Blir så arg!

T

Tovanlovan

I eftermiddags var jag och en kompis ute med mina 2 hundar (golden 6 år och cavalier 14 v.) Cavalieren var lös och när vi kommer där och går på vägen så möter vi en farbror och hans hund (kopplad)
min valp går fram och hälsar på hans hund. gubben säger inget.
(Jag antog att det gick bra eftersom han inte sa något)

plötsligt attackerar hans hund min lilla
och han skriker "koppla din hund" "du borde inte få ha hund" och "du borde ha kontroll över din hund"

Men varför säger han inte det från början INNAN min hund har gått fram och hälsat?
hade ju liksom kunnat förhindra att han sprang dit...
:crazy: :confused: (hans hund var ungefär lika stor som min till storleken, och valpen blev inte skadad fast han bara skakade hela promenaden sen!)

var bara tvungen att skriva av mej lite eftersom jag blev så arg!kommentera gärna det jag skrev..
 
Sv: Blir så arg!

min första tanke är varför du inte kallade in din valp innan han springer fram och hälsar.. du vet juh inte hur den hunden reagerar..
skulle bli flyförbannad om ngn lät sin hund springa fram till ngn av mina utan att fråga... den yngsta skulle de juh gå med men den äldsta ja då blir de nog itne allt för mycket kvar av den hunden...
 
Sv: Blir så arg!

min första tanke är varför du inte kallade in din valp innan han springer fram och hälsar.. du vet juh inte hur den hunden reagerar..
skulle bli flyförbannad om ngn lät sin hund springa fram till ngn av mina utan att fråga... den yngsta skulle de juh gå med men den äldsta ja då blir de nog itne allt för mycket kvar av den hunden...


Jo, men farbrorn såg ju att min hund sprang fram, är man seriös så säger man ju till att hunden kanske inte tkr om valpar eller så. INNAN min hund är framme.
 
Sv: Blir så arg!

Jag skulle aldrig låta min lösa valp (om ja hade en) springa fram till en annan hund! Min ena hund är inte glad i andra hundar, spelar ingen roll om de e en liten valp eller en vuxen hund, så om det kommer fram en lös hund till honom och ägaren till den inte hör med mig om det går bra eller inte så får personen skylla sig själv! Tycker synd om hunden bara... Måste faktist säga att ja tycker att de va oansvarligt gjort av dig..
 
Sv: Blir så arg!

Han kanske inte visste att hunden skulle reagera så, det är DITT ansvar att inte DIN hund stör andra!

Så den enda du kan och ska var arg på är dig själv !

Ett tips är att ha valpen i långlina så slipper du fler tråkigheter!
 
Sv: Blir så arg!

spelar ingen roll om han såg det eller inte.. du hade DIN hund lös. DITT ansvar att den inte springer fram till andra hundar. tänk om nu hans hund hade flygit på din så din blev allvarligt skadad eller att hans hade blivit det då står du som skyldig... för din hund var ej kopplad. oansvarigt gjort.
 
Sv: Blir så arg!

Jo, men farbrorn såg ju att min hund sprang fram, är man seriös så säger man ju till att hunden kanske inte tkr om valpar eller så. INNAN min hund är framme.

Hade inte du uppsikt över din hund? Såg du inte att den sprang fram? Du skrev att om han hade sagt något så hade du kunnat förhindra att din hund sprang fram, de skulle du ha gjort iaf. Man ska inte behöva gå runt och skrika till folk att ens hund inte kanske e så snäll mot andra hundar. Därför använder vi koppel på våra. Om du väljer att ha din valp lös bland okända hundar så e de upp till dig. Men då e risken för att en sån här sak kan hända.
 
Sv: Blir så arg!

Jag skulle aldrig låta min lösa valp (om ja hade en) springa fram till en annan hund! Min ena hund är inte glad i andra hundar, spelar ingen roll om de e en liten valp eller en vuxen hund, så om det kommer fram en lös hund till honom och ägaren till den inte hör med mig om det går bra eller inte så får personen skylla sig själv! Tycker synd om hunden bara... Måste faktist säga att ja tycker att de va oansvarligt gjort av dig..

Jo, men om det kommer någon med en lös hund. och du går där med din hund.. struntar du fullständigt i det då? du måste ju alla fall säga till ägaren att din hund inte är glad i andra hundar? den här gubben såg fullt obekymrad ut tills hans hund attackerade min. och till saken hör att jag hade FULL kontroll på min hund. jag hade kunnat kalla tillbaka honom ifall ägaren hade sagt att dom INTE fick hälsa..
 
Sv: Blir så arg!

Frågar du inte innan de ev. får hälsa?

Min hund får visst hälsa på andra hundar men bara om ägaren frågar (och vi pratar lite först). Är det någon som bara släpper fram sin hund, valp eller vuxen, så går jag vidare! Är det valp har det dock hänt att jag satt min hund ner och väntat på att ägaren ska hämta valpen, utan att de får hälsa.
 
Sv: Blir så arg!

Det är inte upp till ägaren som hade sin kopplad att hålla kolla på alla hundägare som har sina lösa och förklara för dom att hans hund inte vill leka..

Det är ditt ansvar, i fortsättningen för att undvika trassel och en valp som är rädd för andra hundar så släpper du inte fram din valp om inte hundägaren du möter givit klartecken..
 
Sv: Blir så arg!

För det första tycker jag du kunde frågat om det gick bra och inte antagit att det går bra bara för att han inte sa något. Man ska inte behöva säga att "min hund tycker inte om andra hundar".

Sen är en hund som är i koppel oftast mer reserverad än en lös hund och denna kanske kände sig trängd när din lilla valp kom framspringandes.

Sen förstår jag inte heller att du lät din lilla valp springa fram till en helt okänd hund, du vet ju inte hur den hunden är!

Tycker din ilska är ganska obefogad...
 
Sv: Blir så arg!

Jo, men om det kommer någon med en lös hund. och du går där med din hund.. struntar du fullständigt i det då? du måste ju alla fall säga till ägaren att din hund inte är glad i andra hundar? den här gubben såg fullt obekymrad ut tills hans hund attackerade min. och till saken hör att jag hade FULL kontroll på min hund. jag hade kunnat kalla tillbaka honom ifall ägaren hade sagt att dom INTE fick hälsa..

DU måste ju först och främst fråga om det är ok, inte att den andra ägaren ska " varna" först! Visst kan ja väl säga åt arrogant folk att koppla sina hundar, för deras hundars skull! Men jag ska kunna vara ute och gå med min kopplade hund utan att bli störd av lösspringande hundar!
 
Sv: Blir så arg!

Jag förstår gubben totalt, det handlar om vanligt djävla vett att inte låta sin hund springa fram till andras, valp eller inte.
Du borde skämmas som blir förbannad på gubben när det är du som agerat fel.
 
Sv: Blir så arg!

Jag tycker att de hela är ditt fel. :smirk:

Jag är så LESS på att behöva säga åt andra dom ska kalla på sin hund.
Det är väl för gudsskull inte min sak och säga vad en annan ska göra med sin hund.
Jag tycker de hör till sunt förnuft att man inte låter sin hund hälsa på en främmande bara sådära.

Okej om du hade frågat innan om de är okej om din hund hälsar.
För då har du ju i alla fall frågat.

Du ska vara glad att inte din hund blev skadad pga. vad jag tycker är ditt fel.
 
Sv: Blir så arg!

Eller så var gubben less på att mota hund? Tyckte väl att du skulle ha koll på din hund UTAN att han sa något och gjorde således inget och till följd fick din lilla valp en otrevlig upplevelse men en ÄGARE som garanterat tänker till två gånger nästa gång hon bara släpper fram sin hund till andra.

Javan
 
Sv: Blir så arg!

Enligt mig kan du bara vara arg på dig själv. Jag tycker det verkar väldigt oansvarigt att låta sin 14 veckor gamla valp springa fram mot en vilt främmande hund.

Om jag är ute med min hund och ser en lös så tar jag för givet att ägaren har koll på sin hund och inte låter den springa fram utan att jag ska behöva tala om att jag inte är intresserad av att ha en främmande hund springandes lös runt min.
 
Sv: Blir så arg!

Jag brukar inte kommentera sådana här inlägg... Jag tycker att de luktar troll lång väg... Men OK jag skall göra ett undantag... Bara för att du ber så vänligt om det :devil:

Jag håller med gubben....
Jag kan bara säga... skyll dig själv....

Vad har du för rätt att låta din lilla valp springa lös hur som helst.
Med vilken rätt kräver du att den andra hundägaren måste säga till att han inte vill ha fram din hund till sin??
Vad är du dessutom för hundägare "läs flockledare" som inte skyddar de minsta och de för faror mest utsatta i flocken??

Tur för din valp att det inte var min sura gamla terriertik den gick fram till :cool:
 
Sv: Blir så arg!

Tur för din valp att det inte var min sura gamla terriertik den gick fram till :cool:[/QUOTE]

Eller min sura schäfer tik!

Varför tar folk för givet att ens hund är allmän egendom om man inte står å skriker 100 meter i förväg att de inte ska låta hunden komma fram.

NÄ fy säger jag bara, är less på sådana som dig, tänk om din hund hade blivit ihjälbiten, bara för att du tog förgivet att den andra hunden ville hälsa?
 

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 916
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 593
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 786
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
918

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp