BRÅK . hjälp sökes

Sv: BRÅK . hjälp sökes

nej hon rider inte bättre på ridskolan. Ponnyn är utb. LA och vunnit Strömsholmcuppen LA (B-ponny) gått SM dressyr osv. så han är välskolad och bara man får upp tempot går han jäklans bra. Men hon utövar saker hon inte kan men som hon sett andra göra.

Jag försöker ge mer ros än ris men jag kan INTE ge ros för nått som inte är bra :crazy:
 
Sv: BRÅK . hjälp sökes

åh, vad arg jag blir. det skadar ju uppenbarligen ponnyn att bli riden av henne!
Många skriver att 13 åringar är omogna m.m... Jag är 15, alltså inte alls långt ifrån 13. När jag var 13 år var jag osäker i min ridning, vågade inte ta så mycket i hästen. Däremot tog jag emot all hjälp jag fick, jag red för tränare ca 3 dagar i veckan och för skitduktig äldre kompis 1 dag i veckan... Så det där med att vara omogen är nog VÄLDIGT individuellt!

Den dära Ö skulle ta mej fan behöva en timmes lektion för någon ridlärare som inte känner henne utan bara ger henne hjälp att RIDA, någon som vågar puscha på även fast hon börjar grina.
åh, jag blir så matt på såna där människor. Här serveras häst och ridlektioner på silverfat, och hon bara jönsar. gah!
hoppas det löser sig! Känner medlidande med dig kan jag lova!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: BRÅK . hjälp sökes

:bow:

aja nu är det löst, tillsvidare iallfall. (ska vara shit försiktig nästa lektion för det är då förtroendet till mina lektioner byggs.)
Jag har ponnyn till mitt förfogande varje söndag, varav en söndag blir lektion (varannan vecka.) och den andra får jag göra vad jag vill, antagligen ut och rejsa blire.
Aja hoppas detta funkar nu.
 
Sv: BRÅK . hjälp sökes

Men jösses. Om någon kunnig person vänligt talade om för mig att jag red på ett felaktigt sätt och att h*n var villig att hjälpa mig skulle jag vara väldigt glad. Om man rider skadligt måste det rättas till och då ska väl hjälp tas emot me öppna armar... :o


Jag är 13 år.
 
Sv: BRÅK . hjälp sökes

"Ja klart som f*n att jag gnäller mer än berömmer men det har med att du också gör FEL" då började hon lipa och sa att hon skulle sluta rida han och att jag trodde att jag visste allt osv osv :smirk: *varför kan inte folk låtsas iallfall att de är mognare än vad de är? I DO! *
Hon vill inte ha hjälp så nu ska jag säga åt henne att jag rider han varje söndag och hon varje lördag och ibland kommer hon få rida på mina ridstunder och då får hon lektion.

Men du... även om du vore halt kass på att rida... skulle du bli glad och motiverad över skäll hela tiden? Personligen skulle jag bli skitförbannad/ledsen om jag skulle behöva rida för en "ridlärare" som inte kan peppa och motivera mig positivt.
Kanske är hon just precis så usel som du beskriver men alla är väl nybörjare eller helt enkel inte lika duktiga som vissa. Prova att bara förstärka allt positivt istället för att se om du kan få henne att suga åt sig det du egentligen vill förmedla. Kanske upplever hon dig väldigt dominant och drar sig inåt istället för att se på dig som den läromästare hon borde kunna ta hjälp av.
 
Sv: BRÅK . hjälp sökes

Men du... även om du vore halt kass på att rida... skulle du bli glad och motiverad över skäll hela tiden? Personligen skulle jag bli skitförbannad/ledsen om jag skulle behöva rida för en "ridlärare" som inte kan peppa och motivera mig positivt.
Kanske är hon just precis så usel som du beskriver men alla är väl nybörjare eller helt enkel inte lika duktiga som vissa. Prova att bara förstärka allt positivt istället för att se om du kan få henne att suga åt sig det du egentligen vill förmedla. Kanske upplever hon dig väldigt dominant och drar sig inåt istället för att se på dig som den läromästare hon borde kunna ta hjälp av.
Mycket bra sagt!! :bow:
 
Sv: BRÅK . hjälp sökes

TRO MIG jag peppar som en gnu :D försöker med allt, positivt tänkande, skapa mål, drömma lite osv osv. men människan är ingen optimist i just det...
När hon gör nått bra berömmer jag JÄTTE mycket och efter ridpassen går jag igenom det som var bra och det som var mindre bra och sedan pratar jag om mål man kan jobba mot. Tillskillnad från en annan tjej på (ponnyn har vart med i andra trådar, han har hängnacke.) en ponny utan NOLL förutsättningar från början egentligen som kan skapa hur många mål som hälst och arbeta mot dem. Visseligen är det väldigt inviduelt men nått mål måste man ju ha :crazy:
har försökt trigga henne genom att måla upp bilder (inte bokstavligen men aa, genom att beskriva.) det vanilja har vart att hon siter på denna ponnyn, rider ett ärevarv till We are the winners, publiken jublar och blågula rosetten fladdrar. Men hon kan inte se nått, den andra kompisen hon ser det hela direkt. Så jag försöker skapa frammåt anda, viljan att jobba osv.
Så jag klagar inte hela tiden men jag är snabb på att säga till när det inte är bra och jag är snabb på att säga åt henne att "Gömm inte ytter nu.." Jag ser ju att det ger nått men hon ser det inte.ALLA andra i stallet ser att de har utvecklats. (nu står det stilla men endå.)

Kan tillägga att jag själv har ENORMA krav på mig själv i ridningen, min förra ridlärare var en riktig kritiker tills man gjorde rätt och då var hon världs bäst. Så js tsck jag vet hur det är och hur känlan är att få kritik för jag får det hela tiden.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: BRÅK . hjälp sökes

Men du... även om du vore halt kass på att rida... skulle du bli glad och motiverad över skäll hela tiden? Personligen skulle jag bli skitförbannad/ledsen om jag skulle behöva rida för en "ridlärare" som inte kan peppa och motivera mig positivt.
Kanske är hon just precis så usel som du beskriver men alla är väl nybörjare eller helt enkel inte lika duktiga som vissa. Prova att bara förstärka allt positivt istället för att se om du kan få henne att suga åt sig det du egentligen vill förmedla. Kanske upplever hon dig väldigt dominant och drar sig inåt istället för att se på dig som den läromästare hon borde kunna ta hjälp av.

Min dotter red kast och destruktivt på hästarna våra ,, jag blev skitförbannad och skrek o röt tills hon skärpte sej o red rätt av rena förskräckelsen.
Sen fall hotet att om hon nånsin sågade en häst i munnen igen fick hon aldrig mera rida .
Hon red med ödmjukhet och stilla hand sen ..
Visst var det hårt på en 10åring men det funkade :)
 
Sv: BRÅK . hjälp sökes

som sagt det funkar inte att alltid bara stryka medhårs :D
 
Sv: BRÅK . hjälp sökes

Varför pratar du inte med någon annan utbildad tränare och tittar på dennes lektion och lär dig av proffs. Det är inte lätt att vara pedagogisk. Tänk på dina lärare i skolan de har säkert samma problem. Vill du bli instruktör eller lärare av något slag ta då chansen nu och lär dig massor eller strunta i det. ödsla en massa dålig energi utan att få något för det
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 070
Senast: Freazer
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 960
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 257
Senast: Happimess
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 664

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp