Blödde vid verkning, vad anser ni?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Blödde vid verkning, vad anser ni?

För mig är inte den huvudsakliga frågan om det finns ett juridisk ansvar eller ej:
Som stallägare har man ett moraliskt ansvar för vad som försigår i stallet!
Självfallet ska stallägaren informeras och om stallägaren har någon som helst heder i kroppen så pratar stallägaren omedelbart allvar med hästägaren ( = mamman). Jag hade dessutom tagit ut vet själv om inte ägaren gjort det ...I värsta fall hade jag väl fått betala det hela ....
Det är levande varelser som vi har ett ansvar för ... inte bilar eller mopeder ....

*kk*
Inlägg och bild finns på facbook i en grupp, där hästägaren själv har skrivit. Hovslagaren är inte utbildad och samma hovslagare kommer ut idag för att försöka fixa till detta (vilket imin värld känns omöjligt, ska han klistra på det han tagit bort, liksom...)

Tjejen som äger hästen är minderårig och hennes mamma har hand om ekonomin över hästen, hästen har varit skadad/stått på klinik vad jag förstår och kostat en massa pengar, tjejen gör allt hon kan för att påverka mamman att ta ut veterinär och en annan hovslagare. Usch, vilken sits, tycker så synd om tjejen!!! :(

KL
Hoven ser onekligen tråkig ut, stackars häst.. Men jag anser precis som bl.a. Coari att utan bakgrundsinformation bör man inte uttala sig så kritiskt varken om skoning eller hovslagaren som utfört den.
Det framgår ju inte här hur hoven såg ut innan skoningen och intressant är väl också vad denna häst haft för skada (varför har den stått på klinik)?

Jag är absolut inte någon expert när det gäller skoning, men ser inte hoven rätt ojämn ut nertill, kan hovslagaren ha verkat så ojämnt eller kan man tänka sig att hoven såg ut så innan verkning?

Idag hade stallkamraten uppe en halvny (hon har haft honom innan för flera år sedan) hovslagare för att verka och sko hennes häst.
Hästen blöder efter verkningen på tre hovar, mest på höger fram. Hovisen säger inget om det direkt, utan ber ägaren gå lite med hästen för att se så den inte haltar, vilket den inte gör.
Ägaren är nu riktigt orolig, och jag har aldrig varit med om detta förut heller. Så, vad säger ni allvetande buke, om detta?

image_1366645983520930_51755ecf9606ee7c62c81d1c.jpg

Fy Fabian.
Det ser ut som att de enda verktygen som fanns var ett huggjärn o klubba samt att hovisen var rejält på lyset.

stackars häst.:mad:

Jag har ALDRIG varit med om blodvite vid verkning/ skoning.

KL
Hoven ser onekligen tråkig ut, stackars häst.. Men jag anser precis som bl.a. Coari att utan bakgrundsinformation bör man inte uttala sig så kritiskt varken om skoning eller hovslagaren som utfört den.
Det framgår ju inte här hur hoven såg ut innan skoningen och intressant är väl också vad denna häst haft för skada (varför har den stått på klinik)?

Jag är absolut inte någon expert när det gäller skoning, men ser inte hoven rätt ojämn ut nertill, kan hovslagaren ha verkat så ojämnt eller kan man tänka sig att hoven såg ut så innan verkning?

Du kan vara säkert att hoven sog inte utt så innan skoning!
Finns ingen änledning att kappa av toen enda in i kötthoven.

KL

Hästen har innan haft sticksår i bogen, därav klinikbesök och uppstallning där.
Inget med skoningen att göra.

Hoppas att hästen blir bra och att hon tar ut en annan hovslagare framöver, vet att det är svårt att få tag i bra hovslagare runt omkring där.
Vet inte riktigt vad man ska göra åt det, men jag skulle nog ta ut en annan hovslagare och veterinär för att titta på det. De förtjänar inte att få sånt här också med allt hon gått igenom precis innan :(

T

Tack för info :)

KL
Det är ju helt galet hur man kan ha lyckats karva sådär i hoven, den är ju alldeles ojämn längs skon (tänker då inte bara på den kapade tån)?! Jag trodde att det kanske kunde bero på att hästen trampat av sig skon och lyckats få med en bit av hovväggen eller så..

Ok, ja ett sticksår i bogen har ju inget med hovarna att göra.

Håller med, jag hade också sett till att en veterinär och kunnig hovslagare tog en titt på det där. Hoppas att det löser sig för hästen..

Men snälla, sluta sitt här och diskutera. Se till att HJÄLPA HÄSTEN! På något sätt, vilket som helst. Snälla...?

Mycket som är helt gallet i det har fallit.
The Point Is....."man lämna inte hästen så!!!!!"
Om man har gjört en sån grov miss då ska man gjöra sitt ytteresta att rätta till det.
Som jag sa till VAT, det finn inte mycket där att jobba med, titta på sömerna, dom är väldig högt och jag misstänker dom är slaget en bit innanför lämmelen. Jag skulla vara rädd för söm tryck.

I mitt tyck skon ska inte har sätts på efter denna grov verkning, men rengöring, en sula och rejäl med silver tape för att hålla den på plätts.
VAT, Coari och andra kan har ändra tyck om behändling, (dom kan mer om dagens nya material!) men jag tro vi är överens om "My Point Being".......

Jag tycka ett alvärliga prat stund över en kanna kaffee mellan en kompetent hovslager och mor skulla vara till mer nyttja för alla "och mest hästen" än allt anmällning, journal skriveri och pie kastning.

Jag kan inget än :cry: blod när jag se såna föter.

Ja, jag sitter ju inte här 24/7 direkt, som du kanske märker. Gör så gott jag kan. Det är inte bara här det diskuteras.. ;)

Mammans sambo har visat bilden för hästkunniga bekanta som sa ungefär "sånt händer, ha uppsikt över hästen, kan få hovböld, blabla" och därför ville de inte ta ut veterinär först eftersom de litade på deras bekanta mer än på "främmande" människor på internet. När sen hästen blev halt uppmanade jag ägaren att ta kontakt med veterinär.

Hoven är åtgärdad lite igår. Alla, inkl. stallägaren, var informerade från dag 1, och jag uppmanade ägaren att i alla fall ringa och rådfråga vet i onsdags. Igår pratade hennes mamma med ytterligare en stallkompis som också sa att de borde ringa veterinär så jag hoppas att det händer nu.

Det är inte så att tjejen bara har fått en häst som familjen inte kan betala för. Så är det inte.
Svullnaden upp till bogen var inte så hemskt som det låter. Han var spänd i muskulaturen på den sidan eftersom han avlastade benet.

Coari: Nu gör du mig hemskt förvirrad. Vad är skillnaden på att AnnaKarinA ger info från facebook, och att jag ger info från facebook? Båda två är ju från ägaren. Kan du, snälla, förklara skillnaden?

Sen att jag inte visste från början om hovslagaren var utbildad eller inte tycker jag inte gör någon skillnad på trådstarten, som handlar om hur hästen ska tas om hand. Jag misstänkte att han inte var utbildad men ville inte gissa mig till svar eftersom du så fint pekat ut att allt jag säger ändå inte värt ett skit.
Du frågar vem som ljuger? Jag ser inte att någon ljuger. Jag förstår inte vart du kan se att jag skulle ljuga. Jag har delgett den info jag fått från ägaren, varken mer eller mindre. Jag skulle önska att du kunde sluta hoppa på mig med diverse konstiga anklagelser. Jag har varken ljugit eller förtalat någon.

Jag trode väl, kanske något naivt, att en bild och meningen "hovis tog för mycket - vad gör vi?" skulle räcka för att man skulle kunna få någon form av råd. Inte att jag var tvungen att veta både hästens och hovslagarens livshistorier för att slippa bli anklagad för att ljuga..

Senast ändrad:

Mycket som är helt gallet i det har fallit.
The Point Is....."man lämna inte hästen så!!!!!"
Om man har gjört en sån grov miss då ska man gjöra sitt ytteresta att rätta till det.
Som jag sa till VAT, det finn inte mycket där att jobba med, titta på sömerna, dom är väldig högt och jag misstänker dom är slaget en bit innanför lämmelen. Jag skulla vara rädd för söm tryck.

I mitt tyck skon ska inte har sätts på efter denna grov verkning, men rengöring, en sula och rejäl med silver tape för att hålla den på plätts.
VAT, Coari och andra kan har ändra tyck om behändling, (dom kan mer om dagens nya material!) men jag tro vi är överens om "My Point Being".......

Jag tycka ett alvärliga prat stund över en kanna kaffee mellan en kompetent hovslager och mor skulla vara till mer nyttja för alla "och mest hästen" än allt anmällning, journal skriveri och pie kastning.

Jag kan inget än :cry: blod när jag se såna föter.

Bra inlägg! Håller helt med dig, och det var mycket därför jag startade tråden. Hovslagaren lämnade ägaren i stallet utan några som helst åtgärder direkt eller instruktioner om eftervård. Hade han fakitskt gjort något direkt hade jag aldrig behövt starta tråden. Eftersom jag aldrig har varit med om att en hovslagare tagit så mycket på en hov förut stod jag som ett frågetecken när ägaren hörde av sig.

Jag har haft min hovslagare sen 2008 och i vintras råkade det bli så. Han sa då att det inte var någon fara eftersom det då var snöigt i hagen och risk för infektion inte fanns. Skulle hålla koll på det någon dag. Hovis kom sen efter ca 5 dagar bara för att kolla hur det hade gått. Har endast hänt EN gång och det var för att hästen sparka till lite grann när han höll på. Men det ska INTE ske på 3 av 4 hovar !

Bra inlägg! Håller helt med dig, och det var mycket därför jag startade tråden. Hovslagaren lämnade ägaren i stallet utan några som helst åtgärder direkt eller instruktioner om eftervård. Hade han fakitskt gjort något direkt hade jag aldrig behövt starta tråden. Eftersom jag aldrig har varit med om att en hovslagare tagit så mycket på en hov förut stod jag som ett frågetecken när ägaren hörde av sig.

Jag förstog vart du kom ifrån med tråd och bild, som en utanståenda 3d person är det inte lätt, "ska jag lägga mig i?" när till-o-med lilla du se att "det har kan inte vara rätt!"
This is Buke, and everybody here is an expert!
Ibland kan du få bra råd, upplysning och vägvissning, för det mest bli det träms, pie kastning och anmälning.
Om ditt tråd har hjälped hästen i slut enden, då kan du vara glad och suppa bort det negative som kom främ.
Bless You.:up:

Tack! :)
Jag tycker faktiskt att jag/vi har fått jättebra råd här. En av anledningarna till att jag startade tråden var för att jag själv inte visste hur man hanterar en sån här skada, och nu har jag ju (och säkert många med mig) fått många tips, råd och bra-att-veta.

Men hur går det för den stackars hästen? Jag är ingen expert men utifrån bilderna kan jag tycka den behöver smärtstillande, antibiotika samt rengjorda gipsade hovar OMEDELBART. Har den fått någon hjälp?

Ja, jag sitter ju inte här 24/7 direkt, som du kanske märker. Gör så gott jag kan. Det är inte bara här det diskuteras.. ;)

Mammans sambo har visat bilden för hästkunniga bekanta som sa ungefär "sånt händer, ha uppsikt över hästen, kan få hovböld, blabla" och därför ville de inte ta ut veterinär först eftersom de litade på deras bekanta mer än på "främmande" människor på internet. När sen hästen blev halt uppmanade jag ägaren att ta kontakt med veterinär.

Hoven är åtgärdad lite igår. Alla, inkl. stallägaren, var informerade från dag 1, och jag uppmanade ägaren att i alla fall ringa och rådfråga vet i onsdags. Igår pratade hennes mamma med ytterligare en stallkompis som också sa att de borde ringa veterinär så jag hoppas att det händer nu.

Det är inte så att tjejen bara har fått en häst som familjen inte kan betala för. Så är det inte.
Svullnaden upp till bogen var inte så hemskt som det låter. Han var spänd i muskulaturen på den sidan eftersom han avlastade benet.

Coari: Nu gör du mig hemskt förvirrad. Vad är skillnaden på att AnnaKarinA ger info från facebook, och att jag ger info från facebook? Båda två är ju från ägaren. Kan du, snälla, förklara skillnaden?

Sen att jag inte visste från början om hovslagaren var utbildad eller inte tycker jag inte gör någon skillnad på trådstarten, som handlar om hur hästen ska tas om hand. Jag misstänkte att han inte var utbildad men ville inte gissa mig till svar eftersom du så fint pekat ut att allt jag säger ändå inte värt ett skit.
Du frågar vem som ljuger? Jag ser inte att någon ljuger. Jag förstår inte vart du kan se att jag skulle ljuga. Jag har delgett den info jag fått från ägaren, varken mer eller mindre. Jag skulle önska att du kunde sluta hoppa på mig med diverse konstiga anklagelser. Jag har varken ljugit eller förtalat någon.

Jag trode väl, kanske något naivt, att en bild och meningen "hovis tog för mycket - vad gör vi?" skulle räcka för att man skulle kunna få någon form av råd. Inte att jag var tvungen att veta både hästens och hovslagarens livshistorier för att slippa bli anklagad för att ljuga..
Hur i hela friden kan man ta ut samma som åsamkat hästen så mkt lidande?

En Vet o kunnig hovis= godkänd pronto, nu, omedelbums.... Det finns ovanligt många i regionen.

synd att det måste till polisanmälning för att rätt ska bli rätt.

Hoppas att hästen blir bra och att hon tar ut en annan hovslagare framöver, vet att det är svårt att få tag i bra hovslagare runt omkring där.

Nej,, det är inte svårt att finna bra hovslagare med full kompetens runt omkring där. Själv bor jag runt omkring där men arbetar med fördel i Stockholm eftersom jag inte har "råd" med att arbeta fullt men enbart 50% betalt.

Jag skulle gärna erbjuda mina tjänster runt omkring där om folk bara uppskattade ett fullgott arbete i stället för att nöja sig med att det sitter fyra skor på hästen.

Jag har faktiskt redan i just detta fall erbjudit mig att helt gratis se vad jag kan bidra med om man är intresserad.

Jag kommer finnas runt omkring där f.o.m. i dag t.o.m. nästa början på nästa helg.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 131
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 467
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 780
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Det står en häst i mitt stall som i princip varit mer eller mindre varit halt i 6 år. Ägaren har försökt sätta sig in i det, och...
Svar
12
· Visningar
2 180
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka