Blodslinjer

F

fragan

Hej!

Jag har en fråga.

Hur 'nära' får blodslinjerna vara?

Om man tex har ett sto vars farfars far är samma som hingstens farfar, går det att betäcka då?
Jag pratade med en, som sa att är det tredje och fjärde led, gör inget. Att så avlar dom tex i Tyskland, både dressyr och hopphästar.

Stämmer detta?

Sv: Blodslinjer

Oh ja det finns nog närmare än så många gånger. Det ska dock vara medvetet eftersom du självklart förstärker de egenskaperna som dne hingsten/linjen har och det är ju oftast avsikten.
Men det gäller alla egenskaper även de dåliga:angel:
Det ska alltså vara mkt medvetet val man gör. Svaga sidor tex kam förstärkas så att hästen är mer sårbar på vissa sätt än den annars skulle varit, risken för ärftliga defekter ökar mm mm.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 862
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 755
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024