blommor till jul

Sv: blommor till jul

nu e jag lite nyfiken på era priser om ni själva jobbar i nån blombutik.

jag var i går till en stad ca 3 mil bort och det var så sjuttons svinkallt o matbutikerna hade inte öppnat så jag gick in i en liten blombutik.själv jobbar jag i en rätt så stor.
dom hade bara väldigt utslagna hyacinter,o jag skämdes som gick dit o "tjuvkikade" o låtsades vara kund,så jag måste köpa nåt..efter mycket sökas hittade biträdet en ganska knoppig,för jag ville ju ha den billigt o bara ha blomman. 5 euro kostade den!! våra är 3. amaryllisarna var 15 o våra är 10,50. det var ganska mycket dyrare! o jag kan tänka men att i helsingfors (som ligger 7-8 mil bort) är det ÄNNU dyrare..
vad kostar hyacinter o amaryllisar hos er?

Jag fick en underbar vit amaryllis som med sina tre stänglar blommat från första advent och blommar fortfarande. Den står i en vit kruka med såna där vita "hår/hö" runt så det ser alldeles fluffigt ut runt löken. Det är en julblomma helt i min smak.
Julstjärnor och hyacinter kan jag tycka är fina fr om idag och t o m annandagen. Före och efter är de inte fina och luktar pest.

Tror hyacinterna låg runt 9:- in förra året. Amaryllisarna kostade 39:- in om det var den normalstora sorten. Så ca 25:- för hyorna och runt 100:- för amaryliisarna har jag för mig om inte 120:- till och med. Kan tänka mig att priserna är ännu högre i år.

Amaryllis och den där röda varianten som ser ut som en stjärna. Heter den julstjärna? Fin är den iaf! Har även ett gäng plastblommor, väldigt praktiskt, har de på terassen.

Tji fick jag, den ena amaryllisen är rosa som en flamingo ...
christmas_spirit_by_achatina-d35ascd.jpg

*kl*

I morgon ska jag köpa en bunt tulpaner och grönt så ska jag binda ihop en fin bukett själv. :D
Men den ska ges till min mor på julafton.
Dvs jag gör den i morgon eftermiddag och ska hålla sig här hemma till att börja med tills vi kör vid 10 tiden och sen hela resan (2 timmar) i bil till mamma.
Hur föreslår ni att jag ska förvara den så den håller sig bäst?

Jag har ett svalt skafferi där det troligen är över 10 grader och sen ett förråd i källaren där det är under 8 grader om inte neråt nollan.

Kylskåpskallt är bra. Då kan tulpaner hålla i veckor.
Om man klipper bort tulpanen från bladet får man en fylligare bukett ;) Mycket snyggare. Förstår du hur jag menar?

Jag förstår exakt vad du menar. Är utbildad florist dessutom, stog bara still vad man skulle ställa den i för temperatur.

Sådär ja nu är altl inhandlat.
Blir 10 vita tulpaner, 10 röda tulpaner och så tallris som grönt i - ska se om jag kan visa upp bild sen ikväll! :)

Liknande trådar

Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 147
Senast: Mirre
·
Trädgård & Växter Har ca 6 m rabatt (runt 0.5 m bred) som jag ska plantera blommor i. Kan ingenting om trädgård och är inte så intresserad men vill ha...
Svar
14
· Visningar
777
Senast: Badger
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
474
Senast: tanten
·
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 169
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar