Blodgivare!

Ger antingen bort till välgörenhet helst "Min stora dag" eller om det finns nallar att ge till barnavdelning.

I början kunde jag ta en trisslott eller presentkort men det kändes så fel på nåt sätt. Jag fick noll glädje av en nitlott så då började jag ge bort pengarna istället.
Annars finns väl de klassiska sakerna nåt glas etc inget som faller mig i smaken.

Ni som ger blod, vad kan ni välja på för blodgivargåvor på eran blodcentral?

Men va, är det en faktor som spelar in om man ger blod? Jag själv kan inte ge blod på grund av medicineringen jag får (antar jag iaf), men skulle jag kunna ge blod skulle det vara oberoende av gåva.

Önskar det fanns andra alternativ än fula handdukar, konstiga armband och annat krafs. Blir lite avundsjuk när Waikiki kan välja välgörenhet istället.

Jag brukar välja ett gosedjur som läggs undan till barnakuten/ambulansen/annat ställe där barn kan hamna. Eller så tar jag emot 50-lappen i arvode och lägger den i röda korsets bössa i entrén. Annars finns det tröjor, muggar och vattenflaskor men nån blodgivarlogga på.

Jag väljer att ge bort till välgörenhet. Då får man kryssa i ett kort med tre olika alternativ och så skänker de en slant till det man väljer. Jag tror att det finns ganska mycket annat att välja mellan men jag har aldrig tittat efter.

Jag brukar ta biobiljetter. Två blodgivningar motsvarar en biocheck. När jag lyckats tajma musikhjälpen har jag dock givit till dem istället.

Lite olika. Lotter, mugg, skål, t-shirt, tygpåse. Eller oxå kan man välja att skänka pengarna. Kommer inte ihåg vilken organisation. Jag väljer oftast att skänka men sist tog jag en tygpåse. Jag behövde en sån!

Har brukar det var tre olika grejer man kan välja, och det byts vad det är. Själv har jag en picknickfilt, en mössa, reflexväst bland annat. Nu sist kunde man få ett första hjälpen - kit, vilket jag tyckte om.

Sen handduk och mugg är sånt som brukar återkomma som val då och då :)

Muggar, skålar och ljuslyktor från Ittala :)
Har hittills bara fått fina grejer!
Finns även lite olika hudsalvor och tvål/duschkräm om jag inte minns fel.

Här brukar det mest vara trista reklamprylar. Man kan inte heller ge till välgörenhet. Så det är pryl eller avstå som gäller.

Jag brukar variera mellan att ta något från Iittala (om det finns något jag vill ha) och att skänka till välgörenhet, man brukar kunna välja på tre olika organisationer.

Saker från Iittala och Rörstrand på de fasta blodgivningarna och krafs som pocketböcker och hudkräm på blodbussarna. På de fasta ställena brukar jag ta kaffemuggar från Rörstrand. Har fyra st. nu. På blodbussen tar jag oftast en trisslott.

Här kan man inte heller, tyvärr, ge till välgörenhet. Det är antingen kopp från iittala eller reklamprodukter såsom handdukar, mössor, picnickorg m.m.

Men va, är det en faktor som spelar in om man ger blod? Jag själv kan inte ge blod på grund av medicineringen jag får (antar jag iaf), men skulle jag kunna ge blod skulle det vara oberoende av gåva.

Jag tror inte att den som är i akut behov av blod ifrågasätter syftet med blodgivandet hos blodgivaren. Vi behöver fler blodgivare och kan man lägga till positiva saker är det välkommet. Varför skulle vi inte försöka visa denna lilla uppskattning/uppmuntran till dem som ger blod?

Här får man lunch, en lott, en pryl (det finns lite glas och porslin) eller en liten slant till välgörenhet.

Om jag skulle få betalt så bra att det motiverade mig att ge blod, skulle jag först behöva ca 300-500 kr för att täcka inkomstbortfallet sedan skulle det vara tokbra gåvor typ en flaska riktigt, riktigt bra whisky, en märkesväska eller ett friår på kurser och tävlingar anordnade av SBK. Och taxiresa hem när jag är yr och uschlig efteråt. Jag är rädd för sprutor och skulle behöva vara mycket välbetald som betald blodgivare

Jag tycker att det är intressant att se vilken skillnad det är på premier på olika håll. Vi har ganska mycket att välja på. Handdukar, hudvårdsprodukter, glas och porslin och olika fritidsgrejer (reflexer, grilltänger, termosar osv, lite varierande beroende på säsong). Några olika välgörenhetsalternativ samt möjlighet att få ersättningen insatt på konto. Biobiljetter vet jag har funnits förut i alla fall.

Just det ja, stämpelkort. Diverse företag i kommunen som gjort avtal med blodcentralen där man kan handla för stämplarna.

Jag tror inte att den som är i akut behov av blod ifrågasätter syftet med blodgivandet hos blodgivaren. Vi behöver fler blodgivare och kan man lägga till positiva saker är det välkommet. Varför skulle vi inte försöka visa denna lilla uppskattning/uppmuntran till dem som ger blod?

Det är förvisso sant. Jag blev nog mest förvånad, eftersom att jag vetat med mig att jag själv inte är aktuell som blodgivare så har jag inte satt mig in i rutinerna kring det. :)

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 070
Senast: Mabuse
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
886
Senast: Piaff
·
Kropp & Själ Jag är blodgivare och efter blodgivning ska man i princip alltid som kvinna äta järntillskott. Jag har provat båda sorterna som ges ut...
2
Svar
36
· Visningar
3 549
Senast: Enya
·
Hästvård Ni med äldre hästar, har era gamlingar några krämpor? Vilka krämpor tycker ni är acceptabelt att dom har, vart går gränsen för er? Rids...
Svar
14
· Visningar
1 664
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama