Jag tycker att det är väldigt bra med blister, ett starkare linement som gör att kroppen "självläker". Många gånger kan man "slippa" behandla en häst genom att blistra.
Problemet är dock att skorv och svullnader kan uppstå, bästa sättet att undvika detta är att raka det stället som man tänkt behandla och sedan stryka på ett tunt lager blister. På de hästar som är känsliga brukar jag ta en bomullstopps och stryka på, så pass lite behövs.
Efter behandlingen ska man INTE blöta ner området, om man märker att reaktonen blir kraftigare än väntat kan man använda torr bumull och försöka torka bort överskottet. Efter några dagar upp till en vecka brukar det för det mesta ha lagt sig och om det då blir skorv på behandlingsstället kan man tvätta området med vatten och såpa och torka noga och sedan smöja in med heloan, då brukar det bli bra på ett par dagar.
Om din häst blivit halt av cedar har man förmodligen använt för mycket och inte känt till hur hästen skulle reagera, en del hästar är ju känsligare än andra... Jag skulle nog också tolka den kraftiga reaktionen lite som att hästen i ditt fall nog hade behövts behandlas istället. oftast är det så att ju kraftigare reaktion, ju större problem var det till att börja med.
Jag skulle rekomendera att du lät hästen vila och behandlade behanldingsområdet enligt ovanstående. I vissa fall, när blistringen är riktigt illa, kan man försöka tvätta bort blistret med vatten och såpa, detta är dock inget jag rekomenderar i första hand eftersom det kan göra det hela värre.
Cedar är ett väldigt starkt blister, jag brukar använda det utspätt med speedway, det finns dock andra blister som är bättre och skonsammare mot hästen, dessa är tyvärr dock olagliga i sverige...
Det blir kommer att bli bra med din häst, men jag skulle verkligen rekomendera att ni när hästen är återställd gör en hältutredning, jag tror nämligen att den behöver behandlas....