Blödde vid verkning, vad anser ni?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Blödde vid verkning, vad anser ni?

Svar ja. Hon skrev till mig på facebook, och jag frågade om jag fick starta en tråd här och använda bilden, och kolla vad fok sa om det eftersom jag själv inte kunde ge några råd. Jag fick även tillåtelse att skriva till min tränare som är sambo med min hovslagare för råd, men skrev här också eftersom jag vet att hon inte är så snabb på att svara alla gånger. Har gett denna länken till ägaren så hon kan läsa och ta del av era råd.

Svarar alla:
Jag var inte med vid skoningen, och vet inte om han är utbildad egentligen. Har heller inte sett hästen "live" än.
Ägaren har valt att ha kvar skorna på efter råd från min hovslagare, då skorna som någon skrev här innan kan "skydda" lite från bakterier. Hästen står inne idag, vet inte hur länge de har tänkt ha honom inne. Jag ska ta en närmare titt på honom ikväll då ägaren är bortrest idag och hennes mamma tar hand om hästen.
Jag tänker själv inte anmäla eftersom jag inte var med vid skoningen. (Ser det allt för jävligt ut i när jag får se det idag kan jag nog ändra mig dock) Tror inte att ägaren kommer anlita denne igen, men det är riktigt tufft att få tag i hovslagare här så jag hoppas hon hittar någon annan.

Hade faktiskt varit bättre om hon själv startat tråden eftersom hon verkar veta bra mkt mera än vad du känner till. Både före och efter.

Faktiskt så skriver du ju själv att du inte vet "ett skit" med varesig hästen/förutsättningarna/utföraren och här tycker jag det inte leder till vare sig konstruktiv kretik eller en seriös diskussion.

Jag ska dock försöka ge dig svar på själva grundproblemet.

1. Än så länge skos hästar på ägarens ansvar och det innebär att ägaren har det yttersta ansvaret för vem som utför hantverket vad gäller kompetens och utbildning (ar).

2. Det finns inte en tjans att du kan anmäla "själva skoningen" så vida hästen inte drabbats av ett långvarigt lidande som faller under djurskyddslagen och i så fall är det faktiskt din "kompis" som du ska anmäla eftersom det är hon som har anlitat denna "klåpare".

3. Vid all typ av skoning/verkning där blodvite uppstår så har ingrepp skett i levande vävnad vilket i alla avseenden leder till en extremt ökad risk för en secundär bakteriell infektion. Man bör ha i åtanke att om den står inne så står den inte i en bakteriefri närmiljö och att skorna skulle kunna skydda (om än bara mikroskopiskt) mot bakterier är rena nonsens.

4. Nu ser vi bara (tack å lov) en hov av tre med "åverkan" och jag har mkt svårt att se att detta skulle vara utfört av en "kompetent" yrkesutövare. Detta påstående beroende på hur man kan notera att skon inte är riktad med ett enda slag utan tagen ur kartongen och "smackats" dit, därefter har det vägghornet som "råkat" hamnat utanför skon raspats bort, flera andra mera synliga "detaljer" tyder oxå på att man får vara glad för att tåkappan i alla fall är vänd åt rätt håll.

Det enda rätta är att du ber din kompis att omgående ta ut en veterinär, dokumentera skadorna och ta av skorna och gipsa in dom hovar som drabbats av åverkan under ca 10 dagar tills det akuta läget avklingat, därefter ta ut en hovslagare (tyvärr blir det nu en av jordbruksverket godkänd hovslagare i det första läget) och sko upp hästen med för varje hov lämpligt beslag.

Eftersom jag förutsätter att den skoning som du valt att här delge även är utförd med kvitto som även styrker att en ansvarsförsäkring finns så är det bara att påtala att dom merkostnader som denna "skoning" i form av veterinärvård/ godkänd hovslagare och alla andra övriga merkostnader som tillkommit ska betalas av den som enligt veterinärutlåtandet har varit vållande till skadans uppkomst.

Svårare än så är det inte. ;)

OK, jag läste kanske slarvigt i början men fattade inte det som att du hade diskuterat det med hästägaren. Jag hade i alla fall reagerat om det hade hänt min ponny något och detta sedan diskuterades på forum på internet.

därav min fråga

Tack, det var nog ett sånt svar jag var ute efter från början :)
Inser att jag var lite otydlig i första inlägget, med frågan "vad anser ni?" som ju tolkas som "vad tycker ni om skoningen?" och inte "hur går man vidare efter det här? vad kan man vänta sig, hur bör man hantera det?" vilket var min första tanke kring trådskapet.

Det är klart det hade varit bättre om ägaren startat tråden, men är inte säker på att hon skulle kunnat gett bättre upplysningar än mig. Vad är det för information du saknar från mig?

Hästen verkar pigg och glad, lite lätt arg för att han har fått stå inne idag. Har varit på promenad och visade inga tecken på smärta. Dock en liiiten förhöjd värme i vä fram, de andra hovarna är normala. Jag hoppas verkligen för tjejens skull att det inte blir för stora konsekvenser av detta.

Idag hade stallkamraten uppe en halvny (hon har haft honom innan för flera år sedan) hovslagare för att verka och sko hennes häst.
Hästen blöder efter verkningen på tre hovar, mest på höger fram. Hovisen säger inget om det direkt, utan ber ägaren gå lite med hästen för att se så den inte haltar, vilket den inte gör.
Ägaren är nu riktigt orolig, och jag har aldrig varit med om detta förut heller. Så, vad säger ni allvetande buke, om detta?

image_1366645983520930_51755ecf9606ee7c62c81d1c.jpg

Coari:
Det se utt som hoven är kapped bort intill kötthoven i toen och där till vänster om toekappen.
Jag anna om det har inte verket lite för hårt på sul siden oxå.
Ja Ja, finns gott om wanna-bees som borda hålla sig till det dom är bra på, like chopping wood :D

1. Än så länge skos hästar på ägarens ansvar och det innebär att ägaren har det yttersta ansvaret för vem som utför hantverket vad gäller kompetens och utbildning (ar).

2. Det finns inte en tjans att du kan anmäla "själva skoningen" så vida hästen inte drabbats av ett långvarigt lidande som faller under djurskyddslagen och i så fall är det faktiskt din "kompis" som du ska anmäla eftersom det är hon som har anlitat denna "klåpare".

På vad baserar du dessa uppgifter? Vad jag vet gäller konsumentköplagen, under förutsättning att hästägaren är en privatperson och hovslagaren är en näringsidkare, vilket man får förutsätta(?). Självklart har man rätt att reklamera och begära ersättning för alla kostnader i samband med felbehandlingen. Om det är fråga om felbehandling som kan anses försumlig, är det dessutom straffbart enligt djurskyddslagen. Om man verkar blod på tre av fyra hovar skulle jag tro att det finns skäl för tillsynsmyndigheten att åtminstone undersöka detta ärende närmare.
Vad det gäller hästägarens ansvar, visst, man bör kolla upp den man anlitar, men ansvar för dennes arbete, nej det tror jag faktiskt inte man har. Alla som bedriver näringsverksamhet är ansvariga för det arbete de utför, såvitt jag vet. Finns det ett undantag för hovslagare som jag har missat, Coari?

/Apprentice

Tack, det var nog ett sånt svar jag var ute efter från början :)
Inser att jag var lite otydlig i första inlägget, med frågan "vad anser ni?" som ju tolkas som "vad tycker ni om skoningen?" och inte "hur går man vidare efter det här? vad kan man vänta sig, hur bör man hantera det?" vilket var min första tanke kring trådskapet.

Det är klart det hade varit bättre om ägaren startat tråden, men är inte säker på att hon skulle kunnat gett bättre upplysningar än mig. Vad är det för information du saknar från mig?

Hästen verkar pigg och glad, lite lätt arg för att han har fått stå inne idag. Har varit på promenad och visade inga tecken på smärta. Dock en liiiten förhöjd värme i vä fram, de andra hovarna är normala. Jag hoppas verkligen för tjejens skull att det inte blir för stora konsekvenser av detta.
Skönt att höra att hästen än så länge inte har ont.
Det är alltid tråkigt att se hur illa skodda en del hästar blir,bilden såg ju mer ut att va tagen på slakteriet om man säger så och nån standard skoning var det ju knappast.
Klokt att behålla skorna på om den är bekväm fortfarande.Förhoppningsvis finns då inget sultryck från skon,eller att den är sömtryckt.
Att som nån föreslog slita av skorna och köpa boots är ingen bra ide om den är bottenverkad,den skulle då stå helt oskyddad mot underlaget i väntan på tofflor.
Risken är då att den akut får mer ont.
Skulle däremot misstänkas sultryck från skon eller sömtryck skulle jag direkt ta av skorna och lägga hovbandage.Är det riktigt illa får kompetent hovis komma ut och kanske gipsa ,lägga sulor osv.
Hoppas ägaren hittar bra hovis till nästa gång ,och jag skulle nog sko om den tidigare än planerat om man säger så.;)
Håller tummen att hästen inte får ont framöver i veckan.
Åderlåtning på tre hovar av fyra är tecken på okunskap och synfel hos hovslagarn:rage:
Om ett blodvite uppstår ,vilket är ovanligt men kan hända på nån hov i extremfall,så kan man stoppa blödningen med att bränna hornet el lägga på ett spec pulver.Sen skor man hästen,man leker inte medeltid med åderlåtning och spikar på dojjor så blodet skvätter.:banghead:

Kram till hästen och hoppas den mår bra idag med..

Senast ändrad:

Klokt att behålla skorna på om den är bekväm fortfarande.Förhoppningsvis finns då inget sultryck från skon,eller att den är sömtryckt.
Att som nån föreslog slita av skorna och köpa boots är ingen bra ide om den är bottenverkad,den skulle då stå helt oskyddad mot underlaget i väntan på tofflor.
Risken är då att den akut får mer ont.
Skulle däremot misstänkas sultryck från skon eller sömtryck skulle jag direkt ta av skorna och lägga hovbandage.Är det riktigt illa får kompetent hovis komma ut och kanske gipsa ,lägga sulor osv.
Hoppas ägaren hittar bra hovis till nästa gång ,och jag skulle nog sko om den tidigare än planerat om man säger så.;)
Håller tummen att hästen inte får ont framöver i veckan.
Kram till hästen och hoppas den mår bra idag med..

Tack för ett trevligt inlägg! Det var i stort sett så min hovis skrev också. Har idag ingen koll på hur hästen mår, men jag hoppas allt är väl med den!

Jag tycker det är jättebra att du skapar tråden. Det kanske sitter flera och tänker "men så ser min häst alltid ut efter skoning" och då kanske de också får sig en tankeställare.

Det var likadant för ett tag sen när jag la ut bilder på min hästs hovar, då var det tillochmed någon hovslagare här som menade att det syntes tydligt vilken hovslagares smedja jag hade tagit bilden i. Jag hade tagit bilderna hemma i stallet:meh:

Jag tycker det är jättebra att du skapar tråden. Det kanske sitter flera och tänker "men så ser min häst alltid ut efter skoning" och då kanske de också får sig en tankeställare.

Det var likadant för ett tag sen när jag la ut bilder på min hästs hovar, då var det tillochmed någon hovslagare här som menade att det syntes tydligt vilken hovslagares smedja jag hade tagit bilden i. Jag hade tagit bilderna hemma i stallet:meh:

Så sonder hacket var inte dina hästens foter i dom bilder du sätt utt l_v :meh:

Det skrev jag inte heller.

Min poäng var att det tydligen inte är okej att kritisera inkompetenta hovslagare trots att de är anonyma.

Eeh va??
Hur skulle jag kunna bli åtalad för något här? Ägaren vänder sig till mig för råd, och när jag inte vet ber jag er om råd, med ägarens godkännande om användning av bild.

Kan du utveckla vad du menar med att jag skulle kunna åtalas för osant intygande?

Tänk nu först,, Ägaren ber om råd från dig och vilka råd kan du ge när du inte ens varit närvarande eller känner till rådande omständigheter mera än det ägaren informerat dig om i andrahands information.

Ägaren ber dig om råd och eftersom du inte vet så startrar du en tråd för att be om råd på ett forum där bevisligen ingen som svarat känner till dom exakta omständigheterna mer än den bild ägaren har förmedlat till dig och som du valt att lägga ut!!

Sedan haglar inläggen om typ "anmäl den jäveln" å så vidare trots att det fortfarande inte framgår om det ens går att anmäla personen.

Det största felet många gör på internet är att dom tror att det är ett "privatsamtal" man för mellan två personer.

Om flera begrep att det man skriver på internet kan "avlyssnas" av hela världen och man bör faktiskt inte delge något på ren hörsägen eftersom det inte är ovanligt att den som innehar den verkliga sanningen ofta inte själv har rent mjöl i påsen..

Nå,, hur va det,, finns det en ansvarsförsäkring och har köparen fått ett kvitto på det "fullgoda utförda arbetet"???

Vad säger veterinären om hur man ska gå vidare i detta fall och vem ska bli skadeståndsskyldig??

Det jag försöker säga är att det är bra att du ser till djurets välbefinnande,, men det kan lätt bli så att du själv i slutändan är den som riskerar att drabbas av största skadan om du inte delger fakta utan enbart går på hörsägen som kan leda till både förtal och osant intygande.

Jag börjar nu förstå varför inte ägaren själv valt att lägga ut denna tråd utan valt att använda en "löpare"

Min poäng var att det tydligen inte är okej att kritisera inkompetenta hovslagare trots att de är anonyma.

Så länge det är hovslagare som kritiseras så är det både ok och bra!!

När det gäller "inkompetenta hovslagare" så anser jag att det blir lika fel som att börja kritisera inkompetenta hästägare. Däremot att kompetenta hästägare borde har så stor kunskap att dom delger att inkompetenta hovslagare inte anlitas finns det en poäng med att förmedla.

Det går väl visst att ge råd på "andrahandsinformation"?
Tycker vi har fått jättebra råd här. Eftersom hovslagaren inte verkade bry sig nämvärt om hoven över huvud taget, ville ägaren veta hur hon ska behandla hästen i fortsättningen.
Jag har fakta. Hovslagaren tog för djupt på vänster fram, och även på två andra hovar. Det är fakta, det är inte hörsägen. Och det är det tråden handlar om. Jag har ju "ett vittne" - ägaren.
Sen om hovslagaren ska anmälas, om han har ansvarsförsäkring eller ej osv, det hör ju inte riktigt hit då ägaren/jag ville ha råd i det "akuta" läget om hur hon skulle hantera det. Ta ut en annan hovslagare, för att ta av skorna? Ta ut en veterinär? Boxvila? Sen om han har ansvarsförsäkring är ju det något mellan han och ägaren. Men det är ändå bra att ta upp här, för är det någon annan som är med om samma sak får de ju den infon också.
Jag tänkte då att "ja men Buke vet säkert, det måste ju vara någon som har varit med om detta förut".

Sen har jag redan skrivit att jag felformulerade mitt första inlägg, och det då blev riktat åt "anmäl!", vilket inte var min mening. Utan med "vad anser ni" menar jag "vad anser ni bör göras med hästen i detta läge".

Ägaren har inte på något sätt valt att använda en "löpare", utan jag erbjöd mig att höra mig för om någon annan visste hur man skulle hantera en blödande hov. Hon är inte ens medlem här, och skulle åka bort tis-ons och då inte ha möjlighet att följa upp här, och det var alltså betydligt smidigare att jag startade tråden.

Jag förstår inte hur jag kan bli anmäld för förtal. Jag har inte sagt ett endaste ord som inte är sant. Och hur skulle ägaren "inte kunna ha rent mjöl i påsen"? Tror du på fullaste allvar att hon bad hovslagaren ta för mycket på hoven? Det finns inte så många sätt att vinkla den här historien. Hovslagaren gjorde ett misstag, och hästen började blöda. Tonårig ägare blir orolig för sin häst, och när hon inte får några instruktioner från hovslagaren om hur hon ska behandla skadan, vänder hon sig till mig. Jag vänder mig då hit med en bild för att lättare få "rätt" råd.

Jag förstår verkligen inte hur du kan anse att jag har gjort fel i mitt agerande, eller hur jag skulle kunna bli dömd för detta.

Haha :D
Ja, jag gjorde ju en snabb googling innan jag startade tråden här, och fann inget som jag fann direkt hjälpande. Jag tänker alltid att man alltid lär sig något på allting, och ja, nu har ju även jag fått lite råd om hur en sån här sak ska hanteras.
Jag tycker bara det är bra att man delar med sig av kunskap, vare sig det är face to face eller över internet. Och jag tror ingen, över huvud taget ingen alls, kan lista ut vem hovslagaren är. Så jag har svårt att se att jag skulle kunna bli anmäld för förtal när jag inte lämnat ut några detaljer mer än själva händelsen.

Hade aldrig accepterat att hästen blödde vid verkning, gör den det verkar man för mycket. Min mamma red på en westernridskola när jag var liten och efter att hovslagaren varit där var det blodiga hovavtryck i hela stallgången vilket indikerade att det var mer än bara en häst som verkats blodig...

Tycker det är förkastligt. Visst kan en hovis göra ett misstag, men då ska man banne mig ta det på allvar om man råkar verka för hårt. Man skiter inte bara i det och fortsätter i samma stil på övriga hovar.

Nej l_v, pöäng är detta hystariska änmällnings mentaletit som finns hos vissa.

Hålla med Coari att det finns ett viss procedure som man kan ta till.

Förhoppningsviss kommer TS att hjälpa sina kompis att hitta en kompetent hovslager så att hästen få det bättre näste gång.

Jag tycker det är bra att den här tråden finns! I synnerhet som det finns gott om "barfotaförespråkare" och hemmapulare som tror att de kan sko själva. Ingen seriös hovslagare kan tycka att det är ett fullgott arbete som utförts. Bra med ett varnande exempel. Jag tycker att hovslagareförbundet borde applådera.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 132
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 469
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 780
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Det står en häst i mitt stall som i princip varit mer eller mindre varit halt i 6 år. Ägaren har försökt sätta sig in i det, och...
Svar
12
· Visningar
2 180
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka