dramatik

Trådstartare
Min ena hund har fått början till blodöra upptäckte jag igår.

Långt ifrån hela örat är fyllt som tur är.
Men 1/4 av örat har blod i sig.:crazy:

Vad ska jag göra, ska jag ta henne till vet eller finns det en chans att det läker av sig själv i och med att det inte är så mycket?

Har varit med om blodöra 2 gånger innan, på ena hunden blev det så stort att det fick tömmas och häftas ihop för att det inte skulle fyllas på igen.

Den andra hunden var stallägarens hund som hade nästan hela fyllt, men det läkte av sig själv.

Vad ska jag göra?

Sv: Blodöra!

Blodöra brukar ju kunna gå över av sig sj och är ju helt ofarligt för hunden. Men lägger det sig inte eller blir värre så skulle jag se till att de tömde örat.
Du kan ju alltid ringa till vet. för att höra dig för :).
Jag förutsätter att du är 100 på att det är blodöra hunden har fått..

Jag jag är helt 100 på det då jag varit med om det innan och det ser likadant ut.

Men då är det alltså ingen fara om jag väntar och ser hur det utvecklas?

Jag har hört att de i värsta fall kan få blomkålsöra om man inte gör något åt det nämligen:crazy:

Ja, förmodligen kommer örat inte återgå helt till det normala sen varierar ju utseendet, vissa öron syns det bara på om man tittar mkt noga andra skrumpnar ihop sig och blir som du sa blomkålsöra. Det är ju helt ofarligt och påverkar ENDAST utseendet men om du av estetiska skäl inte vill riskera det så hör av dig till vet. så kan dom fixa det. :)

Ett tips är att sätta in kanyl och lätta på trycket, om hunden lämnar det ifred. Ju förr desto mindre blomkålsöra.

LIA

vänta och se om det går tillbaka av sig själv, min gamla hund fick jämt och ständigt blodöra, och det var inte förens sista gången det inte gick tillbaka, utan då blev örat hårt istället, vet inte rikigt vad om hände men pappa sa att det var lungt, så jag litar på honom ;)

Jag har gjort det själv, och såg inget problem i det. Inte vet heller. Bl a sprutar jag antibiotika i hästarna och det här är inte "mer".
Första gången följde jag en hundvets råd och lät det vara tills bollen slutade växa. Det gjorde den först när hela örat blodfyllt! Därefter punkterade hon (vet) örat och häftade (sydde) ihop öronhalvorna på ett flertal ställen. Slutresultatet var rena katastrofen! Nästa gång tiggde jag till mig en kanyl och anslöt och det örat blev nästan som nytt sedan blodkärlet läkt.

Innan någon vän av ordning kommer och hackar, så understryker jag att jag INTE har uppmanat någon att göra det själv! Jag pekade simpelt på alternativet och vem som utför det lägger jag mig inte i.

Till dom som tycker att man ska låta saken ha sin gång, ska upplysas om att det gör jäkligt ont för hunden med det blodsprängande örat.

LIA

En av våra tikar fick blodöra på ena örat. Det tömdes och tömdes, men det kom nytt blod hela tiden. Både vi själva och veterinären tömde blodet. Till slut fick veterinären sy ihop det. Örat blev liggande (Rasen har stående öron) och ser ut som ett blomkålsöra.
Andra örat blev blodfyllt, och samma sak hände där.. Så att tömma ger ingen garanti för fina öron heller.

Men vi kunde inte låta bli att tömma heller, hon hade verkligen riktigt ont när örat var sprängfullt.

Ingen garanti, men bättre odds.
En förutsättning är att man får stopp på blodflödet och blodkärlet läker.

LIA

Till dom som tycker att man ska låta saken ha sin gång, ska upplysas om att det gör jäkligt ont för hunden med det blodsprängande örat.

LIA

Det kan men brukar inte göra ont, när det nått den gränsen råder de flesta vet. att örat töms.
En fråga om kanylen du fick: Gav vet. den till dig med instruktioner om att pröva tömma örat sj eller fick du kanylen av annan anledning för att sedan nyttja den till blodörat?
Hoppas du inte ser det som ett påhopp utan bara en nyfiken fråga :).

Enbart tömning ger jag inte mycket för, antingen låter man det vara eller opererar på riktigt.
Skall det tömmas så skall man dock inte mixtra själv.
En annan sak är att i en stor del av fallen så finns det en kliande öroninflammation som grundorsak o den skall förstås behandlas så snart som möjligt.
PL

Du menar att det inte gör ont om örat sprängs isär? :o
Min hund var helt klart plågad.

För att klargöra, så fick jag inte kanylen av vet. Däremot kommunicerade jag med vet innan jag punkterade blodblåsan. Jag lade bl a fram en idé om hur minska blodflödet så blodkärlet skulle läka.

LIA

Jo det kan det göra.. Och då är det ju rimligt att man gör ngt åt det. Men många har inte ont av det.

Hur blev örat då efteråt?
Min brors hund har just nu blodöra (men inget obehag eller infektion) men om det skulle börja ömma så är det ju en idé att tömma det. Han bryr sig inte om det estetiska då även han borde ju kunna tömma örat sj på vet. medgivande.

Örats övre del blev något deformerat så tippen inte stod rakt upp (taget ur minnet-länge sedan). Jämfört med det andra örats blomkålsutseende var det dock en stor skillnad, både utseendemässigt och funktionellt.

Minns vet's kommentar när jag beskrev hur jag tänkte gå tillväga: "gör så, det kan i alla fall inte bli sämre". Och det blev det ju inte! :)

Tillägg, orsaken till blodöronen var i båda fallen att hunden ruskade på huvudet och slog sönder kärlet i örat.

LIA

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 722
Senast: Otherside
·
Hundhälsa hej! Jag har en bekant som har en 9årig hund. i början på sommaren opererades hon för tumörer i juvrer och ingen biopsi togs. några...
Svar
10
· Visningar
817
Senast: cassina
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
622
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 752
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka