blommor till jul

videnlis

Trådstartare
vad vill du ha för blommor till julen?
gör du själv/köper/får?

jag jobbar på en blombutik o det skulle vara roligt att höra / SE vad ni gillar till jul!

Sv: blommor till jul

Då jag är utbildad florist så varken köper jag eller ger bort färdiga grupper! :p
Knåpar alltid ihop mina egna och familjens grupper, ska det ges bort grupper så fixar jag dom med - samma nu när sambon ska ge bort en julgrupp med ett par till anställda till sin chef så anlitade han mig.

Den verkar dock bli min enda grupp i år men den innehåller murgröna, julstjärna, amaryllis och en liten en. :)

Jag är ganska simpel på det planet (har inte plats för så mycket blommor hemma heller). Köper en julstjärna och ett gäng hyacinter (de doftar så gott :love: ) och sen har jag fyllt alla ytor och mitt blombehov :D

Jag vill ha doftande hyacinter, men det är samma h-vete varenda år att hitta rätt sort. Jag vill inte ha de här doftlösa "plastblommorna"!!! :devil:

Jag är blomsterdekoratör så normalt sett arbetar jag i butik den här tiden på året, inte i år dock. Men ingen jul utan vackra julgrupper! multiflora hyacinter, pilea, taklökar, kuddmossa, vacker lava, grenar mm och glitter är något jag verkligen älskar att arbeta med. Eller en vackert dekorerad amaryllis i en hög vacker kruka. Det går alltid att göra snygga saker med de sakerna och så givetvis några vackra och annorlunda underlag.

Här hemma finns det dock endast några amaryllisar och så ett mindre arrangemang med multiflora och pilea. Tiden räcker inte riktigt till.

Vi beställer alltid Amaryllislökar på jobbet (har anknytning till trädgårdsbranschen). För min del brukar det bli två röda, av den riktigt stora sorten, och två lite mer ovanliga, t ex limefärgade eller spräckliga. Den första jag satte i höstas blommar nu med enorma sammetsröda blommor.

Sen blir det väl en och annan hederlig röd julstjärna också (men inte av sorten Jester för den är så tråkig).

va roligt med flere blommännniskor.