Blödde vid verkning, vad anser ni?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Blödde vid verkning, vad anser ni?

Och med tanke på resultatet vore allt annat en omöjlighet. Billigt va det säker oxå, jag vet av erfarenhet vad många hästägare i skaraområdet prioriterar.

Man får fakiskt lära sig att börja förstå att man får vad man är villig att betala för. Tyvärr i vissa fall.[/QUOTE]

inte att det gäller alltid Coari men känna igen såna mentalitit bland månge häst äger;
dom springer runt och fråga "WHO´S THE CHEAPEST"!!!!
Sorry, I just couldn´t help myslef :D

*kk*
Inlägg och bild finns på facbook i en grupp, där hästägaren själv har skrivit. Hovslagaren är inte utbildad och samma hovslagare kommer ut idag för att försöka fixa till detta (vilket imin värld känns omöjligt, ska han klistra på det han tagit bort, liksom...)

Tjejen som äger hästen är minderårig och hennes mamma har hand om ekonomin över hästen, hästen har varit skadad/stått på klinik vad jag förstår och kostat en massa pengar, tjejen gör allt hon kan för att påverka mamman att ta ut veterinär och en annan hovslagare. Usch, vilken sits, tycker så synd om tjejen!!! :(

Då fick vi svar på det, det var mer än jag visste! Jag misstänkte att han inte var utbildad, men visste inte om det var hörsägen eller inte och tänkte därför inte säga säkert. Tack för uppdateringen, har inte pratat med ägaren sen igår fm.
Tjejen har faktiskt ringt och bett en annan hovslagare komma ut och också bedöma skadorna, se om de kan göra något och om inte att rekommendera veterinär. men de vill inte "fortsätta" på ett skitarbete någon annan påbörjat.
Jag sa till henne igår att det inte kostar att ringa och fråga om råd hos veterinären, men hon är som sagt minderårig och jag är inte hästägaren.
Vet inte hur det gått sen.

Senast ändrad:

*KL*

Nu är det ju så att alla "hemmapulare" och "icke utbildade" är INTE nötter heller...

Se bara på travet, hur många av de har gått utbildning ?

Min pappa har ingen officiell utbildning men gått som "lärling" vid skoningar och fick på den tiden det begav sej tom tips och råd av mannen som på den tiden var chef över hovslagarutbildningen i Skara.

Han skor förvisso (och har alltid gjort) bara våra egna hästar. Vi har ALDRIG fått några som helst klagomål på skoningar/verkningar. Själv har jag "tappskokompetens" genom skolan (gymnasiet) och kan HJÄLPLIGT slå på en sko ;) Men gör det verkligen bara om det är en "akutsituation" ;)

Så jag är inte för ett "förbud" för att "hemmapulare" inte får sko som det finns i England...

*kk*
Inlägg och bild finns på facbook i en grupp, där hästägaren själv har skrivit. Hovslagaren är inte utbildad och samma hovslagare kommer ut idag för att försöka fixa till detta (vilket imin värld känns omöjligt, ska han klistra på det han tagit bort, liksom...)

Tjejen som äger hästen är minderårig och hennes mamma har hand om ekonomin över hästen, hästen har varit skadad/stått på klinik vad jag förstår och kostat en massa pengar, tjejen gör allt hon kan för att påverka mamman att ta ut veterinär och en annan hovslagare. Usch, vilken sits, tycker så synd om tjejen!!! :(

Man ska tycka synd om hästen, det är den som har ont:arghh:

Vad ska man säjer??? föraldra som köpa barnen häster men har inte råd att vårda dom :banghead:

*kk*
Inlägg och bild finns på facbook i en grupp, där hästägaren själv har skrivit. Hovslagaren är inte utbildad och samma hovslagare kommer ut idag för att försöka fixa till detta(

Tror inte detta är rätt forum för att finna *kk* :o :) ;)

Seriöst,, jag har redan vid första inlägget från TS förstått att här står det inte rätt till och därav min "något fräna tonläge" mot främst TS i ett försök att få henne att delge FAKTA i stället för att bara svammla i hörsägen.

Tack för att du delgett fakta och främst FÖRSTA HANDS UPPGIFTER som är långt i från vad TS på heder å samvete svarade i en qoute till mig..

Frågan är vem ljuger?????

Eftersom jag är en av få i klubben vägra facebook så hade jag ingen aning om hur illa det är,, jag har dock för mig att jag tidigare läst ngt om en liknande situation i ngn tråd.

Kanske är detta samma tjej och visst är det synd om henne men nu lägger vi focus på den som verkligen lider,,, vad kan vi göra för att hjälpa denna häst??

Om det stämmer som står på FB så anser jag att stallägaren bör bli informerad om läget så att denne kan ta tag i hästägaren(mamman) och förklara för henne vad hon gör sig skyldig till om hon inte tar ut en veterinär OMEDELBART :rage:

Om jag förstår det rätt så står du i samma stall, så du kanske kan göra hästen en tjänst och prata med stallägaren?

Jag TROR faktiskt att stallägaren kan ses som i någon mån ansvarig för hur hästarna sköts på anläggningen, jag vet att iaf vår stallägare pratat om det någon gång, att hon liksom kan bli ytterst ansvarig om det slarvas allvarligt. Och det kan man ju säga att det gjorts i det här fallet :eek:

*KL*

Nu är det ju så att alla "hemmapulare" och "icke utbildade" är INTE nötter heller...

Se bara på travet, hur många av de har gått utbildning ?

Min pappa har ingen officiell utbildning men gått som "lärling" vid skoningar och fick på den tiden det begav sej tom tips och råd av mannen som på den tiden var chef över hovslagarutbildningen i Skara.

Han skor förvisso (och har alltid gjort) bara våra egna hästar. Vi har ALDRIG fått några som helst klagomål på skoningar/verkningar. Själv har jag "tappskokompetens" genom skolan (gymnasiet) och kan HJÄLPLIGT slå på en sko ;) Men gör det verkligen bara om det är en "akutsituation" ;)

Så jag är inte för ett "förbud" för att "hemmapulare" inte får sko som det finns i England...

Nu hamnar ju detta lite OT men naturligtvis finns det utbildade nötter precis som outbildade nötter.. Skillnaden är att den utbildade nöten borde vara mindre än den outbildade.

Ska vi se på travet i dag så vet jag att dom mest störst framgång sedan år tillbaka har utbildade yrkesutövare, det är heller ingen slump att tävlingshästar inom trav inte får bli försäkrade mot förslitnings skador.

Jag tycker man ska hålla isär begreppen,, lika väl som yrkesutövare begripa att man inte kan sko ett halvblod som en travare, en raggsocka som ett fullblod, inte sko en haflinger som irländare och inte en travare som Lusitano osv osv..............

Hästar är individer och ska sko utifrån sina individuella förutsättningar och fysiologiskt.

Det vi tagit del av i tråden är ett levande (halvslaktande) bevis på en icke fysiologisk utförd skoning mer än att man lyckats se till att tåkappan pekar uppåt istället för neråt.

Så jävla illa är det tyvärr och slutligen vill jag bara på försekommen anledning förklara att jag är den första som är för att hovslagare granskas kritiskt men jag blir faktiskt förbannad när man kritiskt granskar ett utförande som under inga omständigheter är utfört av en hovslagare!

Vissa som svarat hur illa denna skoning är förvånar mig med att ni inte noterat att detta utförande är inte utfört av en hovslagare.

Fast nu vet vi ju det.

Nu hamnar ju detta lite OT men naturligtvis finns det utbildade nötter precis som outbildade nötter.. Skillnaden är att den utbildade nöten borde vara mindre än den outbildade.

Ska vi se på travet i dag så vet jag att dom mest störst framgång sedan år tillbaka har utbildade yrkesutövare, det är heller ingen slump att tävlingshästar inom trav inte får bli försäkrade mot förslitnings skador.

Jag tycker man ska hålla isär begreppen,, lika väl som yrkesutövare begripa att man inte kan sko ett halvblod som en travare, en raggsocka som ett fullblod, inte sko en haflinger som irländare och inte en travare som Lusitano osv osv..............

Hästar är individer och ska sko utifrån sina individuella förutsättningar och fysiologiskt.

Det vi tagit del av i tråden är ett levande (halvslaktande) bevis på en icke fysiologisk utförd skoning mer än att man lyckats se till att tåkappan pekar uppåt istället för neråt.

Så jävla illa är det tyvärr och slutligen vill jag bara på försekommen anledning förklara att jag är den första som är för att hovslagare granskas kritiskt men jag blir faktiskt förbannad när man kritiskt granskar ett utförande som under inga omständigheter är utfört av en hovslagare!

Vissa som svarat hur illa denna skoning är förvånar mig med att ni inte noterat att detta utförande är inte utfört av en hovslagare.

Fast nu vet vi ju det.

Tåkappan pekar uppåt istället för neråt :confused:
Mena du att skon har sätts på upp - ner?
Nej, nu för du tänke igen.

Idag hade stallkamraten uppe en halvny (hon har haft honom innan för flera år sedan) hovslagare för att verka och sko hennes häst.
Hästen blöder efter verkningen på tre hovar, mest på höger fram. Hovisen säger inget om det direkt, utan ber ägaren gå lite med hästen för att se så den inte haltar, vilket den inte gör.
Ägaren är nu riktigt orolig, och jag har aldrig varit med om detta förut heller. Så, vad säger ni allvetande buke, om detta?

image_1366645983520930_51755ecf9606ee7c62c81d1c.jpg

Nej, sko är rätt siden upp!
Non annan som se nåt jag inte se???

Tack.. antar jag.. ;):p

Fast jag hänger ändå inte med i var du menar att TS ljugit, men det spelar ingen roll, vi kan släppa det :D

Tjejen har faktiskt ringt och bett en annan hovslagare komma ut och också bedöma skadorna, se om de kan göra något och om inte att rekommendera veterinär. men de vill inte "fortsätta" på ett skitarbete någon annan påbörjat.

Se till att få tag i en veterinär eller en av jordbruksverket Godkänd Hovslagare som dokumenterar den åverkan och skador som den förra hovslagaren orsakat. Om allt journalförs korrekt behöver den nya hovslagaren inte vara orolig för att få problem.

Vidare behöver det inte bli så dyrt att hjälpa hästeni ett akut stadie. Det enklaste hovslagaren/veterinären kan göra är att ta av skorna, tvätta såren samt gipsa.
Om hovslagaren/veterinären visar hur man gör kan säkert hästägaren själv gipsa om hästen var tredje, fjärde dag i ca 12-14 dagar tills att en kompetent hovslagare kan sko den med lämliga beslag.

Då för det vara ett trollkar VAT, inte mycket där att jobba med.
Och att kalla det för Hovslageri kan diskuteras :meh:

Se till att få tag i en veterinär eller en av jordbruksverket Godkänd Hovslagare som dokumenterar den åverkan och skador som den förra hovslagaren orsakat. Om allt journalförs korrekt behöver den nya hovslagaren inte vara orolig för att få problem.

Jag har all kompetens och även erbjudit mig att helt gratis bistå med både behandling och dokumentering..

Det jag klurar lite på men som du (som synsk) verkar ha stenkoll på är hur fasen ska jag dokumentera och journalföra historiken och främst då förutsättningarna för denna skoning och hur det såg ut innan vi nu har vetskapen om dagsstatus.

Som du säker känner till så ser man i många fall helt bedrövligt utförda arbeten,, både från kreti och "yrkesutövande" det som man bör ha i åtanke är att varsig godkännd hovslagare, Veterinär eller annan s.k. världsmästare kan dokumentera det man inte har kännedom om i historik..

Jag har mer än en gång från "experter" fått pekfinger för hur illa skoningen ser ut, ända tills jag delgivit dokumentationen av hur det såg ut innan denna skoning utfördes.

Hur journalför du en utförd skoning som tidigare utförts av en "kollega" där du inte ens känner till historiken, vad vet vi om förutsättningarna,, hur (kanske) mkt större åverkan denna individs hovar hade..

Många ggr har man gjort allt för att få resultat,, det såg ut som skit innan och det ser fortfarande inte bra ut..

Det värsta av allt ,, Hur dokumenterar man och journalför som godkänd hovslagare den åverkan och skador som den tidigare (godkända hovslagaren) har åsamkat den enskilda individen utan att få framtida problem genom att klassas som okollegial???

Stackars häst!

Man är skyldig som djurägare att se till att ens häst får veterinärvård om det behövs. Är hästen halt av det här och svullen upp mot bogen är det läge att prata med tjejens mamma alt stallägaren.

Den där låtsashovslagaren måste bort från hästen. Att lämna det där och tycka det är ett ok jobb är hemskt.

Nu tycker jag faktiskt att ni andra i stallet får ta och hjälpa hästen!
Den ska inte behöva lida för att familjen som äger den är för okunniga/snåla. Då får man gripa in som utomstående. Trots att det kanske leder till en jobbig sits för er.

Det jag klurar lite på men som du (som synsk) verkar ha stenkoll på är hur fasen ska jag dokumentera och journalföra historiken och främst då förutsättningarna för denna skoning och hur det såg ut innan vi nu har vetskapen om dagsstatus.

Hur journalför du en utförd skoning som tidigare utförts av en "kollega" där du inte ens känner till historiken, vad vet vi om förutsättningarna,, hur (kanske) mkt större åverkan denna individs hovar hade.

Det värsta av allt ,, Hur dokumenterar man och journalför som godkänd hovslagare den åverkan och skador som den tidigare (godkända hovslagaren) har åsamkat den enskilda individen utan att få framtida problem genom att klassas som okollegial???

Nu gör du det väl ändå svårare än vad det är!
Man behöver för guds skull inte efterforska och dokumentera hela hästens levnadshistoria för att kunna journalföra hur det såg ut när man började sitt arbete med hästen.
Vidare är ju en journal inte en offentlig handling och vi har dessutom tystnadsplikt så jag ser inte problemen.

Du kan givetvis bara ta ansvar för det du själv gör och har ju att arbeta med hur hästen ser ut nu. Det enklaste är väl att ta ett antal fotografier på hur hästen ser ut när du först får hand om den. Är den halt eller har en rörelsestörning kan den väl lämpligen även filmas. Forstätt sedan att fotografera vid varje verking / skoning tills hästen ser ut som du vill att den ska.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 131
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 467
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 780
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Det står en häst i mitt stall som i princip varit mer eller mindre varit halt i 6 år. Ägaren har försökt sätta sig in i det, och...
Svar
12
· Visningar
2 180
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka