Blöder ur ena näsborren

V

vrålet

Jag har läst lite gamla trådar men hittade inget bra svar...
Hästen blödde näsblod för fyra dagar sedan. Det var inte mycket, det hade runnit ner lite ur näsborren. Jag märkte inget först och gosade lite med han. Han brukar slicka lite på händerna så han fick det nu också. Blev något skraj när jag skulle tvätta händerna... :crazy: Han går på bete och rids inte...
Det jag är lite oroad över är att han blödde näsblod ur ena näsborren för två år sedan också. Kan detta ha nåt samband? då var det i mars.
Är det ett tacken på att han har brist på något? typ järn? Han är 21 och vbltravare... Jag läste att man inte ska oroa sig över enstaka tillfällen.. men han gjorde det för 2 år sen också, som jag skrev... Så ska jag oroa mig eller..? :confused:

Sv: Blöder ur ena näsborren

Jag vet egentligen ingenting om näsblod på häst, men en av valackerna här började blöda näsblod förra vintern. Det visade sig att han hade blivit sparkad i hagen och fått en fraktur i huvudet. Den läkte dock utan problem, och han är helt återställd i dag! :)

Mitt stor blöder näsblod ibland, på de fem åren jag har känt henne har det hänt tre gånger. Hon har kvickdrag så det kan ju bero på det.
Jag ringde runt till lite olika veterinärer och samtliga menade på att "det kan man ju själv göra ibland" och att det alldeles säkert inte var ngn fara.
Så länge hästen inte blöder typ varje månad eller blöder MYCKET, skulle jag inte oroa mig. det bör ju också gå över ganska snart. Senaste gången märren blödde la hon av efter 3-4 dar. Hoppas det ordnar sig!

Det är nog ingen fara, min polle har gjort det typ 3 gånger vad jag upptäckt. Fast han har iof nått knas i näsan som vi inte vet vad det är, allergi eller nått.
Men en av tävlingshästarna jag skötte förut stod å blödde näsblod i lastbilen borta på tävling, han hade nog bara frustat för hårt, typ mot damm eller flugor...
När jag var liten blödde jag näsblod ngr gånger i veckan. De har som oss, känsliga blodkärl i näsan. Så tror inte att det är någon fara. Men fortsätter det flera dagar efter varandra så kanske du ska ringa någon veterinär.

Dotterns ponny blödde ur en näsborren vid ett par tillfällen. Inte mycket utan en liten rännil....
Det visade sig att han stuckit sig på något ... en kvist eller ett grovt strå eller liknande... Han hade nämligen ett litet litet sticksår en bit upp i näsborren...

min häst har okså blött en gång. ja tror dom kan göra det när dom anstränger sej ja o min kompis red 2på henne o galopperade o hoppade o så i skogen. sen blödde hon lite men det gick snabbt över. brukar va så om den anstränger sej mycket

En del hästar har som människor ytliga blodkärl i näsan och har lätt för att blöda näsblod tex vid ansträngning eller om dom slagit nosryggen mot något. 2 gånger på två år är väl att räkna som enstaka tillfällen ...

min foderhäst blödde en dag men jag hittade ett litet sticksår i näsan så det var därför...

Kan mkt väl vara de stora hästflugorna som bitit också.ett sto blödde lite från näsborren förra sommaren.Ingen fara alls.

Tack för svaren! Vad bra att det inte är någon fara! :p *lättad*

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 019
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 611
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 424
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 344
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar