Blueberrys hus

Sv: Blueberrys hus

Gamla E6an mot Skogstorp, ligger Fynda. Innan Engelssons, tror Bilprovningen ligger i det området också.

Varför inte besöka Select möbelaffären också. Mittemot Shell påvägen mot Falkagård (där höjners möbler låg en gång i tiden)

Nu ska jag snart åka till Göteborg och hämta stolarna.
Är SJUKT nervös inför att hitta dit, ligga i rätt fil och inte klanta till det eftersom jag har släpet med och därmed inte är lika smidig som vanligt... :eek:

Och jag har köpt en JÄTTEFIN lampa här nere.
Sexarmad, mässingsfärgad, blank, utan krusiduller - men med Josef Frank-skärmar. (Tulpantyget! :love:)

Äsch! Det där kommer du att klara alldeles galant :)

Ska inte du åka nu? Du har inte tid att sitta här! Vill ju se bilder på både stolar och fina lampan :D

Senast ändrad:

Här kommer bilder!

stolar1_511f8c5f9606ee178cf734f3.jpg

stolar2_511f8c599606ee17ee7f37a6.jpg

stolar3_511f8c54ddf2b36be65cc8b0.jpg

stolar4_511f8c4f9606ee177c7d972d.jpg

stolar5_511f8c4be087c34602e5f776.jpg

Stolarna är lite mindre och lite mer slitna än vad vi först trodde, men sköna att sitta på.

Jag har vän som är möbeltapetserare, och i dag har vi tagit en sväng för att kolla på tyger och en analys av jobb och kostnad - och det ser väldigt ljust ut. Jag tror på klarblått, kungligt rött och varmgul eller glad orange.

En sak jag inte förstår är hur stolar likt dessa och andra äldre möbler med en kvalitet på hantverket man bara kan drömma om att kunna köpa idag kan kosta en bråkdel av vad nya stolar på ikea kostar?

En sak jag inte förstår är hur stolar likt dessa och andra äldre möbler med en kvalitet på hantverket man bara kan drömma om att kunna köpa idag kan kosta en bråkdel av vad nya stolar på ikea kostar?

Därför att "metoden" för prissättning på Ikea och på andrahandsmarknaden skiljer sig mycket åt?

Eller har du någon bättre gissning?

Antagligen för att klä om gamla möbler som regel är dyrt. Har för mig att de räknade med uppåt 20 000 för att klä om en soffa.

Jag menade det mer som en retorisk fråga, för jag tycker att äldre möbler ofta är otroligt prisvärda. Motsvarande kvalitet skulle kosta en förmögenhet att nytillverka om det ens skulle vara möjligt. Men det är klart att är det ett föremål som behöver renoveras för att passa in i en modern miljö så kan det ju kosta en slant och det måste tas med i beräkningen.

Senast ändrad:

Jag menade det mer som en retorisk fråga, för jag tycker att äldre möbler ofta är otroligt prisvärda. Motsvarande kvalitet skulle kosta en förmögenhet att nytillverka om det ens skulle vara möjligt. Men det är klart att är det ett föremål som behöver renoveras för att passa in i en modern miljö så kan det ju kosta en slant och det måste tas med i beräkningen.

Du har nog svaret i din sista mening... "passa in i en modern miljö".

Gamla kvalitetsmöbler är sjukt billiga - om det nu inte handlar om retromöbler som är inne för tillfället. Som t ex 50 och 60-talsmöbler.

Ska man köpa nya möbler och kollar runt på de möbelaffärerer som finns - så ser ju alla möbler likadana ut. Rätt slätstruket i mina ögon. Samtidigt som jag upplever att de flesta människor vill ha samma saker som "alla andra"

/Lizzie

Här kommer bilder!

stolar1_511f8c5f9606ee178cf734f3.jpg

stolar2_511f8c599606ee17ee7f37a6.jpg

stolar3_511f8c54ddf2b36be65cc8b0.jpg

stolar4_511f8c4f9606ee177c7d972d.jpg

stolar5_511f8c4be087c34602e5f776.jpg

Stolarna är lite mindre och lite mer slitna än vad vi först trodde, men sköna att sitta på.

Jag har vän som är möbeltapetserare, och i dag har vi tagit en sväng för att kolla på tyger och en analys av jobb och kostnad - och det ser väldigt ljust ut. Jag tror på klarblått, kungligt rött och varmgul eller glad orange.

Åh, klarblått är snyggt!

Jag tycker att stolarna är fantastiska - och då tänker jag på trät och detaljerna.

/Lizzie

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka