Blödde vid verkning, vad anser ni?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Blödde vid verkning, vad anser ni?

Jag har fakta. Hovslagaren tog för djupt på vänster fram, och även på två andra hovar. Det är fakta, det är inte hörsägen. Och det är det tråden handlar om. Jag har ju "ett vittne" - ägaren.
Sen om hovslagaren ska anmälas, om han har ansvarsförsäkring eller ej osv, det hör ju inte riktigt hit då ägaren/jag ville ha råd i det "akuta" läget om hur hon skulle hantera det.

Jag förstår verkligen inte hur du kan anse att jag har gjort fel i mitt agerande, eller hur jag skulle kunna bli dömd för detta.

Hur vet du att det är fakta?? Den enda fakta du delgett är att du går helt på hörsägen, andrahands information och främst delger din "väns" egen kunskap (eller brist på kunskap) i ämnet.

Ord står mot ord och att inträda som vittne för sin vän brukar i 90% leda till att man bör väga hur vänskapen ska tolkas.

Naturligtvis är det "som du förstår" viktigt att det finns ett dokument som styrker utförarens hantverksutförande med utbildning ansvarsförsäkring ex ex.

Du undviker trots påpekande att svara på detta förhållande,,

Men det de flesta i tråden kommenterat är bilden som TS visade i första inlägget. Bilden är väl ändån fakta?

Nej l_v, pöäng är detta hystariska änmällnings mentaletit som finns hos vissa.

Hålla med Coari att det finns ett viss procedure som man kan ta till.

Förhoppningsviss kommer TS att hjälpa sina kompis att hitta en kompetent hovslager så att hästen få det bättre näste gång.

Möjligtvis din poäng, inte min poäng. Jag uppmanade inte TS att anmäla, jag ifrågasatte varför TS skulle kritiseras för att hon ifrågasatte verkningen/skoningen, som vem som helst ser är felaktig.

Så länge det är hovslagare som kritiseras så är det både ok och bra!!

När det gäller "inkompetenta hovslagare" så anser jag att det blir lika fel som att börja kritisera inkompetenta hästägare. Däremot att kompetenta hästägare borde har så stor kunskap att dom delger att inkompetenta hovslagare inte anlitas finns det en poäng med att förmedla.

Vi är helt överens på det sista. Men jag tycker inte det verkar som att du tycker det är okej att hovslagare kritiseras, du verkar bli väldigt upprörd varje gång ämnet kommer upp.

Möjligtvis din poäng, inte min poäng. Jag uppmanade inte TS att anmäla, jag ifrågasatte varför TS skulle kritiseras för att hon ifrågasatte verkningen/skoningen, som vem som helst ser är felaktig.

Barking at the wrong tree l_v,
Jag sä mitt ängåenda det hårda verkning och värt hon och hennes kompis kan vända sig.

Äh, antagligen språkbarriär. Men jag såg vad du skrev så vi är överens om det.

Du bör självfallet säga till din stallkamrat att 1) ta ut en kunnig hästveterinär till hästen eller - ännu bättre - åk till en klinik som har en hovslagare på plats2) aldrig anlita denna hovslagare igen!

Så ska INTE en häst se ut vid skoning! Det behöver man väl inte vara ngn form av expert för att inse. Hade mina hästar sett ut så hade jag bett hovslagaren försvinna ur min åsyn snabbare än snabbt! Sedan hade jag varnat alla hästägare jag känner!

Hade hästen stått uppstallad hos mig så hade jag ställt ultimatum:
Flytta hästen till annat stall eller byt till en hovslagare som vet vad han/hon gör! Den hovslagaren kommer inte över min stalltröskel!

Sen kan man väl anmäla och begära ersättning om man orkar med att bråka ...Brukar sällan vara värt mödan dock ...

Jag tycker det är bra att den här tråden finns! I synnerhet som det finns gott om "barfotaförespråkare" och hemmapulare som tror att de kan sko själva. Ingen seriös hovslagare kan tycka att det är ett fullgott arbete som utförts. Bra med ett varnande exempel. Jag tycker att hovslagareförbundet borde applådera.

Men var framgar det att denna hovslagare ar utbildad och ansluten?

Det framgår väl ingenstans? Jag skulle snarare sätta en slant på att denne "hovslagare" INTE är ansluten.

Ja och vad ska da hovslagreforeningen gora at det?

OM denna person inte har nagon utbildning, da skulle jag som hastagare rysa rejalt, i det fall forsakringen maste tillampas sa hoppas att inte forsakringsbolaget nekar ersattning pga det.:nailbiting:

Man kan snacka om ansvar hit och dit, men ar helt chanslos om hovisen skott svart och ar utan utbildning.

Hur vet du att det är fakta?? Den enda fakta du delgett är att du går helt på hörsägen, andrahands information och främst delger din "väns" egen kunskap (eller brist på kunskap) i ämnet.

Ord står mot ord och att inträda som vittne för sin vän brukar i 90% leda till att man bör väga hur vänskapen ska tolkas.

Naturligtvis är det "som du förstår" viktigt att det finns ett dokument som styrker utförarens hantverksutförande med utbildning ansvarsförsäkring ex ex.

Du undviker trots påpekande att svara på detta förhållande,,

Jag vet att det är fakta därför att jag 1: har sett på tavlan i stallet att hovis är bokad till den hästen den tiden. 2: jag mötte hovis i bilen när jag åkte från stallet. 3: precis när hovis åkt hör ägaren av sig. Jag vet att det är fakta för jag kan inte se något annat möjligt scenario. Kan du?
Det andra stycket förstår jag inte alls.

Det är klart att jag förstår att det är viktigt med utbildning och ansvarsförsäkring (jag har en sån "godkänd" hovslagare själv) men om huruvida denne hovis har det eller inte är ju helt oviktigt för tråden. Det är bra att det kom upp, folk kanske får sig en tankeställare, men det är inte det tråden handlar om. Tråden handlar om HUR vi skulle agera i det akuta läget med en blödande hov. Där är också egentligen inte "faktan" viktig, hur det skett. Jag har skadan på bild, hur och vem som gjort det är inte heller viktigt. Grundfrågan var hur vi kan hjälpa hästen på bästa sätt.

I forsta hand tillkalla veterinar, eller ta kontakt med klinik som aven har en hovslagare.

Ja och vad ska da hovslagreforeningen gora at det?

OM denna person inte har nagon utbildning, da skulle jag som hastagare rysa rejalt, i det fall forsakringen maste tillampas sa hoppas att inte forsakringsbolaget nekar ersattning pga det.:nailbiting:

Man kan snacka om ansvar hit och dit, men ar helt chanslos om hovisen skott svart och ar utan utbildning.

Just därför tycker jag det är bra att den här tråden kommer upp så folk blir uppmärksamma på vad som kan hända om man anlitar en hemmapulare!

Eftersom vi inte vet med säkerhet att det är en sk "hemmapulare", kanske vi kan låta bli att diskutera detta?

Bäst att hålla oss till de fakta som finns.

Ts, har ägaren tagit dit en veterinär?

Och med tanke på resultatet vore allt annat en omöjlighet. Billigt va det säker oxå, jag vet av erfarenhet vad många hästägare i skaraområdet prioriterar.

Man får fakiskt lära sig att börja förstå att man får vad man är villig att betala för. Tyvärr i vissa fall.

*kk*
Inlägg och bild finns på facbook i en grupp, där hästägaren själv har skrivit. Hovslagaren är inte utbildad och samma hovslagare kommer ut idag för att försöka fixa till detta (vilket imin värld känns omöjligt, ska han klistra på det han tagit bort, liksom...)

Tjejen som äger hästen är minderårig och hennes mamma har hand om ekonomin över hästen, hästen har varit skadad/stått på klinik vad jag förstår och kostat en massa pengar, tjejen gör allt hon kan för att påverka mamman att ta ut veterinär och en annan hovslagare. Usch, vilken sits, tycker så synd om tjejen!!! :(

Senast ändrad:

Och med tanke på resultatet vore allt annat en omöjlighet. Billigt va det säker oxå, jag vet av erfarenhet vad många hästägare i skaraområdet prioriterar.

Man får fakiskt lära sig att börja förstå att man får vad man är villig att betala för. Tyvärr i vissa fall.

Inte bara i det geografiska området, överallt. Den främsta egenskapen en hovslagare ska inneha är att denne är billig. Därmed inte sagt att jag pekar ut just denna hästägaren (som inte verkar ha det så enkelt) utan att jag själv stött på detta flera gånger.

Amen kära nån!

Stackars, stackars häst och stackars tjej!

Hoppas det ordnar sig för dem!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 132
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 469
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 780
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Det står en häst i mitt stall som i princip varit mer eller mindre varit halt i 6 år. Ägaren har försökt sätta sig in i det, och...
Svar
12
· Visningar
2 180
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka