Blir så grinig!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Neinor
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 610
N

Neinor

Var ute och promenerade med "min" hund idag. Jag har henne som vanligt kopplad då hon kan göra utfall mot andra hundar. Hon är av stor ras och kan skrämma ganska många när hon gör sina utfall så jag tränar jättemycket på det just nu. Jag har dock riktigt stora problem här på landet. Två gårdar som jag går förbi varje dag har sina hundar lösa vind för våg. De har ingen koll på om de springer ut på vägen till exempel. hitills har det gått bra. Men på en av gårdarna blir hundarna modigare och modigare och idag när jag gick förbi kom de springades rakt emot "min" hund med tänderna blottade och hotfull kroppshållning. Som tur är så reagerade min hund med att bli osäker och hon gömde sig hos mig för att komma undan de andra hundarna.

Det är det här jag stör mig på. Jag tar mitt ansvar och har "min" hund kopplad. Möter jag någon med hund berättar jag att hon kan reagera men att vi tränar på det. Men dessa människor verkar inte ta något ansvar alls. De släpper ut hundarna och skiter i resten. och vad ger det för signaler till "min" hund. Jag säger åt henne att hon inte får närma sig andra hundar, men de får hota henne och springa emot henne hur mycket de vill. Nu har jag gått förbi där varje dag i två veckor och hundarna har skällt högt och både närmat sig "min" hund, följt efter henne och nästan bitit henne i svansen och inte en enda gång har jag skymtat en ägare till dessa hundar.:mad:

Ville bara skriva av mig lite och få utlopp för min irritation, eller överreagerar jag?

Sv: Blir så grinig!

Jag förstår att du blir irriterad, men vet inte om det finns så mycket man kan göra.
Du vet vart hundarna bor? Lägg en lapp i brevlådan till ägarna där du lugnt och sakligt försöker förklara problemet. Försök att vinkla det som om du är rädd att det ska hända deras hundar något om de tex springer ut framför en bil och INTE så att det blir "Buhu, det är synd om mig för ni har hundar".'

Annars kanske du kan ta promenaderna förbi några andra hus och på så sätt slippa dem?

det där med lapp var ju en bra idé.
Det är den enda vägen som finns ut på den lite större grusvägen. Sen tycker jag att det är lite illa att jag skulle behöva ta en massa omvägar för att de inte håller koll på sina hundar :crazy:

Om hundarna springer ut på allmän väg så tycker jag du ska gå hem till ägarna och säga att du är rädd att din hund kommer att börja slåss med deras nästa gång de springer ut på vägen. Det är verkligen inte OK hundhållning att låta hundar hota förbipasserande på det viset. Det kanske finns fler i närheten som retar sig på deras hundar, som du kan ta med dig på besöket. Många människor blir ju livrädda om en främmande hund rusar fram på det viset.

Ja det är en väg som alla som har häst längre bort och vi som bor där måste ta. Det tråkiga är att jag har väldigt dåliga erfarenheter av de här hundägarna. De har visat sig att de inte kan ta en disskution utan att bli arga och börja skrika i princip. Vilket är lite tråkigt. Jag tycker aboslut inte att det är ok hundhållning och jag hoppas att det finns andra här ute på landet som förstår allvaret i att låta sina hundar springa vind för våg. Det är ju som du säger en massa människor och hästar för den delen som inte uppskattar att hundar beter sig på det viset.

Det kan ju hända en mkt allvarlig olycka om hundarna springer ut och skrämmer hästar. Om det är den sortens hundägare som absolut inte går att prata med så hade jag snackat ihop mig med fler personer i trakten och gjort en polisanmälan. Ganska många människor skärper sig om de får hem ett brev om att en polisanmälan gjorts mot dem. Och om ngt skulle hända med ngn hund, människa eller häst så är det bra att det redan finns en anmälan!

Lycka till, på dem bara :devil:

Som lantis tycker jag ni gör en höna av en fjäder :D. Kan du inte bara bli lite förbannad och jaga in hundarna på tomten igen? Så kanske dom håller sig på rätt sida i fortsättningen.. I våran by springer också hundarna lösa på gårdarna, men vi försöker hjälpas åt att visa hundarna vart tomtgränserna går. För det är ju trist om hundarna måste sitta fastbunda eller i hundgård.

Jag tycker att du har fått bra tips i tråden. Om inget händer så hade jag tagit en sprayflaska med vatten med mig, när hundarna kommer farandes så kan du spraya på dom och gorma åt dom att "gå hem! annars blir ni köttfärs!" (ja, jag hade varit så arg). Vet inte vad för flaska du kan tänkas ta, men det bör ju vara lite krut i strålen.

Vad är det för hundar förresten?

Om inget händer så hade jag tagit en sprayflaska med vatten med mig, när hundarna kommer farandes så kan du spraya på dom och gorma åt dom att "gå hem! annars blir ni köttfärs!"

Påminner mig om när jag under en promenad mötte en liten, lurvig hund som kom farande mot mig och mina hundar. Ägaren försökte inte ens få tag hunden OCH det var på ett ställe där det är koppeltvång.
Nåja, till saken: När hunden kom nära så skrek jag högt "Försvinn, din äckliga lilla golvmopp!" :angel:
Ägaren blev inte direkt glad åt mitt ordval, desto mer roade blev alla som såg händelsen och ägaren tog faktiskt hand om sin hund då :p

Och om du upplever det obehagligt kan du väl gå dit och knacka på och berätta hur läget är och att dom får sätta upp staket eller hålla sina hundar kopplade?

Kolla upp telefonnumret på eniro och ring är också ett alternativ?

Att skriva på forum hjälper ju inte!

Jag har haft lite problem med min granne vars hundar rymde jämt och ständigt. I början jagade jag mest iväg dem och skrek att de skulle koppla sina hundar om de inte har koll på dem, men när det inte hjälpte gick jag faktiskt och pratade med grannen på ett mer sansat sätt. Det fungerade över förväntan, grannen skämdes jättemycket och lovade att prova några av mina träningstips samt att staketet skulle lagas snarast. Efter det har hundarna inte kommit lösa fler gånger. Numera hejar vi på varandra och stämningen har blivit mycket trevligare. Så prova! Kanske går det lika bra för dig.

I våran by springer också hundarna lösa på gårdarna, men vi försöker hjälpas åt att visa hundarna vart tomtgränserna går. För det är ju trist om hundarna måste sitta fastbunda eller i hundgård.

Inte trist om de inte håller sig på tomten, det kan faktiskt komma förbi andra också.

Måste bara säga att jag blev väldigt glad av att läsa det! Det är sällan man får höra att det har gått så bra när någon har sagt till :)

Ditt tips ska jag pova nästa gång nån av grannens hundar kommer för att jaga upp våra katter i träd. Har en flaska som jag använder på grannkatterna, fast jag tror jag ska ta lite citron i i vattnet:)

Som lantis tycker jag ni gör en höna av en fjäder :D. Kan du inte bara bli lite förbannad och jaga in hundarna på tomten igen? Så kanske dom håller sig på rätt sida i fortsättningen.. I våran by springer också hundarna lösa på gårdarna, men vi försöker hjälpas åt att visa hundarna vart tomtgränserna går. För det är ju trist om hundarna måste sitta fastbunda eller i hundgård.

Jag är också lantis och jag inget emot att man har hundarna lösa. Men har man det så kan man ha koll på dem. Samma sak gäller på landet som i tätortden. Håll koll på hundarna. Vi har den andra hunden lös och han håller sig på gården. En annan bonde har också hundarna lösa och de håller sig också på gården så jag tycker inte att jag ställer helt orimliga krav på att dessa hundägare också ska ha pli på hundarna. Visst händer det misstag och om det var så att hundarna bara sprang ut någon enstaka gång så är det väl en sak. En annan är det om det händer upprepat antal gånger och hundar skiter i att "ber" dem dra hem. Jag kan knappast börja fösa runt dem med min hund i släptåg

Och om du upplever det obehagligt kan du väl gå dit och knacka på och berätta hur läget är och att dom får sätta upp staket eller hålla sina hundar kopplade?

Kolla upp telefonnumret på eniro och ring är också ett alternativ?

Att skriva på forum hjälper ju inte!

Nej, givetsvis hjälper det inte. Förutom att kan man få bra tips om hur situationen ska hanteras och att jag får ventilera min irritation:)

Det är hundar av medelstor ras, vet ej ras, jag är dålig på det.

Cillamuffins: kul att det gick bra, det ger mig lite hopp om att detta också kan gå bra.:)

Nu blev det lita många inlägg på rad kanske :crazy:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 451
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 323
Senast: Hermelin
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
2 001
Senast: Sesca
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 634
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka