Blueberrys hus

Sv: Blueberrys hus

Eftersom vi bor i helt olika regioner spelar nog inte köpeskillingen så stor roll, men om jag säger vi betalade mer än 500 000 och mindre än en miljon så ger det ett hum i alla fall. Vi lånade dessutom 40 000 extra att ha som renoveringspengar. Helt ärligt så hade vi inte någon särskild planering eller budget eller ens koll på vad tapeter kostar när vi köpte huset, och hade egentligen inte planerat att göra så mycket på så kort tid. Därför har vi en paus nu, dels för att spara ihop pengar och finna inspiration till kommande projekt (kontoret, köket, garaget är väl det som står på tur...), dels för att kunna vila och känna efter och njuta av vad vi har åstadkommit. Vi kommer också att behöva göra utvändiga åtgärder inom de närmaste 2-3 åren. Bland annat ska taket bytas, och så småningom även fasaden. Som tur är har vi i alla fall nya fönster :)

Förutom badrummet som kostade nästan 100 000 (arbete, det betalade inte vi) + 30 000 (material, som vi betalade) så har vi lagt ner pengar på tapeter, lister, färg, golv och tak. Och spackel, murbruk, verktyg... Listan är lång!
Tapeterna har gått på i snitt cirka 2400 kronor per rum. Vi har köpt både dyra och billiga tapeter och rummen är olika stora, men prismässigt är det där vi har hamnat. Tvåkomponentsfärgen och våtrumsfärgen till tvättstugan var inte direkt en fröjd att betala, men resultatet blev väldigt bra. Golv och tak har kostat 140-180 kronor kvadratmeter, lister och foder till ett rum kostar ungefär 1400 spänn.

Men det är inte bara material som kostar, utan det ska hinnas med också.
Vi har förmågan och förmånen att kunna göra mycket själva. Eller ja... vi har inte anlitat hantverkare till någonting än. Dessutom har vi familjer som gärna hjälper till.

Eller förresten!
Vi har haft två hantverkare här:
- Sotaren som besiktigade skorstenen, något som måste göras när vi byter från olja till pellets.
- Rörinspektion som kom och hjälpte till när det blev översvämning i duschen. (pga torkat skräp i rören som satt sig på tvären efter renoveringen)

Då hoppar jag in här och frågar hur mycket material ni fick för 40 tusen?

Vi har precis köpt ett hus i ungefär samma prisklass som er, jag tror vi gav lite mer, såg huset på hemnet när du visade det här för länge sen. Men vi har också lagt till ett renoveringlån och var mest nyfiken över hur mycket ni fick för pengarna. Bortse från badrumskostnaden.
Du behöver självklart inte svara om du inte vill :)

Vi får tillträde nästa fredag så nu är det bara renoveringplaner i huvudet. Kollar in i tråden för inspiration!

Ptja, ungefär 10 000 är "bara" tapeter.
Och pengarna rinner liksom i väg, allt från skruv och lysknappar till golv och en luftvärmepump.

Ja dom gör ju det, som sand genom fingrarna.
Får se vad vårat kalas går på. Man ska ändå köpa det man vill ha och inte det som är billigast bara för att.

Du får göra en tråd du oxå när ni har kommit igån med eran renovering :)

Älskar att tjuvkicka i den här tråden, så mycket snyggt :love:

Ja det kanske jag skulle :)
Det ska totalrenoveras från topp till tå och jag kunde starta en redan nu för att få lite tips från er.

Jag vet inte än ifall jag ska härma dig blåbäret med eran garderob. Vi har en likadan och har beslutsångest!
Är ni nöjda med eran?

Ja, vi gillar den!
Vi har använt elfagrejer (+min skohylla som är en pilasterkopia) och sedan vi satte in LED-listen är den väldigt fulländad. Vi har inget draperi eller skjutdörrar.

Jag tycker ni har fått väldigt mycket för era pengar! Här nere hade man fått ett fallfärdigt ruckel på typ 35 kvadrat för samma peng....

Men det är ju regionala skillnader, dock tycker jag ni fått mycket för renoveringspengarna också.

Tack :)

Vi är väldigt, väldigt nöjda med huset och läget och livet.
Det känns verkligen som hemma och ibland säger vi högt att "Tänk att vi bor här! Tänk att vi köpte ett hus!". :love:

Och jag är väldigt bra på att fixa och trixa, hitta alternativ och koka soppa på en spik, åren som student och hästägare har satt sina spår.

Åh!

Kom just på en FANTASTISK idé:

Måste köpa en studsmatta.

1) Vi har ju en trädgård.
2) "Enligt en nyligen gjord amerikansk forskningsstudie ger fem minuters hoppning på studsmatta samma resultat som trettio minuters snabb promenad."

Have to have.

Ja, definitivt! Studsmatta är så jäkla kul! Jag och min sambo typ träffades på en studsmatta:love:

Du har nog svaret i din sista mening... "passa in i en modern miljö".

Gamla kvalitetsmöbler är sjukt billiga - om det nu inte handlar om retromöbler som är inne för tillfället. Som t ex 50 och 60-talsmöbler.

Ska man köpa nya möbler och kollar runt på de möbelaffärerer som finns - så ser ju alla möbler likadana ut. Rätt slätstruket i mina ögon. Samtidigt som jag upplever att de flesta människor vill ha samma saker som "alla andra"

/Lizzie

Efterfrågan och tillgång. Efterfrågan är inte så stor helt enkelt. Jag har inte köpt stolar för att vara tom alla andra.

Jag har köpt stolar som är lätta att hålla rena. Jag skulle bli galen av att torka potatismos och filmjölk från ett par gamla stolar var och varannan dag.

Jag är lite nyfiken på hur mycket ni gav för huset, och hur mycket ni planerade renovera för/hur mycket ni renoverade för :)
Jag och sambon går i husköpartankar, och framförallt då ett hus som fräschas upp invändigt, men intressant att höra vad andra lagt ner för jobb/pengar på det :) Respekterar om du inte vill berätta :)

Jag skulle säga att det inte är så billigt som man tror. Sen finns det så klart de som hittar allt på halva priset eller köper billiga grejer och kommer undan billigare.

Men sovrummen har nog kostat kring 6000 per styck och då har vi köpt bra tapeter och ett lite dyrare laminatgolv. Sen lister/foder, färg till tak och fönster, nya lysknappar, eluttag och så behövs det någon ny liten pensel. Ny roller etc. En del sånt smått när det är många rum och man inte gör allt samtidigt.

Vardagsrummet kostade betydligt mer eftersom vi lade nytt trägolv. Men med ROT-avdraget blev det inte fasligt dyrt. Kring 12.000 ungefär.

Vi ligger totalt på ca 80.000 skulle jag tro, men då har vi inte gjort om hela köket utan bara målat hela köket, lagt nytt golv, målat alla stommar, bytt luckor och köpt en ny diskbänk + blandare samt bara bytt en blandare och ett handfat på toaletterna. Ja och målat lite på väggar och tak. + lite eldragning i köket.

Sen tillkommer ny kyl, frys och diskmaskin.

Hehe, här har vi snarare "bevarandet av grässtråna i mossan"...

Men ni hade även tagit ned träd, så lite mossa kommer förmodligen att försvinna av sig själv. Mossa älskar inte sol och uttorkning. Så med lite tur löser sig problemet delvis av sig själv.

Åh!

Kom just på en FANTASTISK idé:

Måste köpa en studsmatta.

1) Vi har ju en trädgård.
2) "Enligt en nyligen gjord amerikansk forskningsstudie ger fem minuters hoppning på studsmatta samma resultat som trettio minuters snabb promenad."

Have to have.

Åhh jag vill också ha studsmatta!
Försöker övertala sambon till det men han vägrar! :mad:
Han bara påstår att jag kommer göra illa mig :(

Nu blir jag ännu mera avundsjuk på dig, SUCK!

Fast om du kommer med argumentet att ni kan ha den nergrävd och med/eller skyddsnät så faller alla hans motargument platt. ;)

DET var bra idé att ha den nedgrävd :D

Däremot är nät inte alls bra.. Jag vill ju kunna hoppa från taket och då vill jag ju inte fastna i något nät :p

+ att nät är fult...

Jag ser mycket fram emot att se hur ni gör med köket. Du får gärna lägga ut bilder och skriva om era planer, hur ni resonerar kring bevara vs. förnya osv :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka