Blir så ledsen av att läsa

rubytoo

Trådstartare
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13133773.ab

Jag vet inte hur jag skall hjälpa till eller ens om jag kan hjälpa till, men det absolut värsta jag vet är när barn inte får lika villkor i livet.

Jaja jag vet att det alltid varit så men nu känns det hårt att veta att det finns barn som är lika gamla som min lille och som knappt har mat för dagen.

Sv: Blir så ledsen av att läsa

Jag håller med dig. Det är hemskt. Jag och sambon skänker pengar varje jul till fattiga barn så att de kan få julklappar, ska även ta och skänka pengar till Frälsningsarmén, visste inte att de gjorde allt det där.

Jag blir också ledsen av att läsa om familjer som knappt har mat på bordet. Däremot får man ta det aftonbladet skriver med en nypa salt. Aftonbladet är ju kända för att överdramatisera allt och göra en höna av en fjäder.

Jag har levt under existensminimum och se, det gick också. Men hur många av dessa barn har inte föräldrar som röker? Jag tycker många gånger att jag hör föräldrar klaga över sin ekonomi för att i nästa andetag dra upp ett cigarettpaket och alltså elda upp 1000-2000 kr i månaden...

Dra på sig skulder för att "Unna barnen något" tycker jag är helt idiotiskt och sedan tänker jag inte kommentera det vidare i detta inlägget.

Att barn inte får glass på skolutflykterna eller kan gå på bio, det är synd men ingen nödvändighet för att de ska överleva.

Sedan inte kunna spela fotboll för man har inte råd med skorna. Jag visste inte att det behövdes speciella skor för fotboll? Det duger väll precis lika bra med skorna man har på sig annars? :crazy:

Att kalla detta "fattigdom" är ett hån mot de som verkligen inte har råd med mat, som inte ens har tak över huvudet eller kläder att sätta på sig. Fattigdom är inte när man inte har råd att köpa glass, gå på bio eller spela fotboll. Det är när man inte har råd att överleva....

//Thisiswhy som anar att 95% av Buke kommer att skrika "DET ÄR ALLIANSENS FEL" för självklart var ingen någonsin fattig när socialdemokraterna styrde.

Jag blir bara mer och mer imponerad av Frälsningsarmén. (och av kyrkan som ibland ger bort matkassar och pengar till jul). Borde börja försöka ge dem pengar :D

Lite förvånad förresten över att inte fler av partiledarna ville höja underhållsstödet. Det är märkligt bortom om det inte följer inflationen.

Tycker du skrev ett bra inlägg.

I min närhet gör tydligen pingstkyrkan mycket - jag är absolut inte pingstvän men ger numer alla dotterns utväxta saker dit.

Ibland skulle jag hellre vilja ge saker direkt istf att ge saker som säljs och pengarna används, så att säga..

Sedan inte kunna spela fotboll för man har inte råd med skorna. Jag visste inte att det behövdes speciella skor för fotboll? Det duger väll precis lika bra med skorna man har på sig annars? :crazy:

Nej det duger inte med vanliga skor...

såhär ser fotbollsskor ut..
fotbollsskor_39198523_149835850.jpg

Jag gissar att poängen var att vill man verkligen spela fotboll så gör man det i sina vanliga dojor, även om det inte är optimalt. Typ som att jag fick rida i vanliga kläder och gummistövlar (+ använda ridhjälmen även som cykelhjälm) när jag var liten för att mina föräldrar tyckte det var för dyrt med ridkläder.

Håller fullständigt med dig! :bow: Många klagar för mycket, men systemet är galet och det har det varit i många år långt innan alliansen kom till makten.
Tex. För sådana som går på aktivitetsstöd via praktik eller JOB och har gått på lägsta ersättningen från alfa-kassan får plötsligt mer i kassan än tidigare. Fastän i informationspapprena står det att aktivitetsstödet ska vara 80 % av alfa-kassan. Visst är det super att det blir mer pengar, men systmet är galet på något sätt när det slår på det här sättet. Men för många är det ett sabla krångel att komma med i en A-kassa och utan A-kassa så bryr sig inte AF ett dugg om personen. Något är fel och galet och det är dags att vi alla gör något åt det!
Jag håller med många här, har man inte råd med vissa saker för en sport så går det att låna, ta ärvda saker eller ta liknande med samma funktion där det går.

Lite trådnappning, men... Hur kan man hitta ställen som tar emot barnkläder/saker? Jag har insett att man nog kan få igen lite pengar på att sälja märkeskläder, men vanliga" barnkläder är det ingen som vill köpa begagnat. Så det vore ju kalas om man kunde ge dem till någon som verkligen behöver...

Rösta bort sittande regering i nästa val.

Under tiden kan du kanske kontakta soc i din kommun och fråga där, på familjeenheten?
Och det borde finnas föreningar som kan tipsa om familjer där ena eller båda föräldrarna är utförsäkrade, barnen i dessa familjer har det sällan fett.

Finns många föreningar runt om i landet, googla and you shall find!

Jag gissar att poängen var att vill man verkligen spela fotboll så gör man det i sina vanliga dojor, även om det inte är optimalt. Typ som att jag fick rida i vanliga kläder och gummistövlar (+ använda ridhjälmen även som cykelhjälm) när jag var liten för att mina föräldrar tyckte det var för dyrt med ridkläder.

Problemet är att nästan alla klubbar ställer kravet att barnen ska ha fotbolls skor och skydd, benskydd är obligatoriskt för att få vara med på träningarna. Men å andra sidan så går det att hitta begnat, jag köpte fotbollsskor år båda barnen på barnloppis, det ena paret för 40 kr och det andra för 60 kr.
Sen vet jag att det även finns en hel del klubbar som har bytes dagar och inlämning för att alla ska få prova på.

Jag har levt under existensminimum och se, det gick också. Men hur många av dessa barn har inte föräldrar som röker? Jag tycker många gånger att jag hör föräldrar klaga över sin ekonomi för att i nästa andetag dra upp ett cigarettpaket och alltså elda upp 1000-2000 kr i månaden...

Jag tror knappast att rökning är en bidragande faktor till varför många familjer är fattiga. Det finns säkert de som röker. Men också de som inte gör det. Det är skillnad att gnälla över sin dåliga ekonomi och ha råd att både ge ungarna mat och röka. I fallen som aftonbladet bloggar om handlar det om att ungarna får gå hungriga och ibland inte har mat på bordet. Jag tror inte att föräldrarna röker istället för att ge barnen mat, då är det något annat som inte stämmer.

Problemet är att nästan alla klubbar ställer kravet att barnen ska ha fotbolls skor och skydd, benskydd är obligatoriskt för att få vara med på träningarna. Men å andra sidan så går det att hitta begnat, jag köpte fotbollsskor år båda barnen på barnloppis, det ena paret för 40 kr och det andra för 60 kr.
Sen vet jag att det även finns en hel del klubbar som har bytes dagar och inlämning för att alla ska få prova på.

Tillhandahåller inte fotbollsklubbarna detta till låns??

Vet att på de allra flesta ridskolor så finns det hjälm att låna.

Fotbollsskor är ju rätt dyra så att ha det som krav till små barn känns rätt elakt

Så billigt är de inte att spela fotboll i alla klubbar. Jag var in och kollade på min gamla fotbollsklubb, deras 8 åringar betalar;
250 kr för medlemskap//år
350 kr träningsavgift/år
150 kr i lagavgift/år som täcker matchkläder.

Sen såg 100 kr för skor och 50 kr för benskydd. Fika varje match 20 krx 10.

Helt plötsligt var denna billiga idrott uppe i 1100 kr. Dessa pengar behöver vissa familjer till annat.

När de gäller de andra, glass, bio mm. De handlar nog inte om nödvändighet, utan om att stå utanför Sina klasskompisar jämt. Hur kul är de att varje gång behöva säga "nej, jag kan inte" för att man inte har råd. Aldrig kunna hitta på något med klasskompisar då pengar saknas.

Har du läst fattig Bloggen på Aftonbladet? Många där berättar att dom knappt har råd med mat, får äta havregrynsgröt till middag, tigga till sig mat mm.

Sverige går inte att jämföra med tex Afrika där fattigdomen är på ett annat vis. Men de finns fortfarande 220.000 barn som lever i fattigdom i Sverige, som lever under de gränserna vi har för fattigdom.

Många svenskar verkar dock förtränga eller vet inte att de finns fattiga, hemlösa barn i Sverige.

Nej de gör dom inte. Man får betala allt själv.
De finns inga billiga/gratis sporter idag (inte vad jag kommer på iaf). Allt kostar pengar, medlemskap,utrustning, transport mm.

Tillhandahåller inte fotbollsklubbarna detta till låns??

Vet att på de allra flesta ridskolor så finns det hjälm att låna.

Fotbollsskor är ju rätt dyra så att ha det som krav till små barn känns rätt elakt

Nej så vitt jag vet så är det inget klubbarna tillhanda håller, och skor är ju inte så lätt, en hjälm är ju liksom bara en storlek, skor kan ju vara breda/smala oxå... och dessutom slits de ganska så hårt.
För oss i år med fotbollen, med "små" barn som inte är licenserade så kostar det oss 500 kr i medlemsavgift, skjutsande och fikande på matcher, träningsoverall hoppade vi över den här terminen eftersom dottern kunde ha den vi köpte för 500 kr förra terminen, och sonen kunde ärva det hon har växt ur. Skorna hittade vi som sagt billigare och dessutom hade vi turen att få ärva ett par benskydd till dottern och sonen kunde överta hennes gamla.

Nästa termin är det visserligen ingen medlemsavgift, men då blir det träningsoveraller åt båda och så får vi väl se hur det ser ut med skorna.

//Thisiswhy som anar att 95% av Buke kommer att skrika "DET ÄR ALLIANSENS FEL" för självklart var ingen någonsin fattig när socialdemokraterna styrde.

Jag var ett "fattigt barn" när socialdemokraterna styrde så jodå, det existerade! Och jag är fortfarande på vänster sida.

KL
I min familj hade vi oftast mat. Vi hade tak över huvudet och hela kläder. Ibland fick vi leva på bröd utan smör innan lönen kom, vi hade inte råd med "lyx" som juice och ost. Vi kunde aldrig åka på semestrar, det var alltid jobbigt med skolutflykter som kostade.
Min mamma försökte ge mig det nödvändiga, men då fick hon själv avstå från något eller skjuta upp en räkning. Hon minskade in på alla summor som gick, försäkringar, dagstidning osv. Hon rökte självklart inte. Hon kunde aldrig umgås med kompisar om det var något som kostade, precis som jag.
Vi kanske inte räknades som fattiga? Vi hade ju tak över huvudet!

Men har man aldrig varit i den situationen förstår man inte ångesten av att bli kallad fattig för att man fållar ner för korta byxor, inte kan vara med på julklappsbyten, har en jättegammal begagnad cykel, inte hade dator hemma, inte kunde gå på skoldiscon osv, för det var inte sällan jag blev retad för det. För att inte tala om ångesten av att se sin mamma med tandvärk i flera år utan att ha råd med tandläkaren, eller att hon aldrig kunde köpa nya kläder, eller när hon grät när hon trodde att vi inte såg.

Idag är jag 20 år och bor fortfarande hemma, men har egna pengar, betalar hyra och mamma har en normal inkomst. Det är skönt! Men Barnfattigbloggen gör ont att läsa.

Jag tycker att alla som tror att det överdrivs borde tänka ett varv till, och så vill jag ge en eloge till alla som vill hjälpa till:bow:

Senast ändrad:

Hur kan man hitta ställen som tar emot barnkläder/saker? Jag har insett att man nog kan få igen lite pengar på att sälja märkeskläder, men vanliga" barnkläder är det ingen som vill köpa begagnat.
Myrornas (Frälsningsarmén) tar gladeligen emot barnkläder och saker. Samma sak med de flesta andra religiösa second hand affärer.

Det är ju sant, men de säljer väl enbart vidare? Skulle hellre se att kläderna gick direkt till någon som inte har kläder på kroppen.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu kommer jag med en sån relationstråd igen. Men jag känner att ni här på Buke alltid säger så kloka saker och jag vill gärna höra hur...
Svar
7
· Visningar
1 378
Senast: tanten
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 243
Senast: Elendil
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 324
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama