Blockhalt... avvaktan är olidlig...

biffen

Trådstartare
Min älskade har så ont och jag mår så dåligt. :cry:
Tittade till hästarna flera gånger under morgontimmarna - allt väl.
Tänkte åka och titta på KM i dressyr en sväng och kollade till hästarna igen och såg att det var något som var fel - jättefel :crazy:

Biffen stödde inte alls på höger bak. Kunde inte se något slags sår, eller svullnad. Försökte ta in honom men han rubbade sig inte ur fläcken. Hämtade sambon och med visst besvär fick jag ut honom ur hagen och upp på gården så jag kunde spola av benen och undersöka noggrannare. Inget fanns att hitta.

Baxade under lite mera slit in hästen i stallet och där står han i sin box på samma ställe i princip. Lägger ingen tyngd alls på hb. Han har feber (pga smärtan??) och mycket ont.

Går in och ringer vet. (Jourvet - röd dag) Hon säger det jag visste hon skulle säga. Det finns inget hon egentligen kan göra. Kliniken är naturligtvis stängd här (närmast öppna blir Uppsala ca 25 mil bort) utan jag är tvingad att se honom lida till imorgon bitti då kliniken här har öppet.

Nu har en svullnad uppenbarat sig (jag måste ha kommit ut stax efter vad det nu var som hände) strax under knäleden. Han är jättespänd och öm därifrån och uppåt på insidan av benet.

Satt därute och erbjöd honom vatten och lite pellets och grät.
Det känns kört och jag funderar på vad som väntar oss imorgon. Ser hur han trixar för att sätta ner tån på rätt sätt så att han avlastar lite utan att det gör ont högre upp. Lindar de övriga benen för stöd.

Han har varit extremt halt förut - pga lymfangit - så han kan ju vara ordentligt halt även om det inte är fråga om fraktur eller liknande.

Vet inte vad jag vill med detta mer än att få skriva av mej lite - ursäkta om det är rörigt.
Kanske nån vet om jag kan linda om eller om det är bättre att skippa det.

Sen bekymrar jag mej för hur vi ska få in honom i transporten och hur han ska klara av resan... min lilla vän :cry:
Eller om jag ska försöka få honom till Uppsala, men det känns inte rätt att transportera honom så långt och så länge när han har så ont.

Håll några tummar för oss. Hur ska jag stå ut tills jag vet?

Sv: Blockhalt... avvaktan är olidlig...

Du ska naturligtvis ta ut en veterinär bums. Den kan sedan göra en första bedömning av skadan. Har hästen en fraktur ska den inte behöva stå med den tills i morgon.

Min gammeltant sparkade bäbisen som jag på lån. Jag var helt säker på att jag skulle behöva ringa och säga att hästen har ett krossat bakknä och måste tas bort.
Hon hade så ont så för att kunna vända i boxen så var hon tvungen att ta stöd mot väggarna. Jag ringde då min vet. hemma som tyckte att jag kunde avvakta över helgen. Han skrev dock ut butta åt mig så att det skulle finnas om han blev riktigt riktigt risig under helgen.
Nu vände det lyckligtvis på två dgr. och efter en vecka kunde jag börja rida lite försiktigt igen.

Ni har inga jourapotek?
Jag tycker ju personligen att det är bättra att avvakta tills den lokala kliniken öppnar imorron och då vara "först in" än att behöva ställa en häst som har väldigt ont på en lång trsp.resa. Visst, du kanske blir hänvisad till Ultuna varja fall, men slipper du det så har du ju spart in en lång resa för både dig och hästen. Dessutom kan de väl inte ta några plåtar om benet är väldigt svullet?

Jag hoppas allt löser sig och att det inte är så farligt egentligen!
Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Oj stackare vad hemskt att höra, var med om exakt exakt samma sak, till och med höger bak om det finns någon ironi i det hela ;) Hästen stod blockhalt i hagen och hoppade på 3 ben in från hagen medan distriktsveterinären var på väg. Ingen svullnad eller sår då, men när vet kom hade det börjat svullna och hon ömmade vid kotan. Vi hade dock bara 8 mil till uppsala så blev hänvisade dit.

MEN VIKTIGAST AV ALLT: distriktsveterinären gipsade fast en kil under hoven så att min häst kunde stödja på benet utan att det gjorde lika ont!!! Samt att hon lindade ett kraftigt stödbandage av tidningspapper osv...

Väl på kliniken slutade det med att hon fick stå i hängmatta ca 2 veckor på grund av kraftig reaktion på gaffelbandet, men när hon sedan skulle på efterröntgen för att utesluta fraktur var hon inte halt alls och skadan såg mycket bättre ut. Och det berodde nog till stor del på den snabba behandlingen av distriktsveterinären!!!!!!!

Om det skulle vara en fraktur är det livsviktigt att de inte stödjer på benet i onödan och inte heller lägger sig ner, för då kan frakturen förvärras när hästen reser sig upp igen så jag skulle tvinga ut din veterinär att iaf gipsa kil och linda stödbandage!

Ännu mer ironi var att detta hände mig på skärtorsdagen, också helg ;) Lycka till och hoppas du har lika mycket "tur" som jag i det hela!

Mvh Emma

Det tragiska i det hela är att jag faktiskt inte tror att just denna distriktare inte kommer att kunna eller ha kunskapen att hjälpa mej.
Har det varit nån av de andra som haft jour hade de varit här för längesen. Ringer en privatvet med jämna mellanrum men han är verkar inte möjlig att få tag på idag...

Enda alternativet som verkar finnas idag för att hamna under vet. vård är att åka till uppsala.

Kan du inte ringa Uppsala och få ett vettigt telefonråd?

(egentligen får man inte själv köra en häst som inte kan balansera sig ordentligt)

men ring ultuna då och fråga vad du ska göra??? och att inte distriktaren verkar vilja hjälpa till... i vissa fall när det krävs kan försäkringen ersätta djurambulans! som min distriktare sa: jag skulle inte våga chansa att inte åka in!
Risken finns ju att det är en fraktur och lägger han sig ner kan det bli värre, risken är ju stor att han lägger sig ner under natten... usch jag tycker så synd om dig!

Nu fick jag telefonkontakt med privatvetten. Lugn och vettig person som gav bra råd. (känns mycket bättre just nu)
Han jobbar även på kliniken här så jag kommer träffa honom imorgon.
Han tyckte inte på min beskrivning att det skulle vara en fraktur "rakt av" och att distriktarn gott kunde komma ut och ge honom smärtstillande och penicillin trots allt, så hon är på väg nu..

*hoppas bara det blir rätt nu*

Jag hoppas för din skull att det blir bra! Och vill verkligen inte dra ner din lugnare känsla med att en fraktur även kan innebära en spricka i skelettet så snälla ring till Ultuna bara och hör med dem oxå??? Å andra sidan har ju din häst ont under knät och det kanske inte är lika illa om den lägger sig ner som med min som hade skadan i kotan...
Vilket fall som helst önskar jag dig all tur i världen!!! ;)

Herre jisses vilken idiot till veterinär (distriktarn alltså). Klart som korvspad att kärringen (?) ska hasa sig ut och göra en bedömning, oavsett om hon är duktig på häst eller inte kan hon ju avgöra om det handlar om en fraktur eller liknande - även kor kan bryta benet. Och hon har trots allt en veterinärutbildning i bagaget, vilket ju inte du har.

Fan vad arg man blir (på vetten alltså).
Hoppas det ordnar sig. Det finns mycket som kan göra vansinnigt ont utan att för den sakens skull vara frakturerat. Håller tummarna!

Ja nu är han drogad och omlindad, har fått penicillin och smärtis.

Han hade enormt ont strax innan vetten kom. Han punktsvettades, skakade och flankandades. Stackars liten. Fick nästan panik och var på väg att ringa för att höra var hon var nånstans. Tempen var uppe på 39,6

Enl. vet så är det ju inte någon uppenbar fraktur, men det kan ju likväl röra sig om spricka etc. etc. Det sitter högt upp. Han svettas så han är blöt i skapet och är ordentligt svälld (stenhård) ända ner till hasen nu.

När det smärtstillande börjat ge effekt så växlade han ben och la över all tyngd på hb. Sen gjorde han en riktig akrobatisk övning när han skulle byta tillbaka och var uppe och viftade rätt högt med benet. (Vet. passade på att linda hb just när han stod på det - antagligen ömmade det till).

Vettens medhjälpare (man?) trodde inte alls att det skulle vara nån fraktur med tanke på dessa rörelser - men han är ju inte vet.

Fick påsar finadyn att ge imorgon och en penicillinspruta till imorgon bitti.

*usch vad jag blev katastroftrött just nu*

jomen vad tur att hon iaf kom ut och lindade benet osv så du fick lite hjälp iaf och hoppas att fler hästar står inne under natten så han får sällskap!
Lycka till imorgon och uppdatera gärna hur det går
Mvh Emma

Jag vet hur det känns att vänta på veterinär och vara utom sig av oro. Har själv häst på sjukhus just nu.

Önskar er lycka till och hoppas att det går bra i morgon!

Han har inte fläkt sig? Precis som du beskriver din pålle var mitt sto en vacker dag när jag tog in henne från hagen en dag förr förra vintern. Hon ville inte röra sig, benet vb svullnade upp från hasen och uppåt och hon hade 40 graders feber i smärttemp. Blockhalt, kunde/ville knappt röra sig.
Dagen efter fläkskadan syntes tydligt ett blodödem högst upp på insidan av benet, mot juvret till.
Hon verkligen jätteont.

Vad det än är så hoppas jag att det är något av "enklare" sort, och att han snart kan skutta runt som vanligt igen!:laugh:

Nu ikväll var han vid rätt gott mod, drack en del (har mest bara blaskat runt med mulen tidigare idag) åt lite krafft med gammal vanlig aptit och var hungrig på hö (hade petat i sej det som fanns i boxen på en par timmar så det var slut). Lite piggare hade flyttat sig någon halvmeter.

Har även jag funderat på fläkning? Ja vad vet man.
Han är jättesvullen i skapet - mot insidan är det som en påse.

Har fått lasthjälp till imorgon bitti så att det ska gå smidigt.

Punktsvettningarna har upphört och tempen sjunker.

Jag tycker det låter som en fläkskada ännu mer nu efter din senaste beskrivning här.

Min blev ok efter en 3-veckors buttakur och så smorde jag svullnaden med orudissalva varje dag. Kunde skritta igång lite försiktigt efter ca1,5-2 månader om jag inte minns fel, och efter ca 3månader var skadan återställd!

Lycka till i morgon, det kommer gå bra ska du se!

*jag blir tooookig* :cry: :cry:

Det här är tamejfan helt otroligt. Kliniken har inte nån personal på plats alls idag!!! Jag ringer o ringer men inte. Ringde Distriktarna (samma vet som kom ut igår svarade) och de bor vägg i vägg så hon kollade o det är inte en kotte där, alla hästar utskrivna.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 477
Senast: MiniLi
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 171
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 460
Senast: tuaphua
·
Hästvård Är så orolig. Kom ut i hagen idag och min häst var jätte loj när jag skulle hämta honom. Såg även att båda bak var väldigt svullna typ...
2
Svar
26
· Visningar
4 226
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar