Det är väl ändå lite långsökt.

Varför det?
Om du kollar på den allmänna utredningen för anemi nämns hemolys där och du har rätt, visst menar jag reticulocyter.
Jag utreddes när jag hade anemi, hamnade hos hematologen och jag hade tydligen hereditär sfärocytos.

konstiga blodkroppar

De kan inte se blodkropparnas utseende på vanligt blodprov, krävs andra prov för det men om dom misstänker just sfärocytos så är retisulocyter över referens och haptoglobin under ref.
När den röda blodkroppen går sönder i förtid i mjälten återvinns bla järn så höga järnvärden hos en människa i hemolys är inte konstigt.

De kan inte se blodkropparnas utseende på vanligt blodprov, krävs andra prov för det men om dom misstänker just sfärocytos så är retisulocyter över referens och haptoglobin under ref.
När den röda blodkroppen går sönder i förtid i mjälten återvinns bla järn så höga järnvärden hos en människa i hemolys är inte konstigt.
För några månader sedan togs sju rör blod på uppdrag av hematologen.
Så jag tror att jag är under god kontroll.

Just nu vet de inte varför jag snabbt sjunker i blodvärde. Tidigare har frågeställningen varit varför jag har lågt blodvärde och har haft hela livet. Detta att jag snabbt sjunker och behöver blod var fjärde-sjätte vecka är nytt.

Kanske tur att jag jobbar så jag ser vårdcentralen från fönstret. jag är ju på provtagning stup i ett. ;)

För några månader sedan togs sju rör blod på uppdrag av hematologen.
Så jag tror att jag är under god kontroll.

Just nu vet de inte varför jag snabbt sjunker i blodvärde. Tidigare har frågeställningen varit varför jag har lågt blodvärde och har haft hela livet. Detta att jag snabbt sjunker och behöver blod var fjärde-sjätte vecka är nytt.

Kanske tur att jag jobbar så jag ser vårdcentralen från fönstret. jag är ju på provtagning stup i ett. ;)

Var frågvis när du kommer till hematologen, att vara delaktig i de prov mm de tar.
Jag mådde bra av det och lärde mig mycket.
Lycka till!

Var frågvis när du kommer till hematologen, att vara delaktig i de prov mm de tar.
Jag mådde bra av det och lärde mig mycket.
Lycka till!
Ska hålla det i minne. :)
Det är lååååååång väntetid för att komma till hematologen. Jag har inga förhoppningar att komma dit före sommaren/hösten....
När min läkare tog konstakt med dem för att rådgöra så tog det fem månader för dem att ens svara.

Men jag litar fullt på mina väldigt engagerade läkare. Är lyckligt lottad i att ha läkare som går att kommunicera med och som både lyssnar och kommunicerar.

Kan ingenting så är bara nyfiken. Men har de tittat på benmärgen, hur produktionen ser ut? Kom att tänka på det bara iom att jag hade en häst med hemolytisk anemi och minns de när de avfärdat inre blödning osv kollade just bla benmärgen, hur bildandet såg ut.

Nu kan det vara en korkad fråga kanske, men blev nyfiken. Och den är inte menat som ett tips att du borde be läkarna att... De har garanterat bättre koll än hela buke ihop.

Hoppas du snart får veta vad det beror på!

Kan ingenting så är bara nyfiken. Men har de tittat på benmärgen, hur produktionen ser ut? Kom att tänka på det bara iom att jag hade en häst med hemolytisk anemi och minns de när de avfärdat inre blödning osv kollade just bla benmärgen, hur bildandet såg ut.

Nu kan det vara en korkad fråga kanske, men blev nyfiken. Och den är inte menat som ett tips att du borde be läkarna att... De har garanterat bättre koll än hela buke ihop.

Hoppas du snart får veta vad det beror på!
Nix. Det är inte kollat.

Av vad jag hittills begripit så är det en åtgärd som ligger väldigt långt ner i listan.
Det senaste är leverprover. Och som sagt MR nästa vecka.
Jag har fattat det som att de misstänker att jag blöder invärtes. vilket itne känns helt otroligt med tanke på mina buksmärtor efter att jag druckit och ibland efter att jag ätit.

Nix. Det är inte kollat.

Av vad jag hittills begripit så är det en åtgärd som ligger väldigt långt ner i listan.
Det senaste är leverprover. Och som sagt MR nästa vecka.
Jag har fattat det som att de misstänker att jag blöder invärtes. vilket itne känns helt otroligt med tanke på mina buksmärtor efter att jag druckit och ibland efter att jag ätit.
Ingen skön känsla! Hoppas att de hittar orsaken.
När jag hade det, hittade de inget "fel". Fick blod och fick äta... Vad det nu var... Massor av tillskott var det i alla fall. Som skulle hjälpa mig att lättare ta upp järnet på något sätt. Det här var ju över 20 år sedan, så mitt minne sviktar.
Vill minnas att jag även hade katastrofalt låga värden på magnesium, zink och koppar. Har sedan dess ätit tillskott och mår ok.
Men jag har inte så bra värden att jag är önskvärd som blodgivare.
Hoppas att det är något som är "lätt" att åtgärda i alla fall, tycker du har haft din dos. <3

Tog kontakt med medicinmottagningen eftersom jag inte hört nåt.

De säger att min läkare kommer att ringa mig. Men de vet inte när.
Senast hon ringde mig var det vid sjutiden på kvällen.

Jag mår inte bra och ska sitta här och vänta utan att veta något. Högst frustrerande.

Och så ringde läkaren. Kommenterade mig till akuten. Här får jag träffa min vårdcentralsläkare som är på fortbildning! Behövde inte dra någon bakgrund - han har full koll på mig.
Han lägger in mig och vill skynda på undersökningarna. MR t.ex.
Så här ligger jag på ett rum och väntar på att få komma upp på avdelning.

Tur jag kastade ut katterna innan jag åkte hemifrån...

Och så ringde läkaren. Kommenterade mig till akuten. Här får jag träffa min vårdcentralsläkare som är på fortbildning! Behövde inte dra någon bakgrund - han har full koll på mig.
Han lägger in mig och vill skynda på undersökningarna. MR t.ex.
Så här ligger jag på ett rum och väntar på att få komma upp på avdelning.

Tur jag kastade ut katterna innan jag åkte hemifrån...

Håller tummarna du snart mår bättre (det brukar du väl göra när du fått blod, en stund i alla fall?) och även snart har några svar!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 200
Senast: manda
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 942
Senast: Kilauea
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
2 068
Senast: AraSlei
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är faktiskt riktigt imponerad. Mina förväntningar överträffades uppenbarligen. Jag fick ett tips om att det finns en webtjänst där...
Svar
0
· Visningar
533
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama