Blivande hästmänniska...igen!

simba_112

Trådstartare
Vet ej var tråden bör ligga så ligger den fel; flytta på den.
Jag har efter ett långt hästuppehåll blivit skötare på en shettis :rofl:
Det är en släkting till mig som har honom och de har väl inte riktigt tid och intresse utan han har mest gått som sällskap till deras andra häst.
Hur som helst blev jag tillfrågad om jag ville börja köra honom, och då jag saknar hästarna och har tid så sa jag ja. Han är tömkörd en hel del, var ut och provade honom igår och det gick hur bra som helst. Men det är väl ungefär så långt de kommit i inkörningen. Hur gör ni när ni vänjer hästen vid vagnen?
Och hur sjutton få man en shettis att gå ner i vikt?? Han har tyvärr gått på bete hela sommaren och ser ut som en tunna:eek:
Tar tacksamt emot alla tips:p

Sv: Blivande hästmänniska...igen!

kan svara på viktproblemet i alla fall..!
Mycket skritt ger bättre kondis och minskar viken (samma som hos oss människor!:D) så, ut och tömkör i skogen!
lyfta på fötter, upp och ner för backar med mera bygger muskler och minskar "fettet"

Då är vi åtminstonde på rätt väg!:D
Tömkör så svetten lackar (på mig i alla fall:rofl:)

Ingen som kan hjälpa med förslag hur jag ska vänja hästen vid vagnen??

hejsan, jag korde in mitt 19 ariga sto forra vintern och jag gjorde som sa har..

Tomkord var hon redan grundligt sa jag borjade med att vanja henne med selen pa tom och longering, svanskappan var val det som hon tyckte var ackligast men avan det funkade till sist..sen tomkorde jag henne ute med harness och blinkers...nar det var ok sa satte jag fast ett bil dack i kedjor och sa fick on dra det runt i manegen, det gick helt utan probs, hon litade pa matte och ljudet bakom henne tog hon ingen notis om sa da borjade jag lata henne dra det ute pa vagarna..nar det var helt ok sa satte jag henne i skaklar, och hon fick vanja sig vid det stela som satt langs med hennes sidor, samma dar, borjade i hagen med en med hgjalpare som ledde och jag som tomkorde...och sa tillslut satte vi henne i vagn, jag hade en medhjalpare som ledde och jag gick brevid vagnen och tomkorde henne inga probs, tog det sa ngra ganger innan jag under gangen bara latt hoppade upp i vagnen och sa sakte sa avlagsnade sig medhjalparen, vi testade ngar start och stopp och det gick fint...sen var det ju traning, traning och traning som gallde..goo:)d luck

Hej!
Jag är i liknande situation. Jag har en shettisflicka på 2 år som jag har som sälle till min ridhäst. Hon ska aktiveras och inte glömmas bort i hagen.

Jag håller med Lovelylace! Jag har just passerat stadiet att dra däck och går nu med två (stängsel)stolpar släpandes i marken. Det ska jag hålla på med ett tag till, sen ska jag prova med vagn och medhjälpare. Änsålänge har hon inte brytt sig så mycket om det som låter där bak mer än första gången. Hon är inte så lättskrämd. (Tur det!)

Dock är min shettis så pass ung så hon är busig och inte riktigt förstår det där med tömmar och komando :angel: så jag blandar med att tömköra uselt och leda i grimskaft vilket går mycket bättre.
För vår del ska jag inte låta henne dra vagn med tyngd i på ett tag ännu tills hon har växt till sig, men det är bra att börja långsamt.

Lycka till!
Elgen

försök gärna tömköra ganska aktivt snirkla runt träd försök på volt, jag tycker personligen att det är viktigt att börja med det tidigt då får du en häst som svarar bra för tömmar och styrning. longera gärna i trav så hästen får in det rätta ljuden som gäller för trav och skritt mm ju mer förarbete ju lättare blir det när man väl sitter där i rockarden.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 261
Senast: Juli0a
·
Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
918
Senast: skiesabove
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 677
Senast: Gunnar
·
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 955
Senast: Pallen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka