Sv: Blir så ledsen av att läsa
//Thisiswhy som anar att 95% av Buke kommer att skrika "DET ÄR ALLIANSENS FEL" för självklart var ingen någonsin fattig när socialdemokraterna styrde.
Jag var ett "fattigt barn" när socialdemokraterna styrde så jodå, det existerade! Och jag är fortfarande på vänster sida.
KL
I min familj hade vi oftast mat. Vi hade tak över huvudet och hela kläder. Ibland fick vi leva på bröd utan smör innan lönen kom, vi hade inte råd med "lyx" som juice och ost. Vi kunde aldrig åka på semestrar, det var alltid jobbigt med skolutflykter som kostade.
Min mamma försökte ge mig det nödvändiga, men då fick hon själv avstå från något eller skjuta upp en räkning. Hon minskade in på alla summor som gick, försäkringar, dagstidning osv. Hon rökte självklart inte. Hon kunde aldrig umgås med kompisar om det var något som kostade, precis som jag.
Vi kanske inte räknades som fattiga? Vi hade ju tak över huvudet!
Men har man aldrig varit i den situationen förstår man inte ångesten av att bli kallad fattig för att man fållar ner för korta byxor, inte kan vara med på julklappsbyten, har en jättegammal begagnad cykel, inte hade dator hemma, inte kunde gå på skoldiscon osv, för det var inte sällan jag blev retad för det. För att inte tala om ångesten av att se sin mamma med tandvärk i flera år utan att ha råd med tandläkaren, eller att hon aldrig kunde köpa nya kläder, eller när hon grät när hon trodde att vi inte såg.
Idag är jag 20 år och bor fortfarande hemma, men har egna pengar, betalar hyra och mamma har en normal inkomst. Det är skönt! Men Barnfattigbloggen gör ont att läsa.
Jag tycker att alla som tror att det överdrivs borde tänka ett varv till, och så vill jag ge en eloge till alla som vill hjälpa till