tanten

Trådstartare
Hittade ingen riktigt bra tråd så jag startar en ny. Det är ett vildskott för det är sällsynt men vem vet - kanske det finns någon med erfarenhet att ta del av?

Jag har blodbrist. Riktigt rejäl sådan. Min vårdcentralsläkare ville sända mig till akuten igår kväll men de kunde inte ta emot för de hade vinterkräksjuka och var kort om personal (mig hade det inte gjort nåt för jag är immun) Så jag kommer att kallas in för att få blod någon av de närmaste dagarna. Samtidigt har jag stränga order att höra av mig till akuten om jag mår sämre under helgen.

Jag har alldeles fullmatade depåer i kroppen men jag för inte över järn till blodet. Ligger någonstans strax över 80 och mår riktigt uselt. Det hjälper alltså inte att äta järntabletter. Det är till och med så att jag inte bör äta dem för jag har så mycket järn i depåerna.

Jag har gjort koloskopi och gastroskopi för att utesluta att jag blöder invärtes. Det mesta är kollat. Tumörer är uteslutna. Det fanns en god misstanke om att jag inte hade nog med EPO i kroppen, men det visade sig vara helt normalt.

Jag ser inte det minsta fram emot att få blod för jag reagerade ganska kraftigt förra gången. Men samtidigt kan jag inte må såhär och inte klara att gå eller stå.

De flesta råd om blodbrist riktar sig till dem som har dåligt med järn i kroppen. Men det har jag ju mer än gott om. Finns något jag kan göra?

Det krävs ju mer än järn för att göra röda blodkroppar. Man kan få ganska mycket information av de s k blodkroppskonstanterna, t ex om de röda blodkroppar du har är stora eller små, hur många de är, om det finns många omogna, om det finns mycket eller lite hemoglobin i varje blodkropp etc.
Strax över 80 var ju inte så himla bra. Det bör ha sjunkit långsamt, annars skulle du ha svårt att stå på benen.

Det krävs ju mer än järn för att göra röda blodkroppar. Man kan få ganska mycket information av de s k blodkroppskonstanterna, t ex om de röda blodkroppar du har är stora eller små, hur många de är, om det finns många omogna, om det finns mycket eller lite hemoglobin i varje blodkropp etc.
Strax över 80 var ju inte så himla bra. Det bör ha sjunkit långsamt, annars skulle du ha svårt att stå på benen.
Tack för synpunkter. Antecknar.

Jag har svårt att stå på benen. :D
Men hematologen är inkopplad.

Hur kollar de att depåerna är fulla? Syns det på ett vanligt blodprov? En vän till mig ligger också väldigt lågt, och har fått järndropp som inte verkar hjälpa.

Hittade ingen riktigt bra tråd så jag startar en ny. Det är ett vildskott för det är sällsynt men vem vet - kanske det finns någon med erfarenhet att ta del av?

Jag har blodbrist. Riktigt rejäl sådan. Min vårdcentralsläkare ville sända mig till akuten igår kväll men de kunde inte ta emot för de hade vinterkräksjuka och var kort om personal (mig hade det inte gjort nåt för jag är immun) Så jag kommer att kallas in för att få blod någon av de närmaste dagarna. Samtidigt har jag stränga order att höra av mig till akuten om jag mår sämre under helgen.

Jag har alldeles fullmatade depåer i kroppen men jag för inte över järn till blodet. Ligger någonstans strax över 80 och mår riktigt uselt. Det hjälper alltså inte att äta järntabletter. Det är till och med så att jag inte bör äta dem för jag har så mycket järn i depåerna.

Jag har gjort koloskopi och gastroskopi för att utesluta att jag blöder invärtes. Det mesta är kollat. Tumörer är uteslutna. Det fanns en god misstanke om att jag inte hade nog med EPO i kroppen, men det visade sig vara helt normalt.

Jag ser inte det minsta fram emot att få blod för jag reagerade ganska kraftigt förra gången. Men samtidigt kan jag inte må såhär och inte klara att gå eller stå.

De flesta råd om blodbrist riktar sig till dem som har dåligt med järn i kroppen. Men det har jag ju mer än gott om. Finns något jag kan göra?

Som CillaW skriver så går det att få mycket information genom att titta på hur erytrocyterna ser ut, både genom MCV, MCH, reticulocyter och även i mikroskop för att bedöma eventuellt avvikande form. Detta kan ge ledtrådar till vilken form av anemi du lider av. Men det borde ju vara tagna såna prover redan kan jag tycka ? Liksom järn, TIBC, ferritin, kobalamin och folat. Vet du själv vilka prover som är tagna? Det är annars viktigt att alla prover tas innan du får en blodtransfusion.
Men är hematologen inkopplad så är du i bra händer, hoppas du snart får lite klarhet i vad anemin beror på!

Som CillaW skriver så går det att få mycket information genom att titta på hur erytrocyterna ser ut, både genom MCV, MCH, reticulocyter och även i mikroskop för att bedöma eventuellt avvikande form. Detta kan ge ledtrådar till vilken form av anemi du lider av. Men det borde ju vara tagna såna prover redan kan jag tycka ? Liksom järn, TIBC, ferritin, kobalamin och folat. Vet du själv vilka prover som är tagna? Det är annars viktigt att alla prover tas innan du får en blodtransfusion.
Men är hematologen inkopplad så är du i bra händer, hoppas du snart får lite klarhet i vad anemin beror på!
Det jag vet - som patient - är att hematologen ordinerade en rad blodprov. Man tog många rör, minns inte hur många prov det var. Fick beskedet att det skulle ta lång tid att få besked och det tog flera veckor då vissa prover sändes till Uppsala, som är mitt "stora" sjukhus.

Nu en månad senare finns besked och det jag kortfattat fått via telefon är att EPO är normalt. Samt att hematologen faktiskt inte kunnat se någon direkt orsak.

Det finns väl en massa andra svar också men inte tid att prata om det på en kort telefonkontakt som jag tog för att jag mår så dåligt.

Jag hade - som lekman - hoppet till att det skulle finnas ett klart svar efter en månads väntan på provsvar. Men inga svar finns. Och min vårdcentralsläkare säger att det nu är bortom hans kompetens och att det borde vara medicinmottagningens sak. Därifrån får jag inte hjälp - med motiveringen att de inte hittar någon förklaring. De har släppt mig med konstaterandet att de inte vet varför. "Det finns inget att göra".

Så min fina vårdcentralsläkare är den som kontaktat hematologen, och sa att han inte skulle nöja sig med det här. :love:

@tanten Låter märkligt att de skulle släppa dig innan de vet vad det är frågan om!? För att du sjunker i Hb är ju inte bra och någon orsak måste det ju finnas (jag har för mig att det här inte är första tråden du skriver om detta och alltså inte är första gången som ditt Hb blivit oförklarligt lågt?). Sen om det går att göra något åt grundorsaken går ju inte att säga innan man vet vad det är, kanske måste du få blodtransfusioner löpande.
Tur du har en bra läkare på VC!
Finns det något Diagnostiskt Centrum i närheten av dig? Det skulle kanske kunna vara en idé att få bli remitterad dit av VC-läkaren i så fall.

@tanten Låter märkligt att de skulle släppa dig innan de vet vad det är frågan om!? För att du sjunker i Hb är ju inte bra och någon orsak måste det ju finnas (jag har för mig att det här inte är första tråden du skriver om detta och alltså inte är första gången som ditt Hb blivit oförklarligt lågt?). Sen om det går att göra något åt grundorsaken går ju inte att säga innan man vet vad det är, kanske måste du få blodtransfusioner löpande.
Tur du har en bra läkare på VC!
Finns det något Diagnostiskt Centrum i närheten av dig? Det skulle kanske kunna vara en idé att få bli remitterad dit av VC-läkaren i så fall.
Diagnostiskt Centrum har jag inte hört talas om?

Ja, det är lite som att stånga huvudet i väggen. Men min vårdcentralläkare är guld. Han lyssnar, och talar till mig som jag är normalintelligent - inte förståndshandikappad....:D

Och blodvärdet är en följetong sedan 40 år. Men såhär illa har det inte varit förrän de senaste åren.
Hoppas innerligt slippa få blod regelbundet. Har fått det en gång och jösses så jag reagerade. Jag svällde upp och fick ödem överallt och mådde verkligen inget vidare. :cry: Men pigg blev jag :)

Fånigt att inte vara arbetsför för att jag är trött, vimsig och ser illa. Jag VILL jobba.

Diagnostiskt Centrum har jag inte hört talas om?

Ja, det är lite som att stånga huvudet i väggen. Men min vårdcentralläkare är guld. Han lyssnar, och talar till mig som jag är normalintelligent - inte förståndshandikappad....:D

Och blodvärdet är en följetong sedan 40 år. Men såhär illa har det inte varit förrän de senaste åren.
Hoppas innerligt slippa få blod regelbundet. Har fått det en gång och jösses så jag reagerade. Jag svällde upp och fick ödem överallt och mådde verkligen inget vidare. :cry: Men pigg blev jag :)

Fånigt att inte vara arbetsför för att jag är trött, vimsig och ser illa. Jag VILL jobba.

Jag är inte säker på att det finns överallt och är uppbyggt på samma sätt där det finns. Men som jag förstått så kan patienter utan klar diagnos, men med misstänka allvarliga sjukdomar (dit oförklarligt patologiskt lågt Hb borde höra (?)) remitteras dit för vidare utredning, för att sedan slussas vidare till rätt avdelning när diagnos är satt.

Vet du om det gjordes någon utredning på transfusionskomplikationen?

När mitt hb har varit väldigt lågt har det ffa berott på att jag förlorat blod. För mig reagerar hb inte så mycket på järn och ferritin, de kan vara låga men hb fortfarande normalt. För dig är det tvärtom verkar det som. Antar att de kollat B12? Du måste kräva vidare utredning, har du ingen brist så måste du antigen förlora blod eller så är det något fel på din kropps förmåga att tillverka hemoglobin. De kan inte bara skicka hem dig utan uppföljning!

Jag tycker det är underbart att få blod, är som en infusion av livskraft haha. Försök att tänka på att blodet kommer få dig att må bättre sen. :)

Höga ferritinvärden, dvs järndepåer, är ofta ett tecken på inflammation. Begär ut alla dina provsvar och kolla hur du ligger i förhållande till normalen. Träffar man flere olika läkare händer det ofta att det blir missförstånd ang vad som har kollats och åtminstone i mitt landsting så kan inte vårdcentralen se prover tagna på sjukhus och tvärtom per automatik.

Därför är det bra att få en utskrift på alla dina prov så du kan ta med dig och visa när du träffar läkaren.

Usch vad jobbigt. Vet att när mamma, efter cancern och allt kring det, fick så låga blodvärden så de fick ge henne transfusioner så var b12 inblandat. Efter andra gången som slutade med transfusion fick hon börja ta tillskott och sen har det fungerat fint och inte behövts transfusioner. Men så stor hjälp för dig är det ju inte...

Nix. Man konstaterade bara att jag reagerat när jag hade läkarkontakr nåt halvår senare.

Då var det troligtvis en lättare reaktion (även om det inte kändes så för dig!), då brukar utredning inte göras.

Det hade ju varit väldigt intressant att veta vilka prover som var tagna och resultaten av dessa, utan den vetskapen är det omöjligt att sia. Anemi kan bero på en herrans massa saker mer än järnbrist.
Har man tagit prov för att utesluta hemolys? DAT?
Blod i feces/urin?
Inflammationssjukdomar?

Då var det troligtvis en lättare reaktion (även om det inte kändes så för dig!), då brukar utredning inte göras.

Det hade ju varit väldigt intressant att veta vilka prover som var tagna och resultaten av dessa, utan den vetskapen är det omöjligt att sia. Anemi kan bero på en herrans massa saker mer än järnbrist.
Blod i feces/urin?
Inflammationssjukdomar?

Eftersom koloskopi/gastroskopi är gjort borde ju inflammatoriska mag-tarmsjukdomar ha kunnat uteslutas iaf (de har jag koll på efter allt petande de gjorde på mig för att konstatera Crohns).

Ja det är sant, men skulle kunna vara annan form av inflammatorisk sjukdom. Men blod i feces borde vara uteslutet då ja!

Jo, det var därför jag la till mag-tarmsjukdomar. Har man så dåligt blodvärde som @tanten har (jag har varit nere på något liknande i akut obehandlat skov) så syns det tydligt på slemhinnan (plus att blodproverna är åt helvete då). Jag brukar titta på skärmen när de gör koloskopi på mig :D

Blod i feces/urin?
Inflammationssjukdomar?
De har kollat en hel massa förra gången det här hände.
Bland annat för att jag ligger högre i sänka om vintrarna. Men det sa en njurläkare bara var att vänta med mina något tilltufsade njurar - efter 44 år som diabetiker. Jag är ultraljudad, lungröntgad, njurbiopsi är tagen. Ja, jag tror att det mesta finns det värden på.

Men min VC-läkare kommer tillbaka från semester efter helgerna och kommer att ta tag i mig igen då.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 200
Senast: manda
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 942
Senast: Kilauea
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
2 068
Senast: AraSlei
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är faktiskt riktigt imponerad. Mina förväntningar överträffades uppenbarligen. Jag fick ett tips om att det finns en webtjänst där...
Svar
0
· Visningar
533
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama