blir så arg när de har hundar lösa.

Sv: blir så arg när de har hundar lösa.

Undrar om våra jyckar är klonade, förstår precis hur du menar. Min hane blir likadan. Du råkar inte ha en Parsson Russell Terrier :angel:
Men ni verkar ha kommit riktigt långt i er träning när hon klarade den svåra situationen. Och riktigt bra att du fick visa din hund att du tog hand om situationen och såg till att hunden inte kom fram till er. :bow:

Om ni passerar andra hundar, gör hon utfall då? Det problemet har jag med min hane. På långt avstånd går det hyfsat. Men ju närmare det blir desto svårare har han, att kontrollera sig och blir nästintill blockerad.
 
Sv: håller både med dej och inte

visst det är jättejobbigt när hundar rusar fram,men samtidigt får man som hundägare ha lite förståelse för varandra tycker jag!

hundar är inga robotar och dom kan göra fel,min hund ha stuckit mot andra hundar ett par gånger med,men jag ber alltid om ursäkt!

och jag tycker inte du ska bära uppvalpen elelr bli rädd,för å kan han redan nu börja tycka andra hundar är otäcka och utveckla rädsla/aggressivitet!
Han såg inte hunden,han e van att jag ibland tar upp honom.Tog
ner han när ägaren till hunden kom, men tjalle blev lite rädd men
klart han blev första gången han möter en hund på nära håll.
Ägaren till hunden gav tjalle en godisbit, sen stod vi o prata en
stund. Idag har vi mött en hund till inga problem, men tjalle nosade
bara:rofl:
 
Sv: blir så arg när de har hundar lösa.

Hon har faktiskt lugnat ner sig väldigt mycket! Det är en omplac schäfer, som jag tog för ett år sen. I början så räckte det att hon såg en hund på 100 meter, då höll hon på å gapa ihjäl sig. Hon gjorde utfall när vi mötte andra hundar osv. Nu kan vi passera hundar, väldigt tätt, och även om de skäller, så är hon tyst. Hon kan dra lite i kopplet, men det är allt. Ibland så kan hon även göra ett litet voff när vi gåt en bit ifrån den andra hunden, men det gör inget tycker jag! Fast hon blir fortfarande spänd ibland, men det jobbar vi med! Hon SKA bli bra, det har jag bestämt mig för! :banana:
 
Sv: blir så arg när de har hundar lösa.

*kl*

Man ska inte ta upp den lilla hunden i famnen vid hundmöte. Ni gör er och den andra en otjänst genom att göra så.
Ni ömkar hunden och visar att "här är det farliga grejer på gång" när ni plockar upp hunden. Den lilla hunden kan också bli lite kaxig/rädd i mattes/husses famn mot andra hundar, vilket kan resultera i att hunden gör utfall mot andra hundar när ni är på promenad.

Det är bättre att ställa er emellan hundarna och om det behövs, så försvara er hund med allt ni har. Om den andra hunden är ilsken då. Annars ska ni bara promenera som om det inte fanns någon annan hund där.
 
Sv: blir så arg när de har hundar lösa.

Skriver du till mig? Jag har en schäfer, fullvuxen, och jag lovar att jag inte bär den om det kommer ngn lös hund! :)
 
Sv: blir så arg när de har hundar lösa.

*KL*

apropå lösa hundar.. Nu har jag inte råkat ut för det än.. men förvånar mig om det inte gör det snart..
men mina odågor vill gärna lägga dövörat till när jag har dem lösa.. (enda stället de äe lösa nu är ute på isen)
O jag behöver verkligen hjälp med hur i H*vete ska jag få dom att lyssna??
Vet inte riktigt om dom "triggar" varandra, för när jag är ute med dem en o en så lyssnar de mkt bättre..
Nån med förslag?? =)

/ Jess som blir tokig på hundarna när de bara fortsätter!!
 
Sv: blir så arg när de har hundar lösa.

Ang hundar som är lösa.. Varför har man hunden lös om man inte har pli på den? och varför vill man inte ha sån bra pli på hunden att du kan ha den lös? De är ju bara ägarens fel,inte hunden...
 
Sv: blir så arg när de har hundar lösa.

Träna med en lång lina. Du kan ju alltid be ngn hjälpa dig genom att gå med den andra hunden, medans du tränar med lina på den andra! :)
 
Sv: blir så arg när de har hundar lösa.

min mammas kompis var ute med sin hund rivver och då var det en bulldog som kom rusande imot dom(va lös)så den bet rivver i halsen så att han började blöda kraftigt:eek: :eek: ,den bet av en åder så det var n snabb tripp till akuten man han lever och är jätte pigg nu:rofl:
 
Sv: blir så arg när de har hundar lösa.

Eehm va?
Fattar knappt vad du skriver:crazy:
Väldigt svårläst inlägg

Håller dock med om det du skriver.
Inte kul när folk har lösa hundar och inte har koll på dem
 
Senast ändrad:
Sv: blir så arg när de har hundar lösa.

Ang hundar som är lösa.. Varför har man hunden lös om man inte har pli på den? och varför vill man inte ha sån bra pli på hunden att du kan ha den lös? De är ju bara ägarens fel,inte hunden...

Jag har bra pli på dem.. Båda hundarna lyssnar o kommer direkt när jag ropar på dem.. När jag har dom Själv Har jag med båda på en promis o släpper dem så triggar dom varandra...
Men dom skulle aldrig göra nått dumt..
 
Sv: blir så arg när de har hundar lösa.

Träna med en lång lina. Du kan ju alltid be ngn hjälpa dig genom att gå med den andra hunden, medans du tränar med lina på den andra! :)

Ja va smart :D Varför tänker jag inte så långt själv ^^
Ska införskaffa en sådan =) Men skulle nästan behöva träna med båda samtidigt på nått sätt.. för har jag ena hunden kopplad så lyssnar den lösa hunden jätte bra :eek:
Dom vill verkligen bara reta mig! :p
 
Sv: blir så arg när de har hundar lösa.

Hon har faktiskt lugnat ner sig väldigt mycket! Det är en omplac schäfer, som jag tog för ett år sen. I början så räckte det att hon såg en hund på 100 meter, då höll hon på å gapa ihjäl sig. Hon gjorde utfall när vi mötte andra hundar osv. Nu kan vi passera hundar, väldigt tätt, och även om de skäller, så är hon tyst. Hon kan dra lite i kopplet, men det är allt. Ibland så kan hon även göra ett litet voff när vi gåt en bit ifrån den andra hunden, men det gör inget tycker jag! Fast hon blir fortfarande spänd ibland, men det jobbar vi med! Hon SKA bli bra, det har jag bestämt mig för! :banana:

Jag har också som mål att min hund ska bli bra och klara av att möta andra hundar utan att göra utfall och "låsa sig" Nu känns det inte omöjligt längre. Det gjorde det tidigare. Men vi har ännu en lång bit kvar. Han har till och med haft svårt att möta människor. Men det problemet är löst nu.

Hur har du tränat när ni kommit så långt och gjort sådana framsteg? Avleder du, eller? Förlåt om jag verkar nyfiken men det är mycket intressant att höra om andras lösningar på liknande problem.
 
Sv: blir så arg när de har hundar lösa.

Själv har jag alltid mina hundar lösa, men då vet jag också att de lyder! Men! Det är djur vi har att göra med, inte maskiner. Djur kan, precis, som vi begå misstag, och glömma bort sig.

Jag anser att om vi har det i bakhuvudet så har vi en bra grund att stå på. Man ska inte ha en hund lös som inte lyder, men för att få en hund att lyda måste man också träna på att ha den lös. Det är en balansgång. Har man en hund som man vet gärna springer fram till andra hundar, får man kanske börja med att träna med folk man känner, i miljöer där andra hundar inte dyker upp. Man kan använda lina, springa åt andra hållet, ja det finns många metoder. Men vi kan heller ändå aldrig komma ifrån att tillslut vill man ju börja ha hunden lös i andra miljöer också, och då kommer ofta ett eller flera bakslag.
MEN, för mig är det en självklarhet att om jag är ute med en lös hund som glömmer allt den kan och springer fram till en annan hund, så ber man om ursäkt. Ordentligt!!
Sen är jag jättetacksam om folk knuffar undan och vrålar till åt min hund, om den nu skulle springa fram. För det finns vissa hundägare som bara: "Åhh, titta här kommer en kompis, ska ni få leka? Va roooligt!!" Och då vet man inte riktigt vad man ska säga... Min hund har gjort fel, men belönas av en vilt främmande människa med gulligullrösten i högsta hugg!
 
Sv: blir så arg när de har hundar lösa.

Jag träffade på en löss springade voffsing en stor Flat blev lite rädd faktiskt.
Men den hade nått sånt härade koppel med inbyggd nosgrima(har sätt dom innan men vet i sjutton vad dom heter)
Agressiv osm sjutton va den och där stog jag plötsligt med tre hundar i händerna..jag kunde inte släppa den pg av att det var en väg precis intill som var starkt trafikerad så jag va rädd att den skulle springa ut på vägen.
Så vad gör man??

Där stog jag med tre argsinta hundar den ena ville döda den andra som tur eh kunnde jag hålla mina egan i från den andra men de blev ju ett jävla liv.

Frågan är VAD HADE JAG GJORT OM DEN andra hunden inte varit kopplad?
Vad har jag för rättigheter om den gått på någon av mina hundar?
(Nu hände inte deta pg av munkorgen.
Men hade hunden sprungit ut på vägen och blvit påkörd hade jag inte kunnat släppa de heller!

Hur osm ägaren kom och tog hunden efter en stund och sa inte äns tack utan klagade på att hon hade för stora handskar.
Man borde kanske läsa på lagen lite bättre.
 
Sv: blir så arg när de har hundar lösa.

FÖRBANNADE hundägare till att inte ha koll på sina hundar!!! :devil: :devil: :mad: :mad:
(ursäkta men är rätt arg)

Var nyss ute på en byapromenad med min hund, vi hade det riktigt trevligt och lekte i snön och busade. Kom sen gående efter en cykelväg och hade min hund kopplad eftersom det paralellt går en rätt trafikerad väg eftersom den går genom byn och leder till stora vägen.
Nåja, går i allafall där i godan ro och min lilla vovve nosar i dikeskanten. Plötsligt hör jag bara ett *MOOOOORRRRRRR!!!!* bakifrån, hinner se att det är en draghund (huskey), sen hör jag bara hur det smäller i hundens käftar och hur min hund skriker...
Draghunden fortsätter ut i full fart på en lite mer trafikerad väg där snön är mer packad och innan den hunnit få kontroll över tassarna och vända tillbaka mot oss så har jag hunnit få upp min tös i famnen. Huskeyn kommer fram till oss och morrar lite men då kommer ägaren farandes i en bil och parkerar på avstånd och kallar in hunden: "***** NU LYSSNAR DU!!"
Hade jag inte varit så chockad så jag nästan grät så hade jag sagt hundägaren ett sanningens ord :mad:
Min hund verkar då ha klarat sig, huskeyn hade så mycket fart när den kom rusande så den verkar ha missat min hund som bara skrek i rena förskräckelsen...
Fasen, snart vågar man ju inte gå ut och rasta sin hund om det ska vara såhär, att man inte ens kan gå i ett fredligt villaområde utan att bli attackerade av lösspringande hundar.

/Saybia - arg och chockad
 
Sv: blir så arg när de har hundar lösa.

Men vad hemskt! :( Hundbett är absolut inte att leka med. Min blev ju biten för lite mer än ett år sedan och jag önskar att min sambo överhuvudtaget hade hunnit lyfta upp henne. Men det gick så snabbt och rätt var det var så var hela bröstkorgen söndertrasad. :(
Operation och 14 dagar på djursjukhus. Den anfallande hunden bet ända in i lungsäcken på henne.

Vilken tur att det gick så bra ändå. Men jag håller med fy :devil: rent ut sagt för folk som ska låta sina hundar springa lösa och komma fram till andra hundar. Jag förstår mer än väl att du är arg och chockad! Kolla igenom henne så att hon inte har något sår, hundbett blir väldigt lätt infekterade. Har hon något sår så kan det behövas penicillin i förebyggande syfte.
 
Sv: blir så arg när de har hundar lösa.

Ja, jag blir alldeles skakis när jag tänker på vad som hade kunnat hända om de där käftarna som small ihop hade träffat min hund, hon kunde nog ha dött eftersom hon är rätt liten och klent byggd :crazy: Har kollat henne noga och hittar inga sår eller dyl., som tur är så hade hon vinterkläder på sig så de skyddade nog lite ifall hon nu ändå blev lite träffad.
Det gick ju så himla snabbt också, hela cenariot som jag beskrev i det tidigare inlägget var ju över på några sekunder, både jag och hunden blev verkligen överrumplade...ingenting hördes ju innan jag hörde det ilskna morrandet och en tiondels sekund efter det så var den hunden framme vid min hund och nån sekund efter det 4-5 meter ut på gatan.
 

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 914
Senast: Sesca
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 896
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 630
Senast: Amaranthe
·
Hundhälsa för 2 veckor sedan skadade sig min afghan valp, bara 13v gammal när hon lekte i hagen o ramlade. Hon blev akut halt kunde inte stödja...
Svar
18
· Visningar
4 038
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp