Blodtesta din häst?

C

clarre

Igår pratade jag med några från det stall jag står på ang att blodtesta sin häst. De hade vart på en klinik, och sett en lapp där det stod "Blodtesta din häst". De blev lite nyfikna, och skickade in två prov. Resultatet var katastrof. Ena hästen var ok, men den andra hade jättedåliga blodvärden, och honom fick de inte röra på en månad. De hade kännt av under en kort period att han var lite slö, men trodde att det hade att göra med en liten förkylning, vilket endast resulterade i en väldigt lugnt ridning. Provet visade däremot att han antagligen hade haft en kraftig infektion i kroppen som nu var påväg att försvinna....

Blodtestar ni era hästar? Hur ofta ska man göra det? Hur testas det, och vad för värden är det den visar egentligen???

Sv: Blodtesta din häst?

jag blodtestar inte mina om jag inte märker något avvikande på dem. jag tycker inte alls det låter spec konstigt att hästen haft nån infektion i kroppen om den vart hängig.. om jag uppfattat det som att min häst helt plötligt hade blivit hängig så hade jag kolla upp det.. fanns det några andra symptom på förkylning eftersom dom trodde det? o om förkylningen inte gått över på länge så hade jag absolut kollat upp det närmre genom just blodprov och då hade det ju infektionen framkommit.

Blodprov skall endast tas som komplement till en noggrann klinisk undersökning eller vid specifik frågeställning. Ett blodprov taget ur sitt sammanhang är värdelöst. Var det en veterinär/klinik som gjorde detta eller vad var det? Luktar lurendrejeri att ställa diagnos och rekommendera åtgärder på en häst man inte sett än mindre undersökt.

Jag tar ibland blodprov när hästen känns frisk, kry och fräsch, för att ha någon form av referens för den hästen. Dock gör jag enbart det om man 'av en slump' upptäckt att hästen ligger lite lågt/högt på något värde och inte vet om det är normalt för hästen eller ej.

T ex att man tar blodprov för att se om det finns infektionsbild, och det gör inte det, men X ligger lite högt/lågt. Då tar jag gärna ett blodprov senare för att se hur hästen ligger då och ha en referens sen.

Annars tar jag aldrig 'rutinblodprov' för att se 'om det är nåt' om hästen inte har några symptom på nåt, då de kan variera ganska mkt och ändå vara inom normalvariation.

kl

Jag pratade inte med dem så mykt ang detta, men jag tror inte det var några andra symptom på förkylning. Men jag menar, man tar ju inte ut en vet så fort hästen är liiite hängig en dag (självklart beroende på hur hänging). Precis som människor kan de ju få en liten kort förkylning, och då åker man inte till läkaren. Sedan måste man ju självklart uppskatta/tänka efter hur långt det får gå, hur passt dåligt de mår, o sedan ta ut vet, alternativ ringa å rådfråga. De valde ju att avvakta ett litet tag och tog det bara väldigt lugnt, och mitt i allt togs blodprovet. Så hade de inte "råkat" ta detta blodprov då, hade de ju märkt att hästen inte blev bättre, och då kollat upp det.

Jag vet inte av vilken orsak, men de hade vart inne på en klinik och vandrat, där det satt en lapp upphängd med rubriken "Blodtesta din häst?" De läste lite om det, och fick uppfattningen att det var som en hälsokontroll precis som för människor. Man skulle få reda på hur hästen mår inne i kroppen. Och de tänkte att det kunde vara bra att testa, då djuren inte kan säga till om de har brist på något. (för som jag uppfattade de fick de svar på om de hade brist på några värden..?!)

Det räcker inte med ett enkelt vanligt rutinblodprov för att få veta om hästen har mineralbrister exvis. Vad kostade denna blodtestning? För om man ska kolla blodstatus och ev infektionsbild och mineralstatus osv, så pengarna rasslar iväg. Om det görs riktigt. (Sen är blodprov för mineralstatus otillförlitliga i vissa fall, jag har ett kompendium på .pdf-fil ang det om du vill ha?)

Jag vet inte vad de betalade, kan försöka höra mig för nästa gång jag träffar dem! Men vad jag kan tänka mig så betalade de nog inte skyhöga summor för detta, och på dem så lät det endast som ett rutinblodprov... Men jag återkommer om jag får tag på mer info :D

ja jag skulle jättegärna kika på den filen om du har lust att skicka över den!!! :laugh:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 740
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 253
Senast: WildHorse
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka