blommor till jul

videnlis

Trådstartare
vad vill du ha för blommor till julen?
gör du själv/köper/får?

jag jobbar på en blombutik o det skulle vara roligt att höra / SE vad ni gillar till jul!

Sv: blommor till jul

Då jag är utbildad florist så varken köper jag eller ger bort färdiga grupper! :p
Knåpar alltid ihop mina egna och familjens grupper, ska det ges bort grupper så fixar jag dom med - samma nu när sambon ska ge bort en julgrupp med ett par till anställda till sin chef så anlitade han mig.

Den verkar dock bli min enda grupp i år men den innehåller murgröna, julstjärna, amaryllis och en liten en. :)

Jag är ganska simpel på det planet (har inte plats för så mycket blommor hemma heller). Köper en julstjärna och ett gäng hyacinter (de doftar så gott :love: ) och sen har jag fyllt alla ytor och mitt blombehov :D

Jag vill ha doftande hyacinter, men det är samma h-vete varenda år att hitta rätt sort. Jag vill inte ha de här doftlösa "plastblommorna"!!! :devil:

Jag är blomsterdekoratör så normalt sett arbetar jag i butik den här tiden på året, inte i år dock. Men ingen jul utan vackra julgrupper! multiflora hyacinter, pilea, taklökar, kuddmossa, vacker lava, grenar mm och glitter är något jag verkligen älskar att arbeta med. Eller en vackert dekorerad amaryllis i en hög vacker kruka. Det går alltid att göra snygga saker med de sakerna och så givetvis några vackra och annorlunda underlag.

Här hemma finns det dock endast några amaryllisar och så ett mindre arrangemang med multiflora och pilea. Tiden räcker inte riktigt till.

Vi beställer alltid Amaryllislökar på jobbet (har anknytning till trädgårdsbranschen). För min del brukar det bli två röda, av den riktigt stora sorten, och två lite mer ovanliga, t ex limefärgade eller spräckliga. Den första jag satte i höstas blommar nu med enorma sammetsröda blommor.

Sen blir det väl en och annan hederlig röd julstjärna också (men inte av sorten Jester för den är så tråkig).

va roligt med flere blommännniskor.
jag måste säga att jag får nog av blommor på jobbet o hemma har jag bara nån amaryllis och hyacinter..
gammeldags julkorgar är helt hemska men vackra grupper,gärna med vita blommor o lite glitter,mossa är fint.
sätt gärna in nån bild på era hemmagrupper!

Jag är rätt anti att arbeta med korgar och göra arrangemang i.
Jag jobbar helst med enfärgade krukor, gärna i basfärg - då är det lättast att få folks ögon på själva arrangemanget istället! :)

Hemma har vi faktiskt ingen julblomma i år, har inte direkt plats.
Hyacinter undviker jag att arbeta med om ingen speciellt önskar det men det är för det är en av få blommor som jag verkligen är allergisk mot (hua tänker på helgen hos svärmor där det doftade gott av hyacint och jag blev dundertäppt och kli i ögon och hals!)...

Här är bild på gruppen jag arrangerade till sambons chef:

69724_469389902025_522412025_6146909_608715_n.jpg

Hyacinterna som jag köpte iår doftar väldigt mycket. Jisses, när jag kom hem samma dag som de slagit ut så var det som att kliva in i en vägg när jag steg genom dörren. Snacka om att det kändes vad det var för blommor. Det blev lite bättre efter första dagen och nu luktar de bara på ett trevligt sätt :D

vi planterar inte heller i korgar på jobbet, (nåja,några för alltid finns de nån som vill ha det oxo) men mest just en blomma i vacker kruka..och buketter vinner mark varje år tycker jag.

Jag såg något vackert på tv, röda tulpaner med grankvistar, min tanke är inom en blomsteraffär runt 23 (om dom nu har öppet då) och köpa en liknande bukett till mamma.
Vi ska dit under jul och hon äääälskar tulpaner!

Apropå det, vet du hur tulpanerna ligger i pris så här års?

här e allt dyrare än där..vi har inte ännu tagit in "stycke"tulpaner utan säljer knippen med 10 i.den kostar 9,50 euro.
röda tulpaner (o vita med) är vackra på julen,men när de inte håller :mad:

jag e lite svag för snittkål med glitter på..den vita..men den luktar..inte är det lätt inte:o men nejlikor e bättre än många tror...man kan variera dem hur mycket som helst,o de fyller bra ut sin plats.
vad kostar nejlikan där? här e den 1,50 elegansen är 1,70.:eek:

Vi brukar alltid ta hem röda tulpaner till jul och de är DYRA. Men de går alltid åt. Personligen tycker jag att tulpanerna så här års är allra vackrast med enris.

Senast ändrad:

Tack för tipset!
Som sagt denna buketten kommer jag överlåta till en florist att göra då jag inte har ork att själv göra den.

Fast man är skadad som florist! :p
Jag blir sur när jag betalar för en simpell buketten och dom inte ens använder spiraltekniken så blommorna hamnar jättefult då dom rör sig.

Inga hyacinter och inga julstjärnor. Är görallergisk. Jättejobbigt med alla affärer som envisas med att ha sånna. Plus alla människor man är hemma hos.

Amaryllisar röstar jag för. :idea:

Hyacinter tycker jag iaf vanliga affärer kan hålla sig ifrån. Jag minns växthuset där jag praktiserade en jul, dom hade hyacinterna lite mer avskilda i ett hörn.

Hyacinter blir jag bara mer och mer allergisk mot för varje år.

Här hemma är det både julstjärnor, hyacinter och amaryllis + julgrupper givetvis som är egengjorda (utb. florist men inget jag jobbar med idag).

vad vill du ha för blommor till julen?
gör du själv/köper/får?

jag jobbar på en blombutik o det skulle vara roligt att höra / SE vad ni gillar till jul!

Fler grupper utan hyacinter vill jag ha! Skulle inhandla en idag och 90 % av alla julgrupper i den här stan har hyacinter i sig...:(

Julros och vit hyacint är mina favoriter, gärna i handdrejad vit Sturehofkruka. Annars tycker jag personligen enkla kransar i granris, enris eller buxbom utan krimskrams är supersnyggt att dekorera med. Gärna en mistel i en dörröppning med.

Endast amaryllisar som det ser ut nu... Två stycken, båda är vita i grunden. Men den ena ska ha röda/rosa (och kanske gröna) ränder på kronbladen och den andra ska (om det är rätt sort) ha ljusgröna ränder på kronbladen.

Liknande trådar

Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 147
Senast: Mirre
·
Trädgård & Växter Har ca 6 m rabatt (runt 0.5 m bred) som jag ska plantera blommor i. Kan ingenting om trädgård och är inte så intresserad men vill ha...
Svar
14
· Visningar
777
Senast: Badger
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
474
Senast: tanten
·
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 169
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Valp 2025