Jösses! Jag har haft egna hästar i över 25 år och har inte hunnit med bråkdelen av det där trots att jag har flera hästar!Ja jag ifrågasatte verkligen vetten eftersom han betedde sig som att han var drogad. Även vet som kollade på honom när vi kom in gjorde ju bedömning att det är neurologiskt eftersom att han inte verkade smärtpåverkad alls, trots att han åkt transport i en timme och 40 minuter. Ingen ökad puls, inga svettningar ingenting. Så märkligt!!
Jag får väl dock vara glad att det inte är typ EHV1 eller något annat smittsamt eller för den delen något giftigt i hagen som vi inte hittar.
Ska ut i hagen idag och kolla om jag kan hitta platsen där han skadat sig. Har inte riktigt fattat än och känner mig helt tom känslomässigt.
Denna häst är verkligen självmordsbenägen, förra vintern skulle jag longera och då blev han rädd för några hästar i hagen utanför och lyckades gå omkull.. Blev därefter sned och vrickade sig på två ben i väntan på tid hos vet. Hittade då att han har lindrig artros på si led och förtjockad ledkapsel vänster höft. Blev friskförklarad förra våren, en vecka efter hade han slagit upp tåsträckaren på hf... Jobbade hela sommaren med vattenträning och har sedan några månader fungerat fullt ut och utvecklades jätte fint.. innan dess har han genom åren dragit sönder nackbandet i hagen, trampat sönder hoven så fick gipsas, fått allergisk reaktion med sår i ansiktet och märklig hosta på bete (ingen annan häst drabbad) ,blödning på förstärkningsband, rasat ner från en berghäll och skrapat sönder alla leder, haft kolit, fång, fraktur käkleden, fått in pinne I benet med efterföljande infektion, hatar 99.9% av alla sadlar så tog 3 år att hitta en sadel han gillade plus något år där vi letade fel innan jag fattade att han inte gillade sadeln.. Har säkert glömt ngt..
Påminner lite om en häst jag var medryttare på under ett år för 25+ år sedan - han var 4 år då och helt "galen". Inte så att han var omöjlig att rida, han var ganska trevlig, men han var liksom "överallt" och precis som din lyckades han ramla ner från en berghäll på bete. Lugnade dock ner sig med åren och blev en trevlig familjehäst
Tror för övrigt att din hästs "drogade" beteende kan vara att den är smärtpåverkad - precis som på människor så KAN smärta ge lite olika symptom på olika hästar!