blödning?

C

CarolineNSV

Hej!
Idag upptäckte jag att på hans ena hov.. jätte lite.. bara nån prick rosaaktigt långt nere vi slutet på hoven... Ser precis ut som en blödning i hoven, som de kan synas när man verkar hästen om det inte "skötts" ordentligt.. Han har haft lite problem med detta sen ja köpte han. Han är inte öm eller någonting. Hovis kommer denna vecka.

Vad kan det bero på?
Är det farligt?
osv.

Tack.
/Caroline

Sv: blödning?

Det är inte ovanligt att hästar får "blåmärken" i hovarna, även vi människor får ju blåmärken lite då o då.

min nordsvensk har oxå detta ibland,inget att oroa sej för det är blåmärken som kan uppstå när de trampar på en sten el dyl .de är ju ganska tunga hästar som sätter hovarna i backen med en del tyngd.
har frågat min hovis om detta och hon säger att det är inte så ovanligt men ofarligt.
/K

min nordsvensk har oxå detta ibland,inget att oroa sej för det är blåmärken som kan uppstå när de trampar på en sten el dyl .de är ju ganska tunga hästar som sätter hovarna i backen med en del tyngd.
har frågat min hovis om detta och hon säger att det är inte så ovanligt men ofarligt.
/K

Ok, tack. :) Jag har varit så orolig. som alltid när något inte är som det ska. Nu har jag iallfall en aning om vad det kan handla om. Får se vad hovis säger.

Stengalla heter det om hästen trampat på nå`t vasst och fått en blödning i sulan.
Sitter färgen på väggen utifrån sett så har hästen fått ett blåmärke/blödning av våld utifrån sett.
Precis som när vi får ett blåmärke.

Idag var hovis ute och han sa att det absolut inte va nån fara. de va ett litet blåmärke :angel:

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 504
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 862
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 114
Senast: Nevermind
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 780
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka