Blodplasma..

asterix_zaphir

Trådstartare
Är det någon som vet var man kan få tag på sådant?
Har en bekant som är uppfödare och hade aldrig hört talas om detta..

Sv: Blodplasma..

Det kan du köpa genom din veterinär, det kanske går att köpa direkt själv också (vet ej). Kostar 2 600:- exkl moms, för en påse.

Om din bekant är uppfödare, och har lite föl då och då, så tipsa om att mjölka ur lite råmjölk från ett sto som har mkt mjölk (efter att fölungen fått dricka förstås) och frys in. Det är bra att ha vid kommande fölningar och klarar sig åtminstone ett år i frysen.

Plasma måste ju ges intravenöst, så det måste ju ges av veterinär, vilken också kan tillhandahålla det. Är det en större uppfödning, kanske det kan vara bra att ha plasma hemma på gården så att det säkert finns om det behövs. Inte alla veterinärer som har hemma alltid, och det kan ju ta slut.

Enligt av vad jag läste i min hästbok hemma så ges blodplasman i munnen.
hajjade till när jag läste det men ja kanske kan tänka mig att fölet så lätt tar upp det ?

Inom ett visst antal timmar efter födseln kan man ge plasman i munnen. Sen är det intravenöst som gäller.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 104
Senast: Piaff
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 660
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 181
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 597
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Valp 2025