Ja det är sant, men skulle kunna vara annan form av inflammatorisk sjukdom. Men blod i feces borde vara uteslutet då ja!

Det är det första man kollar via HC i regel men är väldigt ospecifikt faktiskt.. Tycker jag beställt det i parti och minut men sen när det kommit studier verkar nyttan ha varit sisådär..

Jag tror att om TS har hjälp av hematolog har de väldigt mycket bättre koll än vad vi på buke kan hitta, rent spontant. Jag har varit på hematologen som UL och jag kan inte tolka hälften av deras specialprover.. :crazy: Sen ska man ju veta att ibland hittar man faktiskt inte orsaken till vissa sjukdomar. Medicinen kan inte allt. Det kan handla om vissa cancerformer, anemier, buksmärta, huvudvärk, konstiga utslag eller VARFÖR den där medicinen biter på just det den biter på.. ibland vet vi helt enkelt inte. Inte beroende på klåpare inom vården eller lathet eller ekonomi utan för att vi bara inte vet. Vi får helt enkelt behandla symtomen. Säger inte att det måste vara så i det här fallet, men att om det blir slutsatsen så kan det faktiskt vara så. Tycker ofta man ser både på fb och buke att "HUR kan de släppa det/sluta utreda innan de VET vad det är" men ibland är det inte meningsfullt att utreda mer för vi kan inte mer än så. Även vården har sina tillkortakommanden.

Nu sitter jag i ett rum på akuten. Gick till jobbet efter en riktigt skaplig dag igår. Men världen var inte stilla idag. Så min platschef körde mig hit. Få se vad som händer nu.

biteme_bigarmhug.gif

Vänta är inte min bästa gren...
De sa att det skulle ta ungefär en timme att få provsvar. Nu har det gått tre timmar sedan provtagning.
Trött och otålig. Vore skönt om världen stannade och jag blev av med huvudvärken.

Det är det första man kollar via HC i regel men är väldigt ospecifikt faktiskt.. Tycker jag beställt det i parti och minut men sen när det kommit studier verkar nyttan ha varit sisådär..

Jag tror att om TS har hjälp av hematolog har de väldigt mycket bättre koll än vad vi på buke kan hitta, rent spontant. Jag har varit på hematologen som UL och jag kan inte tolka hälften av deras specialprover.. :crazy: Sen ska man ju veta att ibland hittar man faktiskt inte orsaken till vissa sjukdomar. Medicinen kan inte allt. Det kan handla om vissa cancerformer, anemier, buksmärta, huvudvärk, konstiga utslag eller VARFÖR den där medicinen biter på just det den biter på.. ibland vet vi helt enkelt inte. Inte beroende på klåpare inom vården eller lathet eller ekonomi utan för att vi bara inte vet. Vi får helt enkelt behandla symtomen. Säger inte att det måste vara så i det här fallet, men att om det blir slutsatsen så kan det faktiskt vara så. Tycker ofta man ser både på fb och buke att "HUR kan de släppa det/sluta utreda innan de VET vad det är" men ibland är det inte meningsfullt att utreda mer för vi kan inte mer än så. Även vården har sina tillkortakommanden.

Vilket är det som är ospecifikt, förstod inte riktigt. F-Hb, koloskopi eller inflammationsparametrar?

Håller helt med dig och tror att du missförstått mig lite. Som jag tolkar TS text så har hon inte fått hjälp av hematolog, utan jag reagerade på att de släppte henne och hon var tvungen att söka sig tillbaks till VC (där hon som tur är har en bra läkare som nu konsulterar en hematolog), när de inte hittade något via proverna.

TS skriver:
"Och min vårdcentralsläkare säger att det nu är bortom hans kompetens och att det borde vara medicinmottagningens sak. Därifrån får jag inte hjälp - med motiveringen att de inte hittar någon förklaring. De har släppt mig med konstaterandet att de inte vet varför. "Det finns inget att göra"."

Det var det jag ställde mig frågande inför. Det hittar ingen förklaring, därför kan de inte göra något? Man släpper väl inte hem en patient med så lågt Hb att hon har svårt att stå på benen? Då gör man väl som du också skriver, behandlar symtomen?

Det kan ju även vara så att även om man hittar en orsak/diagnos så kan man inte bota den, utan en symtomatisk behandling behövs.

Sen har jag nog lite lätt att nörda in mig i detta med prover och tolkande, då det är vad jag jobbar med och finner mycket intressant, men jag håller här och hoppas TS får bra hjälp nu!

Höga ferritinvärden, dvs järndepåer, är ofta ett tecken på inflammation. Begär ut alla dina provsvar och kolla hur du ligger i förhållande till normalen. Träffar man flere olika läkare händer det ofta att det blir missförstånd ang vad som har kollats och åtminstone i mitt landsting så kan inte vårdcentralen se prover tagna på sjukhus och tvärtom per automatik.

Därför är det bra att få en utskrift på alla dina prov så du kan ta med dig och visa när du träffar läkaren.
Provsvaren kan gå att hitta på din sida på 1177 om ditt landsting släppt den. De flesta verkar ha gjort det nu.

Det låter ungefär som min svärfar. Diabetes, fått problem med njurarna och har även fått anemi - och de letar orsaken. Ett tag pratade de om leukemi, nu senast har de sagt att det är nån sjukdom som ev kan lösas av en stamcellstransplantation. De är dock inte helt säkra och han utreds fortfarande.

:banana:
Hemma!
Avkomman agerade taxi och sa när jag där i halvmörkret utanför stora entrén klev in i bilen - du har fått färg i ansiktet :rofl:

Oförskämt pigg. Men ska tända i pannan och gå och lägga mig i vanlig tid. Fast det känns onödigt. Längtar inte alls efter sängen - något som brukar börja vid sjutiden i vanliga fall.

Huka er. Nu är jag på gång igen. :D

:banana:
Hemma!
Avkomman agerade taxi och sa när jag där i halvmörkret utanför stora entrén klev in i bilen - du har fått färg i ansiktet :rofl:

Oförskämt pigg. Men ska tända i pannan och gå och lägga mig i vanlig tid. Fast det känns onödigt. Längtar inte alls efter sängen - något som brukar börja vid sjutiden i vanliga fall.

Huka er. Nu är jag på gång igen. :D

Yes! :banana: :banana:

Det låter ungefär som min svärfar. Diabetes, fått problem med njurarna och har även fått anemi - och de letar orsaken. Ett tag pratade de om leukemi, nu senast har de sagt att det är nån sjukdom som ev kan lösas av en stamcellstransplantation. De är dock inte helt säkra och han utreds fortfarande.
Det där låter intressant.
Vore intressant att veta vilket sjukhus/klinik han utretts på. Kanske kan mina läkare ha något utbyte av erfarenhet en liknande patient?

PM:ar

Jag har alltid haft blodbrist till och från. Som sämst 68. Utan att märka av det. Nu har jag på några månader rasat från 109 till 80, och mår skit. Järntabletter klarar jag inte, så räddningen har tidigare varit järn in i blodet. Nu blev det 2 påsar blod akut.

Back in business...

Tog blodprov i torsdags. Låg på 103 med snabbtest och 105 med annat prov.

Världen snurrade rejält idag på förmiddagen. Ringde 1177 (jäkla arbetskamrater som inte lät mig fortsätta ha lektioner ända fram tills lunch.....) Därifrån rekommenderades jag till vårdcentralen.
Promenerade dit - med vår platschef gående bredvid. Jag fick inte ens promenera 200 meter själv. :o

Blodvärde 95. Det har alltså sjunkit från 105 till 95 på sex dagar. Och ferritinvärde över 1000. De sände omedelbart remiss till medicin för att få blod.

Ringer medicin för att höra om remissen nått dem. Får beskedet att läkaren måste bedöma - eftersom järndepåerna är så höga. Lovas besked imorgon och kanske kan jag få komma in vid 11-snåret imorgon.

Håll tummarna. Jag är så yr att det snurrar även när jag blundar.

Back in business...

Tog blodprov i torsdags. Låg på 103 med snabbtest och 105 med annat prov.

Världen snurrade rejält idag på förmiddagen. Ringde 1177 (jäkla arbetskamrater som inte lät mig fortsätta ha lektioner ända fram tills lunch.....) Därifrån rekommenderades jag till vårdcentralen.
Promenerade dit - med vår platschef gående bredvid. Jag fick inte ens promenera 200 meter själv. :o

Blodvärde 95. Det har alltså sjunkit från 105 till 95 på sex dagar. Och ferritinvärde över 1000. De sände omedelbart remiss till medicin för att få blod.

Ringer medicin för att höra om remissen nått dem. Får beskedet att läkaren måste bedöma - eftersom järndepåerna är så höga. Lovas besked imorgon och kanske kan jag få komma in vid 11-snåret imorgon.

Håll tummarna. Jag är så yr att det snurrar även när jag blundar.

Har du kollat om du har sfärocytos?

Har du kollat om du har sfärocytos?
Jag kollas med stort antal rör blod stup i ett. Hade de varit något så lätt konstaterat som konstiga blodkroppar tror jag de hade sett det?
Jag har inga andra symptom som skulle kunna tyda på det.

Men vad vet jag. :) Jag tror att de kommer att utreda. Ska på MR nästa vecka. Och en remiss är sänd till hematologen. Igen.

Jag kollas med stort antal rör blod stup i ett. Hade de varit något så lätt konstaterat som konstiga blodkroppar tror jag de hade sett det?
Jag har inga andra symptom som skulle kunna tyda på det.

Men vad vet jag. :) Jag tror att de kommer att utreda. Ska på MR nästa vecka. Och en remiss är sänd till hematologen. Igen.

Vet du om du har överskott av erytrocyter, omogna röda blodkroppar ?
Kommer du till hematologen så tar de hand om dig!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 200
Senast: manda
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 942
Senast: Kilauea
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
2 068
Senast: AraSlei
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är faktiskt riktigt imponerad. Mina förväntningar överträffades uppenbarligen. Jag fick ett tips om att det finns en webtjänst där...
Svar
0
· Visningar
533
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama