Blockhalt... avvaktan är olidlig...

Sv: Blockhalt... avvaktan är olidlig...

Men vilken maximal otur du har:(

Håller alla tummarna för att det är någon lindrigare skada.

Nu ikväll var han vid rätt gott mod, drack en del (har mest bara blaskat runt med mulen tidigare idag) åt lite krafft med gammal vanlig aptit och var hungrig på hö (hade petat i sej det som fanns i boxen på en par timmar så det var slut). Lite piggare hade flyttat sig någon halvmeter.

Har även jag funderat på fläkning? Ja vad vet man.
Han är jättesvullen i skapet - mot insidan är det som en påse.

Har fått lasthjälp till imorgon bitti så att det ska gå smidigt.

Punktsvettningarna har upphört och tempen sjunker.

Det skulle mycket väl kunna vara en avsliten muskel tex. Om det inte är fläkning.

Nej vilken otur!:(. Är det stängt för att det är klämdag?

Den där påsen mot skapet, är den blodfylld?

Nä men, stackars dig!

Ring kliniken i Uppsala och hör vad du ska göra.

Håller tummarna att det löser sig!

Ingen hovböld, han är tre gånger så tjock från hasen och uppåt.
Han är kall i hoven.

Vi har just lastat på, nu fanns det nån på kliniken som kunde ta emot så får vi vänta på vetten där. Sitter nu o väntar på sällskapet som ska följa med oss in.
Det fanns en DV där som kunde hjälpa oss, men hon kunde inte röntga. Privatvetten kommer förhoppningsvis sen, har inte fått tag i honom än.

Han stödde på hela hoven idag när han gick ut till släpet och det var lättare att flytta honom öht även om han inte flyttar sig "frivilligt"...

Säger det samma!

Ta ut en vettig hovslagare som får kolla på det, så kan du ju om inte annat utesluta det iaf...

Måste vara en grym hovböld som sväller upp på insidan av låret mot skapet.

Till TS: Lycka till!! Det låter som en fläkning, morsans gammel råkade ut för det för 4 år sen. Han hade rejält ont, men han låg ner & visade hela tandraden & svettades. Fick smärtstillande för att sen kunna åka in till klinik.

Nu är vi hemma igen och hästen står i boxen och äter hö.
Jag är väl inte så mycket klokare, men vi behandlar just nu i första hand den grymma svullnaden han har.

Hans immunsystem har reagerat våldsamt och han är nu svullen från hoven och ända upp i skapet. Ca 3 ggr normal tjocklek har foton. Har fått cortison, antibiotika och smärtstillande på kliniken och jag ska fortsätta behandla hemma över helgen. När vi lindade igår så var han helt normal under hasen ingen svullnad alls.

Han balanserade bra på vägen in och går helt ned på benet nu, även om det går långsamt. Stod även och helt avlastade vb och tom viftade lite med vb när vet började känna.

Behandlar mot lymfangit inkl. promenader. Med tanke på hur han rör sej så trodde inte vet att det rörde sig om en fraktur.
Förhoppningsvis går svullnaden ner snabbt och om inte rörligheten o hältan går åt rätt håll så ska han givetvis kollas upp mer på måndag.

Jag har ju behandlat denna häst för lymfangit i just hb ett antal gånger tidigare och det som oroade mej var att han var tokhalt redan från början, långt innan svullnad syntes - dvs det stämmer inte med hur det brukar börja. Dock har han varit precis lika svullen förut och lika halt och blivit helt bra med behandling. De brukar komma plötsligt i ofs. (Har lett in helt ok häst i stallet på kvällen för att hitta honom blockhalt på morgonen)

Har fortfarande inte lyckats se något som tyder på ett mindre sår eller dylikt som kan orsaka infektionen.

Senast ändrad:

Tänke precis samma sak, kanske ett huggormsbett? Ofta leder ju ormbett till svullnad och ibland även till blodförgiftning, boxkompisen i vårt stall blev ormbiten i bakbenet och svullnade upp, hon fick även lymfangit efter betet.
Lycka till med pållen och hoppas den snart kryar på sig!!

Låter egendomligt...skönt att du fått hästen under vård och jag håller tummarna för att det ska bli bättre snabbt. Vad det handlar om kan jag bara spekulera i så det låter jag bli;)

Ormbett var min tanke också men svullnaden kanske skulle börjat längre ner då?? I och för sig kanske hästen låg ner eller rullade sig då han blev biten...

Här kommer bilder på en rejäl lymfangit. Han var alltså jämntjock hela vägen när vi tog av bandageringen som utfördes dagen innan. Bilderna är från kliniken igår.
DSC01013.jpg

DSC01014.jpg

DSC01015.jpg

Idag har svullnaden minskat lite ovan has och han rör sig lättare (dvs han går-om än stelt men linkar inte). Han rör sig frivilligt och flyttar runt sig i boxen - just nu är han instängd i lösdriften så han får mer yta och möjlighet att stå o sola i öppningen. Ingen feber eller svettning förutom under bandaget där det vätskas en del från benet.

Han har som sagt haft rejäla lymfangiter i just detta bakben förut. Han har nekats smärtstillande även förr för att DV trott att han har en fraktur, men då har jag varit bensäker på min sak - att det är lymfangit - vilket det visat sig vara och han har fått behandling "på egen risk" tills kliniken öppnat.
En annan gång var det vardag så vi åkte direkt på klinik och då röntgades han men det var "bara" lymfangit den gången också.

Det som gjorde allt annorlunda (för min upplevelse) är att han var tvärhalt utan synlig skada eller svullnad (i början) och därav min panik.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 477
Senast: MiniLi
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 171
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 460
Senast: tuaphua
·
Hästvård Är så orolig. Kom ut i hagen idag och min häst var jätte loj när jag skulle hämta honom. Såg även att båda bak var väldigt svullna typ...
2
Svar
26
· Visningar
4 226
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar