Ja det är sant, men skulle kunna vara annan form av inflammatorisk sjukdom. Men blod i feces borde vara uteslutet då ja!
Det är det första man kollar via HC i regel men är väldigt ospecifikt faktiskt.. Tycker jag beställt det i parti och minut men sen när det kommit studier verkar nyttan ha varit sisådär..
Jag tror att om TS har hjälp av hematolog har de väldigt mycket bättre koll än vad vi på buke kan hitta, rent spontant. Jag har varit på hematologen som UL och jag kan inte tolka hälften av deras specialprover.. Sen ska man ju veta att ibland hittar man faktiskt inte orsaken till vissa sjukdomar. Medicinen kan inte allt. Det kan handla om vissa cancerformer, anemier, buksmärta, huvudvärk, konstiga utslag eller VARFÖR den där medicinen biter på just det den biter på.. ibland vet vi helt enkelt inte. Inte beroende på klåpare inom vården eller lathet eller ekonomi utan för att vi bara inte vet. Vi får helt enkelt behandla symtomen. Säger inte att det måste vara så i det här fallet, men att om det blir slutsatsen så kan det faktiskt vara så. Tycker ofta man ser både på fb och buke att "HUR kan de släppa det/sluta utreda innan de VET vad det är" men ibland är det inte meningsfullt att utreda mer för vi kan inte mer än så. Även vården har sina tillkortakommanden.