Har du kollat om du har sfärocytos?
Det är väl ändå lite långsökt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har du kollat om du har sfärocytos?
Vet du om du har överskott av erytrocyter, omogna röda blodkroppar ?
Kommer du till hematologen så tar de hand om dig!
Det är väl ändå lite långsökt.
konstiga blodkroppar
För några månader sedan togs sju rör blod på uppdrag av hematologen.De kan inte se blodkropparnas utseende på vanligt blodprov, krävs andra prov för det men om dom misstänker just sfärocytos så är retisulocyter över referens och haptoglobin under ref.
När den röda blodkroppen går sönder i förtid i mjälten återvinns bla järn så höga järnvärden hos en människa i hemolys är inte konstigt.
För några månader sedan togs sju rör blod på uppdrag av hematologen.
Så jag tror att jag är under god kontroll.
Just nu vet de inte varför jag snabbt sjunker i blodvärde. Tidigare har frågeställningen varit varför jag har lågt blodvärde och har haft hela livet. Detta att jag snabbt sjunker och behöver blod var fjärde-sjätte vecka är nytt.
Kanske tur att jag jobbar så jag ser vårdcentralen från fönstret. jag är ju på provtagning stup i ett.
Ska hålla det i minne.Var frågvis när du kommer till hematologen, att vara delaktig i de prov mm de tar.
Jag mådde bra av det och lärde mig mycket.
Lycka till!
Nix. Det är inte kollat.Kan ingenting så är bara nyfiken. Men har de tittat på benmärgen, hur produktionen ser ut? Kom att tänka på det bara iom att jag hade en häst med hemolytisk anemi och minns de när de avfärdat inre blödning osv kollade just bla benmärgen, hur bildandet såg ut.
Nu kan det vara en korkad fråga kanske, men blev nyfiken. Och den är inte menat som ett tips att du borde be läkarna att... De har garanterat bättre koll än hela buke ihop.
Hoppas du snart får veta vad det beror på!
Varför det?
Om du kollar på den allmänna utredningen för anemi nämns hemolys där och du har rätt, visst menar jag reticulocyter.
Jag utreddes när jag hade anemi, hamnade hos hematologen och jag hade tydligen hereditär sfärocytos.
Ingen skön känsla! Hoppas att de hittar orsaken.Nix. Det är inte kollat.
Av vad jag hittills begripit så är det en åtgärd som ligger väldigt långt ner i listan.
Det senaste är leverprover. Och som sagt MR nästa vecka.
Jag har fattat det som att de misstänker att jag blöder invärtes. vilket itne känns helt otroligt med tanke på mina buksmärtor efter att jag druckit och ibland efter att jag ätit.
Och så ringde läkaren. Kommenterade mig till akuten. Här får jag träffa min vårdcentralsläkare som är på fortbildning! Behövde inte dra någon bakgrund - han har full koll på mig.
Han lägger in mig och vill skynda på undersökningarna. MR t.ex.
Så här ligger jag på ett rum och väntar på att få komma upp på avdelning.
Tur jag kastade ut katterna innan jag åkte hemifrån...
Här går det undan.. .
Gjort MR och nu ska jag få blod. benmärgsprov beställt men blir inte idag.
Får åka hem inatt när jag fått blodet. Tack och lov. Bestämt.mig för att vara hemma från jobbet imorgon. Tror jag kommer att ha lite 'baksmälla' imorgon och vara rätt slak.
Och jag håller medJag tycker du ska vara hemma tills påsk. Faktiskt.
Jag tycker du ska vara hemma tills påsk. Faktiskt.
Och jag håller med