blöder när tuggar på ben..

Lokkur

Trådstartare
Hej!
Min bror har en schäffer som är 4 år.
När han får ett tuggben så börjar det blöda.
Eller ja, de kommer lite blod på benet. antagligen kommer det från tänderna.
Kan det bero på tandsten? Eller varför gör det såhär?

tacksam för svar:)
m.v.h sandra

Sv: blöder när tuggar på ben..

De är ju ganska hårdhänta när de tuggar på ben. Men jag har aldrig sett att mina blödigt när de tuggat på tuggben. De är ju ganska mjuka.
Din bror får kolla på hundens tänder och lukta i munnen, utifall det är något.

När mina blött har de tuggat på sin tunga, de har blivit lite för ivriga.
Men verkar ju konstigt om det blöder varje gång.
Titta ordentligt i hundens mun, gom, tandkött och tunga.

Det är säkert från tandköttet, min hund kan blöda litegrann ibland. Det är som sagt lite, men syns ibland på vita tuggben... Han tuggar våldsamt.:)

Okej tack för svar.
Jag ska kolla extra noga nästa gång han tuggar . och se vart de blöder.

Hej!
Har sett nu att han blöder i tandköttet under sina kindtänder:confused:
Och de är rätt mycket blod som kommer=/ man ser det tydligt och man ser rätt mycket blod på benet.
Skall säga till min bror att ringa vet och fråga.
Men är de någon som vet vad detta kan vara eller orska detta?

Människor blöder ju när man har tandköttsinflammation så det kanske är så enkelt. Då får husse börja borsta tänderna på sin vovve! Men ring en vet för säkerhets skull och fråga vad den troligaste orsaken är.

Det är inte kostigt om det blöder i tandköttet om hunden sällan tuggar på tuggben! Det blir exakt samma effekt som om vi inte skulle borsta tänderna på länga :crazy:

Om hunden däremot regelbundet tillåts tugga ordentligt på ben - inte bara små tugg "stickor" utan stora ben som tar tid och ansträngning att tugga i sej - gärna större modellen av råa märgben. Så brukar blödningarna försvinna!

Om inte så borde kanske en vet titta så att blödningarna inte beror på något annat!

/Ulga

Människor blöder ju när man har tandköttsinflammation så det kanske är så enkelt. Då får husse börja borsta tänderna på sin vovve! Men ring en vet för säkerhets skull och fråga vad den troligaste orsaken är.

Jag tänkte på det också, att de borde dom också kunna få.
Ja dom avr väldigt noga med att borsta hans tänder till en början tills dom fick barn=/ antar att det lätt blir så.
Men ringde Veterinären och han trodde på tandsten. Men kan vara annat också.
Så dom ska åka in och kika på det.

tack för alla svar!

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 283
Senast: Acto
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 226
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 595
Senast: Lavinia
·
Hundträning Hej alla hundmänniskor! Jag skulle behöva råd! Har precis blivit jourhem åt en 4 årig kille från Rumänien då de som adopterade honom...
2
Svar
33
· Visningar
3 894
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar