Blockhalt... avvaktan är olidlig...

Sv: Blockhalt... avvaktan är olidlig...

Missade visst att du redan hade fått tag på nån :o

Senast ändrad:

Kan du inte försöka raka honom där svullnaden började och där ovanför och se om han inte kan ha några småhål med tanke på ormbett ?

Dock så är det ju skönt att han verkar lite bättre.
Mvh Mia

tycker jag också,
och ang lymfangit så har jag haft det en enda gång på mina hästar och då var det ett pyttelite sår från att det kommit grus i benskydden. skulle aldrig ha sett det om inte hästen var vit så att blodet syntes. så nog kan dom få lymfanigt även om du inte ser nåt sår, det kan vara döljt av all päls...

ser inte trevligt ut, en rejäl svullnad det där. vad sa vet, dom trodde det var lymfangit?

Stackars er! Vad skönt iallafall att vet inte tror det är ngn fraktur!

Håller tummarna och tänker på er. Usch, du har väl haft nog med skit nu med hästen!

Usch vad svullet det såg ut! En liten fråga bara, vad är lymfangit? Det låter ju iaf som något som du skulle vara glad över att det bara var så jag hoppas det jag med ;)

Lymfangit = Lymfkärlsinflammation

En inflammation som lätt kan uppkomma vid en sårskada. Såren kan vara microskopiskt små och svåra att upptäcka.

Vet vill att vi behandlar det som en lymfangit och se om hältan och svullnaden försvinner som förväntat (vilket jag tycker det verkar göra).

Ang. rakning så tror jag faktiskt inte att han kommer tillåta mej göra det just nu. Han är jätteöm i huden pga att den är så utsträckt och sen har det vätskats på benet lite här och där och pälsen är fuktig och kladdig. Tvättar givetvis försiktigt vid bandagebyte, men det blir inte mer än en gång/dygn. Sen har även huden "spruckit" av svullnaden på en par platser, som inte var öppna igår. Så vad är vad??

Om det "bara" är lymfangit är det ju bra om han kan röra på sig och så snart han är ohalt och svullnaden gått ner så är det bara bra att han blir riden och kommer att komma igång snabbt - så långtidsprognosen är ju mkt god.

Senast ändrad:

*kl*

älska spritbandage... vid svullnad kan det vara bra för att få ut ev. skit från micro-sår!

(nu är det ju försent för TS att lägga på ett)

Håller tummarna att din häst blir bra snart

Senast ändrad av en moderator:

.....nu har det vänt........

Jävla förbannade skit. Har haft hoppet uppe efter klinikbesöket, men nu vet jag inte längre.

Gick en promenad igår ca 20 minuter. Sakta men säkert och med tyngd på benet och hoven helt i marken - det "lät" nästan normalt när han gick och blev bättre ju längre vi kom.

Nu idag stöder han inte ens på benet. Han sätter i tån och hoppar kråka under stön och grymt och har ont.
Medicinerade imorse och hoppades få se en förbättring under dagen men det har inte hänt nåt.

Han vätskar mycket under bandagen och det kliar även grymt på hans hud. Svullnaden i skapet har ökat och även en liten del av buken har liten svullnad, trots penicillin och cortison..

:cry::cry::cry:

Ja då är det väll bara att ta kontakt med vet. igen då. Stackars dig och hästen.

Jag funderade dock på det du skrev i början att han var blockhalt men att det inte syntes någon svullnad eller sår. Nog för att det säker kan hända att de blir halta innan svullnaden från lymfangit visar sig, men som andra tidigare har nämnt, är det uteslutet att det kan vara ett ormbett? Jordgetingar?

Ja, det är ju bara vet. som kan avgöra.

Hoppas att det vänder omgående!

Senast ändrad av en moderator:

Jag lider med dig. Har ju haft min beskärda del av halta hästar så jag vet hur det känns.

Håller verkligen tummarna att det vänder igen och går mot rätt håll!

usch då.
men ofta när man har gått med dom så att cirkulationen kommer i gång i hela kroppen, så blir svullnaden och smärtan en tid värre. det är en del av processen sas. hoppas det är därför och inget annat.

du kanske kan kyla hela benet och skapet med vatten? borde åtminstone lindra klia och värk. försök få i hästen äppelcidervinäger, det är jättebra mot ödem och svullnader.

Stackars dig och stackars hästen! Lymfangit verkar ju vara troligt, men för säkerhets skull har ni kollat efter sår även uppe i skapet? En häst hade en gång feber och svullnad utan att man hittade något, till slut hittade man ett sår uppe i skapet, mycket svårhittat, där det satt en bit pinne kvar. Teorin var att hästen hade ställt sig över en buske för att klia magen, och lyckats få in pinnen på det sättet.
Håller tummarna för att det ska vända för er!

Och som i ett trollslag så är vi åter på nivån från gårdagen.

Jag hade precis fixat med sällskap och lasthjälp för morgondagen och sen åkt en sväng för att hämta barn och uträtta några ärenden. Kommer hem och kollar till och blir så glad!

Han stöder på benet, och vi har tagit en kort promenad och betat lite.
Han ser glad ut på ögonen igen! Tycker även att svullnaden minskat aningen, men jag kanske blir blind och bara hoppas..

Jag har haft kontakt med vet. som säger att vi gärna får komma in i morgon om vi vill, men att de inte kan göra så mycket mer än det jag gör här hemma. Naturligtvis åker vi in imorgon om läget åter är försämrat och han ser medtagen ut igen.

Idag på em så började han flankandas, fick upp tempen till 38,4 och punktsvettades igen. Igår kväll var tempen normal (37,9). Har ännu inte tagit tempen för ikväll.

Spolar honom varje dag med kallvatten i samband med bandagebyte för att lindra klådan och kyla av.
Har ännu inte gett vinäger i vattnet (vet att det är bra) för att han dricker sämre och han dricker ganska dåligt redan nu.

Troligast är att han har en muskulär skada/bristning el. dyl.
Hur det utvecklades tyder på ett trauma av något slag...

*åter hoppfull*

Vore intressant och höra hur din vet. resonerar om det nu är en muskelbristning. När min häst var 2 år så slet han mer eller mindre av lårmuskeln. Den hängde som en påse. Han svettades och hade feber och fruktansvärt ont.
Rådet från vet. var att gå och gå och gå. Kunde hästar gråta så hade han gjort det, jag lovar.
Jag är idag övertygad om att det var det som gjorde att han idag lever och är återställd. Muskeln hittade tillbaka.
Vad jag hade önskat var att han i början hade fått smärtstillande.

Skriv gärna vilka råd du får.

De råd jag har är att han ska promeneras med flera gånger per dag för att hjälpa svullnaden gå ner. Dock har det inte varit möjligt att röra på honom alls idag trots smärtstillande, mer än några meter, och sen nu ikväll då han fick en kortare sväng. Ska ringa och diskutera mer med honom imorgon, men som sagt - det primära just nu är att minska svullnaden så mycket det går..

*puh, detta är verkligen en pärs, från förtvivlan till hopp och förtvivlan igen och så återkom hoppet nu på kvällen..*

Vore intressant och höra hur din vet. resonerar om det nu är en muskelbristning.
Rådet från vet. var att gå och gå och gå. Kunde hästar gråta så hade han gjort det, jag lovar.
Jag är idag övertygad om att det var det som gjorde att han idag lever och är återställd. Muskeln hittade tillbaka.
Vad jag hade önskat var att han i början hade fått smärtstillande.

ska man alltså röra på muskeln trots att de är en rejäl bristning? känner en nämligen som fick en muskelbristning fast en människa då och då på sjukgym. så skulle den då röra och stretcha muskeln och ja tyckte de lät så galet och nu efteråt gör de tydligen ännu ondare.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 477
Senast: MiniLi
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 171
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 460
Senast: tuaphua
·
Hästvård Är så orolig. Kom ut i hagen idag och min häst var jätte loj när jag skulle hämta honom. Såg även att båda bak var väldigt svullna typ...
2
Svar
26
· Visningar
4 226
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar