Det är när man ser den här typen av renovering som hemnet blir extra lockande :D

Men vi har ju inte gjort någonting på sistone :o

Eller jo.
Jag har fått ett presentkort på photowall, och det är ju kul. Så under våren ska vi ta en sväng i naturreservatet som vi gifte oss i, och ta en alldeles fantastiskt fin bild och använda som fototapet :)

Och så ska vi byta takhelvetet i vardagsrummet, och det är nästa projekt på listan. Dock oerhört tråkigt, så vi drar oss lite för det... Men det kommer att bli så sköööönt när allt är klart och sista listen är satt.

Okey, jag behövde ändå damma av fisheyegluggen:

Vår älskade kristallkrona:
dsc_0266_5134a25eddf2b345eafe4965.jpg

Bevis på att jag kan hålla växter vid liv:

dsc_0268_5134a266e087c358c4ec8db3.jpg

Ivan:
dsc_0263_5134a26fe087c3592a154845.jpg

Bokhyllan (med mera) i gästrummet:
dsc_0262_5134a27de087c358f818d3ba.jpg

Stolarna står på rad, vi har fortfarande inte hittat något bra bord:
dsc_0259_5134a286ddf2b345e99f3140.jpg

Och den här stackaren har vi haft i över fyra år. Jag tror nästan att det är Jesus Christ himself med tanke på hur många gånger den har dött och återuppstått:
dsc_0258_5134a291ddf2b345ed05231d.jpg

Jag är lite nyfiken på hur mycket ni gav för huset, och hur mycket ni planerade renovera för/hur mycket ni renoverade för :)
Jag och sambon går i husköpartankar, och framförallt då ett hus som fräschas upp invändigt, men intressant att höra vad andra lagt ner för jobb/pengar på det :) Respekterar om du inte vill berätta :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka