Sv: Blockhalt... avvaktan är olidlig...
Hade is i magen hela gårdagen. Släppte honom i en liten gräshage där han "gick" hela dan. Han hoppade mest kråka.
Promenerade honom i hagen och efter ett tag satte han ned hela hoven men var tydligt besvärad och skiftade ben ryckigt o snabbt. Gick ytterligare en sväng på kvällen med samma resultat.
Smörjde även in insidan av låret (gracilis) med Eez, tänkte att det nog inte gjorde nån skada. Han har en stor "kant" där.
Suckade och bestämde mej för att åka in idag för att visa upp honom igen samt även hämta ut mera medicin, hade ändå behövt åka in för det o då kan han lika gärna åka med o kontrolleras.
Fick tid på em idag. Gav cortison och metacam och penicillin tidigt i morse och när jag tog in honom mitt på dan för bandagebyte, tvätt etc. så klev han ner på hoven mera obesvärat och även om han är halt så är det inte den ryckiga hältan jag såg igår. Konstaterade att svullnaden ovan has minskat.
Lindade på nytt och åkte in. (Tur man har vänner o grannar som kan hjälpa till o följa med). Vet konstaterade samma som jag gjort.
Passade på att fråga om såren som blir när benet spricker upp ska behandlas på något särskilt sätt - vilket vet. tyckte jag kunde avvakta med. Fick mera smärtstillande och mera cortisontabletter som han from nu ska få varje dag.
Har tidigare bara gett varannan dag på vet order men han är sämre de dagar han inte får cortison, troligen därav vi fått varannadagseffekten.
Har märkt att han börjat bli dålig i magen så jag ska prova ge proviva o se om det har nån effekt..
Han har även tunnat ur lite, men han sätter inte alls i sig lika mycket hö som han brukar. Ger rehab till kraftfoder men något minskad giva. Buken är uppdragen dels pga att han spänner sig och för att tarmpaketet är ovanligt tomt.
Summa sumarum: Det går sakta men säkert åt rätt håll..