Blir så arg (!!)

K

Krulidut

Är uppstallad nu över sommaren i ett stall, ganska fint och en bra anläggning. Jag och MissOnly är det som står där nu från ön annars så är det några sommarölänningar här för en kort tid.
---

Saken är bara att hon som har ansvar för att stallet sköts och att stallhyran kommer in är en riktig häxa :mad:

Lägger sig i ALLT. Just nu är det som värst, hon hotar med att kasta ut mig ur stallet om jag inte börjar fodra min häst med hö. Men argumenten

''Hon kan inte leva på luft''
och
''Har du inte råd med hö har du inte råd med häst''

Min ponny har vart åt det feta hållet nu ett BRA tag och börjar nu bli mer normal i hullet. LÅNGT ifrån mager på alla sätt och vis.
Hon snackar med mina flräldrar mest hela tiden, åker till min pappas arbete och snackar om att jag inte sköter om Jollan *ponnyn*

Vad är detta för stil :mad::mad: Mina föräldrar kan inget om hästar mer än mamma som kan rida helt OK men inte något utöver detta så varför inte prata med mig? Hon ringer bara till mig när det är folk som ska flytta in i stallet och pratar om hagar osv. Nömner aldrig nått om höet. I våras fick hon hö och då fick hon tydligen för lite :grin: och då var hon överviktig.

Tycker detta är så oerhört dåligstil. Men vad ska man göra åt det? Veterinären min kommer antagligen ut nästa vecka och fixar ett intyg på att min ponny är fin i hull.
Att hon sedan anklagat mig och MissO för höstöld är en annan historia...
Denna häxa är inte änns uppstallad heller...

/anna som börjar bli trött på sånthär och behöver ventilera sig

Sv: Blir så arg (!!)

Men vad äter din häst då? Går den på bete? Grovfoder/hö är ju annars basen för alla hästar.

Det finns bete i hagen :crazy: Så jag förstår inte vad hon kaklar över.
Jag vet mycket väl om att de inte kan leva på luft men det finns mat att äta i hagen.

lägger till: Fast oavsett om hästen hade gått i sandpaddock och inte fått nått hö så är det inte stallansvariges uppgift att informera och hota med utkastning om den inte får hö, hänger ni med? Hon äger alltså inte stallet (en förening som gör.) Det är det som gör mig så arg, hon går in och ändrar i andas mat, typ kraft foder kunde ena dagen vara slut redan på morgonen (fått både morgon + kväll)
Säger man till henne så blir hon jätte arg och börjar snacka om aööt möjligt, och andra stunden är hon jätte trevlig.
Mysko människa...
/anna

Senast ändrad av en moderator:

Fast i mitt stall som jag ska flytta till kan ja bli utkastad ifrån om de anser att jag inte sköter hästen på ett bra sätt. Lustigt nog står det i kontraktet att jag ska verka hovarna regelbundet och mocka varje dag (!!)- det får mig att undra vilka puckon de stött på egentligen?

Så allt är inte omöjligt. Jag själv skulle inte vilja ha en inackodering som inte matar sin häst och om jag vore stallansvarig skulle jag ju yrka hos föreningen att den personen skulle bli utkastad.
Sedan finns det ju gränser också, så länge hästen mår bra skulle jag inte lägga mig i. Nu har jag bara din version av historien så jag vet inte hur denna stallansvarig tänker eller ser på saken..

Det finns bete i hagen :crazy: Så jag förstår inte vad hon kaklar över.
Jag vet mycket väl om att de inte kan leva på luft men det finns mat att äta i hagen.

lägger till: Fast oavsett om hästen hade gått i sandpaddock och inte fått nått hö så är det inte stallansvariges uppgift att informera och hota med utkastning om den inte får hö, hänger ni med? Hon äger alltså inte stallet (en förening som gör.) Det är det som gör mig så arg, hon går in och ändrar i andas mat, typ kraft foder kunde ena dagen vara slut redan på morgonen (fått både morgon + kväll)
Säger man till henne så blir hon jätte arg och börjar snacka om aööt möjligt, och andra stunden är hon jätte trevlig.
Mysko människa...
/anna

Jo det är hennes ansvar. Om hon är ansvarig så har hon även ett ansvar att se till att djur sköts på ett tillfredställande sätt och får sina grundbehov tillgodosedda.

Är du säker på att gräset i hagen verkligen är bra bete? det kan se ut som det finns bete för ett otränat öga, när det i själva verket är gräs hästarna inte äter, eller använder som toalett.

Mysko :crazy: i mitt kontrakt står inget sånt ^^

Mackan: Gräset i hagen är bete, gräset där de har toalett har jag inte räknat med.
Alla hästar är i fint hull och fina i pälsen.

Går hästen ute dygnet runt? Om inte, får den inget hö (eller halm) att äta under nätterna?

kl

Hon har all rätt att lägga sig i om hon är ansvarig för om det kommer in en anmälan så är det hon som "åker på skiten" om hästarna anses vanvårdade.

Är det så att din ponny är fin i hull så ta då ut veterinären och se till att få intyg på det så ska väl problemet vara löst.

Var glad att hon bryr sig om att hästarna mår bra!

Klart hon ska lägga sig i om hon inte anser att du sköter din häst ordentligt. Det är ju ändå hon som är stallansvarig.

Fast jag förstår faktiskt inte alls vad som är problemet. Om hästen går på bete (utan att falla ur såklart) så behövs ju inte något foder. Den går ju på bete för att äta gräs :p
Och om de andra fodrar sina hästar i hagen, så borde väl din häst äta av dem också?!

Sen som någon sa; även om hästen är överviktig så måste denju få sitt tuggbehov tillgodosett. Om man som hästägare inet tycker att man kan ge så mkt hö, så får man ju skaffa halm eller ett hö med dåliga värden istället.

Om nån anmäler stallet för misskötsel av hästarna så är det som sagt hon som åker dit på det, inte du som hästägare. Så jag förstår att hon är noga.

Och ska man banta en häst är det inte gorvfodret man ska ta bort. Hästar kan få stora problem med tarmarna om de får för lite grovfoder att äta, bland annat.

Prata med henne istället, så att ni båda blir klara med hur den andra tänker. :) Istället för att gå och vara irriterad över att hon lägger sig i hur du sköter din häst.

Förhoppningsvis håller hon koll på ifall betet kan vara tillräckligt för alla de hästar som går där, och gör hon det är det ju utmärkt. :bow: Då skulle inte jag alls störa mig på att hon påpekade att jag behövde stödfodra min häst. Och med den här torkan och hettan som varit så är det mycket möjligt att betet inte alls räcker till.

Kan ju säga hur jag själv har det också. Mina två går ensamma på 3 ha just nu, och stödfodras varje kväll. Gräset som finns (i massor visserligen...) är bränt och inte alls särskilt näringsrikt. Sjukpensionären är väl den som borde drabbas mest av detta eftersom hon inte får nån motion. Hon är bukig, men detta beror på att bukmusklerna inte underhålls nu när hon inte rids, men hon är inte alls fet. Hon är ett levande exempel på att det är kraftfoder som gör hästar feta, och att de inte alls blir feta av fri tillgång på mat måste jag säga! :p

Hon är ett levande exempel på att det är kraftfoder som gör hästar feta, och att de inte alls blir feta av fri tillgång på mat måste jag säga! :p

Och i min hage går det ett levande exempel på att hästar som lever på endast "skitgräs" ändå kan se ut som tunnor med ben, alternativt en normal häst som har svalt en badboll ;). Livet är bra orättvist...:)

Va lustigt! Min tant har alltid varit en sån som blir smällfet direkt, men nu när hon inte får kraftfoder längre så håller hon sig lagom trind. :p

Jag vet precis vem den här häxan är. Hon fick mig att flytta från stallet då hon anklagade mig för massa skit.

Jag hade först råkat slänga mina balsnören i fel soptunna. Har tidigare haft blå plastsnören och alltid slängt dem i plast men hade den gången bruna icka plastsnören och av ren vana råkat slänga dom i plast.

Jag hade lunchfodringen en dag, red min häst och så efter att de andra hade fått de dem skulle. Det var strålande sol ute (klockan var 15 på eftermiddagen och dom skulle komma och rida sin häst vid 16.30 så jag lämnade stalldörren öppen. var som sagt kanon fint väder i slutet av mars. Men sedan kvällen efter ringer hon mig och anklagar mig för att deras häst hade stått i drag och nu blivit förkyld så de var tack vara mig tvugna att ställa in tävlingen som var i helgen.
Seriöst, hästen stod absolut inte i drag sedan hade den ett tjockt fodrat vintertäcke på sig inomhus. Och jag hade lämnat dörren öppeni max 1.5h och det var lugnt och strålade sol utomhus.

Sedan ansåg hon att dte var djurplågeri då jag ville ta n min häst så sent som möjligt om kvällarna.

Ja, det vore ju intressant att se en bild på ponnyn i fråga.
Det är ju svårt att bara genom att läsa en version av problemet i fråga. Givetvis behöver alla hästar mat MEN visst finns det måånga lättfödda ponnyer som verkligen inte behöver hö upptill.
Många gånger är ju anledningen till att det inte finns mycket gräs i en hage att hästarna hela tiden äter upp det som växer...

Krulidut: Att ta ut en veterinär eller annan kunnig person som kan intyga att din häst är i normalhull vore kanske en god ide.
Att det finns människor som bryr sig är ju jättebra men det finns också många "förståsigpåare" inom hästvärlden som gärna lägger näsan i blöt-en eller två gånger för mycket.

Hoppas det ordnar sig!

om ponnyn varit fet och nu är normal i hullet när den går på bete så ser jag det som att den gått ner i vikt under betesgången?

Isåfall bör det kanske vara dags att börja stödfodra?

Står hästen inne på natten? Isåfall ska den ha foder inne!

Du undrar varför hon ringer till dig när ny häst flyttar in. Det är väl jättebra! varför skulle hon ringa annars?

En häst blir inte fet på bara hö, bukig kan den bli men det är inte samma sak. Fet blir den av för mycket kraftfoder och för lite motion.

Det är klart en häst kan bli fet av bete och/eller hö. En delhästar är väldigt lättfödda, far de äta sa mycket hö av bra kvalitet som de orkar blir de smällfeta.

om ponnyn varit fet och nu är normal i hullet när den går på bete så ser jag det som att den gått ner i vikt under betesgången?

Isåfall bör det kanske vara dags att börja stödfodra?

Står hästen inne på natten? Isåfall ska den ha foder inne!

Du undrar varför hon ringer till dig när ny häst flyttar in. Det är väl jättebra! varför skulle hon ringa annars?

En häst blir inte fet på bara hö, bukig kan den bli men det är inte samma sak. Fet blir den av för mycket kraftfoder och för lite motion.

så du har aldrig sett smällfeta ponnyer som trots allt bara går på hödiet.. Sånna har vi gott om här nere vill jag lova. Har tom haft så grova fettma problem på en shettis så den blev ordinerad endast halm o vatten under LÅÅÅÅÅÅÅNG tid. SÅ jo hästar kan bli FETA på bara hö.

Liknande trådar

Hästmänniskan För ungefär 1 1/2 år sedan började planerna om att jag och min syster skulle renovera barndomsstallet hos grannen och ställa dit vår...
Svar
14
· Visningar
3 283
Senast: tara
·
M
Ekonomi & Juridik Jag är lite i valet och kvalet och väljer att skriva under skyddat alias för att inte göra någon upprörd. Min häst står sedan...
Svar
13
· Visningar
1 589
Senast: svampbobbis
·
Hästmänniskan Nu är jag verkligen det, och med all rätt. Om ni inte vill läsa på massa gnäll så ska ni nog inte öppna tråden för jag är så upprörd så...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 854
Senast: Favina
·
K
Hästmänniskan Måste be om hjälp nu för det är lätt att man sätter sig på sin egensida och låser sig. Jag är i faight med en tidigare kompis, hon har...
2
Svar
30
· Visningar
3 353
Senast: Hattifnatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar